مدیر کل محیط زیست مازندران گفت: حل مشکل زباله اولویت شهرداری‌ها نیست و اراده‌ای نیز برای مدیریت پسماند وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه مدیریت نکردن پسماند یکی از چالش‌های اساسی محیط زیست مازندران و شمال کشور است، گفت: پیگیری‌های زیادی برای حل این معضل انجام شده اما هنوز اهداف مورد نظر به دست نیامده است.

او وضعیت پسماند در مازندران را اسفناک توصیف کرد و افزود: اراده لازم مدیریت پسماند در مجموعه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وجود ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: زباله سوز نوشهر با ظرفیت ۲۵۰ تن پارسال بهره‌برداری شد اما چون زیرساخت‌های لازم مانند آب و برقآن  تامین نشده است فقط ۴۰ تا ۵۰ تن زباله در این واحد سوزانده می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه کارخانه زباله سوز ساری نیز به دلایل مسائل حقوقی هنوز بهره برداری نشده است، ادامه داد: اگرچه ۹۰ درصد تجهیزات این کارخانه به محل طرح منتقل و ۸۰ درصد آن‌ها نصب شده اما ابنیه‌ها هنوز به طور کامل ساخته نشده است.

او افزود: عملیات ساخت ابنیه‌های کارخانه زباله سوز ساری حداقل ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد و احتمالا این کارخانه سال ۱۴۰۱ بهره برداری شود.


بیشتر بخوانید:

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه استان‌های شمالی با حالت مطلوب مدیریت پسماند خیلی فاصله دارند، گفت: تنها راه عبور از این بحران متمرکز کردن تمامی اعتباراتی است که برای مدیریت پسماند‌ها تخصیص پیدا می‌کند.

او افزود: این اعتبارات باید در یک جا مانند وزارت کشور یا صندوق محیط زیست تجمیع شود و علاوه بر آن دولت تفکیک زباله از مبدا و تاسیس واحد‌های بازیافت زباله را جدی تر دنبال کند.

ابراهیمی با بیان اینکه حل مشکل پسماند که مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد در اولویت شهرداری‌ها نیست، گفت: یکی از راه‌ حل های مشکل زباله‌ها این است که مدیریت پسماند از وظایف شهرداری‌ها خارج شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: مجموعه دولت باید یک بار برای همیشه و به صورت زیربنایی مشکل زباله‌های شمال کشور را حل کند.

او با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند وجود دارد اما عملیاتی نشده است، افزود: شیرابه‌های حاصل از زباله‌ها زیستگاه‌های حیات وحش و منابع آبی سطحی و زیرزمینی را آلوده می‌کند.

ابراهیمی گفت: شرکت‌های دانش بنیان در رابطه با طراحی و ساخت زباله سوز‌ها با استفاده از توان داخلی در برخی شهرستان‌های فعال هستند که می‌توان ظرفیت آن‌ها را گسترش داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه تکنولوژی صنایع بازیافت و تبدیل زباله به کمپوست در کشور وجود دارد اما به درستی از آن استفاده نمی‌شود، گفت: منابع مالی برای مدیریت پسماند باید متمرکز باشد و نظارت بیشتری روی آن انجام شود.


بیشتر بخوانید:

او افزود: سابقه و تجربه نشان می‌دهد که شهرداری آن چنان که باید و شاید مدیریت پسماند را جدی نمی‌گیرند.

ابراهیمی گفت: وظیفه محیط زیست و دانشگاه‌علوم‌پزشکی پس از اطلاع از مدیریت نادرست پسماند‌ها طرح شکایت در مراجع قانونی است، اما جریمه‌ها بازدارنده نیست، چون اگر این جرایم بازدارنده بود شاهد این وضعیت نبودیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران از دولت، مجلس و دستگاه قضایی خواست حل مشکل پسماند در سه استان شمالی را در دستور کار  امسال و سال آینده قرار بدهند تا مشکلی که جنگل‌های هیرکانی و پهنه شمالی کشور را تهدید می‌کند حل شود.


انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار