رئیس اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر لزوم توجه به دیپلماسی اقتصادی در کشور گفت: دیپلماسی اقتصادی به مفهوم اولویت یافتن موضوعات اقتصادی در سیاست خارجی یکی از ابزار‌های مهم در پیشبرد اهداف بلند مدت رشد و توسعه اقتصادی کشور‌ها به حساب می‌آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس  در نشست دیپلماسی اقتصادی ایران در حوزه فناوری و محصولات فناورانه که به صورت وبینار برگزار شد، بیان کرد: یکی از ابزار‌های نوین، کارآمد و قدرتمند دولت‌ها برای کنش در فضای بین المللی و دستیابی به موقعیت بهتر در اقتصاد جهانی دیپلماسی اقتصادی است.

او افزود: در این نوع دیپلماسی اقدامات رسمی دیپلماتیکی که دسترسی به بازار‌های خارجی را برای کسب و کار‌های ملی تسهیل می‌کنند و همچنین در تلاش برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی هستند و بر اثرگذاری روی قوانین بین المللی در راستای پیشبرد منافع ملی در جهت رایزنی برای رابطه دوسویه بین کشور‌ها تاکید می‌کند.

رازقی اظهارداشت: دیپلماسی اقتصادی فعال می‌تواند حرکت ایران را در مسیر بهبود اقتصاد داخلی تسهیل کند.

او با اشاره به دیپلماسی اقتصادی ایران در حوزه فناوری و محصولات فناورانه اضافه کرد: اگر دیپلماسی اقتصادی خصوصا در حوزه فناوری محقق شود کشور در مسیر اقتصادی حرکت می‌کند، رفاه و ثروت عمومی ایجاد و اعتماد جهان را در همگرایی با کشورمان تقویت خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: این در حالی است که تحقق دیپلماسی اقتصادی علل الخصوص در حوزه فناوری و محصولات فناورانه سبب می‌شود جابجایی سرمایه، تکنولوژی و تخصص در کشور بالا رود و کلان بحران‌هایی که منابع محدود داخلی نمی‌تواند آنان را حل کند از جمله بیکاری، فقر، مشکلات زیست محیطی و کمبود آب و ... به تدریج حل و کاهش می‌یابد.

او با طرح این سوال که آیا کارکرد دیپلماسی علم و فناوری در ایران و دیگر کشور‌های دارای دیپلماسی فعال یکسان است؟ عنوان داشت: دیپلماسی اقتصادی علم و فناوری نقش عمده‌ای در ایجاد و شکل گیری ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین المللی دارد و در واقع این دیپلماسی با تاکید بر علم و فناوری می‌تواند تعارضات میان کشور‌ها و ملت‌ها را با کمترین هزینه مدیریت کند.

احمد پور فلاح رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا، مهندس سید حسن هاشمی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و مهندس صالح خالقی دبیر شبکه فن بازار ملی ایران به بیان سخنان خود پرداختند.

همچنین در این نشست بازار جهانی، دیپلماسی اقتصادی در منطقه اروپا، فرصت‌ها و چالش‌های صادرات، معرفی D۸TTEN و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و محصولات فناورانه بررسی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار