یک معلم آموزش ابتدایی گفت: تمرین ترکیب نویسی کلمات در دانش آموزان ابتدایی برای صحیح نویسی و موفقیت در املاء نویسی ضروری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شکوفه روحبخش معلم آموزش ابتدایی گفت: بیشترین اشکال و اشتباه دانش آموزان کلاس اول در روخوانی، دیکته نویسی و در کلمه خوانی در متن کتاب های درسی به ترکیب ها مربوط است. یاد گرفتن ترکیب ها بسیار مهم است آن چیزی که باید برای والدین مهم باشد شنیدن صدای دانش آموز هنگام ترکیب کلمات است.والدین باید یک بار با کودک ترکیب کلمات را تمرین کنند و سپس با شعرخوانی از کودک بخواهند تمرین ها را پاسخ دهد برای مثال والدین می توانند کارت هایی را با محوریت ترکیب نشانه ها تهیه کنند برای مثال کارت هایی به نام با، نا، را و سایر ترکیب های نشانه ها تهیه کند.سپس وقتی دانش آموز کلمه باران را بشنود می تواند از بین کارت ها نشانه ها را پیدا کند و در کنار هم قرار دهد.

او گفت: همچنین نکته ای که می تواند در موفقیت کودک در املا نویسی موثر باشد صدا کشی کلمات و تمرین کلمات ترکیبی است. معمولا دانش آموزان در دوران ابتدایی جدولی را هر روز باید تمرین کنند که در این جدول حروف الفبا را باید با مصوت ها ترکیب کنند. تمرین این کلمات ترکیبی می تواند بسیار موثر باشد تا کودک املاء را صحیح بنویسد.

 

چطور املاء نویسی را برای دانش آموز جذاب‌تر کنیم؟

این معلم آموزش ابتدایی گفت: همچنین شیوه دیگری که در دیکته گفتن به کودک می توان امتحان کرد این است که گاهی اوقات والدین می توانند از کودک بخواهند به او دیکته بگوید به طور مثال والدین  می توانند کلمه ای را اشتباه بنویسند  و  سپس  کودک می تواند املای والد خود را تصحیح کند. این شیوه نیز می تواند در توجه کودک به درست نویسی کلمات موثر باشد.

روحبحش گفت: همچنین می توان برای دیکته گفتن به کودک تنوع ایجاد کرد به طور مثال نوشتن املاء روی بادکنک، نوشتن دیکته روی تخته وایت برد یا تزئین املای کودک و کادرکشی دور آن می تواند در ترغیب کودک به املاء  نوشتن موثر باشد.


بیشتر بخوانید


این معلم آموزش ابتدایی گفت:معمولا به والدین توصیه می‌کنم دفتر‌های آماده که کادر‌های تزئین شده دارند برای املای دانش آموز خریداری نکنند در واقع وقتی کودک در دفتر مشق خود دیکته می‌نویسد و پدر یا مادر وقت می‌گذارد و برای دانش آموز دفتر املاء را تزئین می‌کند این احساس خوشایندتری در کودک ایجاد می‌کند. حس ارزش قائل شدن برای کودک بسیار مطلوب او است.

روحبخش گفت:والدین برای ارزیابی املای کودک نباید از روش هایی مثل نمره دادن یا غلط گیری املاء استفاده کنند بلکه با شیوه هایی مثل ستاره دادن املای کودک را ارزیابی کنند و به طور غیر مستقیم غلط های دیکته کودک را به او بگویند.

انتهای پیام//م.م.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.