مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: برای بیش از ۸۲۴ هزار هکتار از اراضی ملی گلستان در یک سال گذشته سند صادر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، عبدالرحیم لطفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: با اجرای طرح حدنگاری (کاداستر) برای ۸۲۴ هزار و ۵۴۶ هکتار از اراضی ملی گلستان سند تک برگ به نام دولت صادر شده است.

او افزود: ۴۳۲ هزار و ۹۱۲ هکتار دیگر در سامانه ثبت شده  است که تا یک ماه آینده برای آن‌ها سند تک برگ صادر می‌شود.

این مقام مسئول  افزود: در طرح حدنگاری اراضی ملی، ثبت یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۴۶۲ هزار هکتار در دستور کار بود که از این وسعت تا کنون یک میلیون و ۲۵۳هزار هکتار آن در سامانه ثبت شده است.

لطفی گفت: اراضی ملی باقی مانده به دلایلی مانند قرار گرفتن در منطقه مرزی مشترک با استان‌های همجوار ثبت نشده است که کارشناسان در حال پیگیری برای رفع موانع هستند تا در سامانه ثبت و برای این وسعت نیز سند تک برگی صادر شود.

اجرای طرح کاداستر (حدنگاری) منابع طبیعی از سال۹۴ در گلستان فعال شده بود.

حدنگاری منابع طبیعی شامل نقشه‌های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد است که بر اساس شیوه نامه سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و در سامانه شمیم (شبکه ملی یکپارچه ملک) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت می‌شود.

اجرای حدنگاری جزو طرح‌های ملی و از برنامه‌های اصلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است که تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های ملی، پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی از محل اعتبارات ملی، طرح ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات از جمله اهداف اصلی اجرای آن است.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.

استان گلستان دارای حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است.

منبع:صدا و سیما

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.