مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی گفت: در مشهد بالغ بر ۱۲۰ هزار دیابتی وجود دارد که محاسبه می‌شود به همین میزان ناشناخته و در معرض خطر داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، وحید آذری‌فر مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی در جمع خبرنگاران گفت: نزدیک به ۱۲ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشور که بالای ۵۰ میلیون نفر می‌باشند مبتلا به دیابت هستند که تعداد آن‌ها ۷ میلیون نفر بوده و همین تعداد هم در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند و باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند.

او افزود: اکثر کسانی از بیماری خود بی‌خبرند دیابتی نوع ۲ هستند که ۹۰ درصد را شامل می‌شوند و ۱۰ درصدی که نوع ۱ دارند و انسولین مصرف می‌کنند به دلیل شرایط خاص‌تری که دارند از شرایط و وضعیت خود آگاه هستند و ۳۰ درصد بزرگسالان دارای علائم دیابت هستند.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی ادامه داد: در سطح استان بالغ بر ۲۰۰ هزار دیابتی شناسایی شده داریم و همین تعداد هم شناسایی نشده بوده که قند بالای ۱۱۰ دارند و در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند، در شهر مشهد بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر بوده که باز همین میزان ناشناخته و در معرض خطر داریم.

آذری فر بیان کرد: سالانه ۲ درصد به جمعیت دیابتی اضافه می‌شود و ۴ عارضه چشمی، کلیوی، عصبی اندام تحتانی و قلبی و عروقی در بیماران دیابتی کنترل نشده شایع‌تر است.

او تصریح کرد: شعار فدراسیون بین‌المللی دیابت با عنوان آموزش اساس درمان دیابت است و معتقدیم که دیابت با انجام یک مدل درست از سبک زندگی و کنترل استرس قابل پیشگیری است و می‌توان از عوارض آن جلوگیری کرد.

افتتاح اولین کلینیک فوق‌تخصصی دیابت در مشهد

 علیرضا رمزی مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی در این نشست گفت: بیمه‌ها از گذشته تاکنون حمایت ویژه‌ای از دیابتی‌ها در بحث تامین انسولین و داروی مورد نیاز آنان داشته است و در شرایط فعلی کشور در حوزه سلامت و همچنین برنامه ششم توسعه که بحث نسخه‌پیچی و نسخه‌دهی الکترونیکی مطرح شده باید روی موضوع داروی مصرفی و مورد نیاز بیمار به‌طور ویژه کار شود و دارویی بی‌دلیل تجویز و مصرف نشود.

او افزود: مصرف انسولین همانند دیگر دارو‌ها باید درست و به اندازه باشد و ما در بیمه‌ها به سمت نظام ارجاع گام برداشتیم و از انجمن دیابت هم می‌خواهیم که ورود جدی در این مسیر داشته باشد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی  ادامه داد: از مجموع ۳ میلیون ۷۰۰ هزار بیمه شده استان ۳ میلیون نفر از برنامه‌های آموزشی برخوردارند و معتقدیم که با آموزش درست گامی بلند در مسیر اقدامات پیشگیرانه و ابتلا به انواع بیماری‌ها همچون دیابت برداشته می‌شود.

رمزی بیان کرد: بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان حمایت بیمه‌ای در حوزه‌های مختلف دارو و درمان صورت پذیرفته که سهم قابل توجهی از آن مربوط به بیماران فشارخون و دیابت بوده است.

او تصریح کرد: ضعف موجود نبود سیستم ریجستری و مشخص نبودن تعداد دقیق بیماران دیابتی در شهر‌ها و روستا‌های استان بوده و باید ابتدا یک آمار درست داشته باشیم و سپس روی موضوعات مختلف آن‌ها از جمله اقدامات دارویی و درمانی گام برداشت.

 در ادامه این نشست عفت روشنی‌مقدم، رییس هیئت مدیره انجمن دیابت خراسان رضوی و مدیر کلینیک دیابت سیمرغ گفت: مشهد به عنوان پایلوت در حوزه پیشگیری و درمان است، اصلاح ساختار سلامت حداقل برای ۲۵ سال پیش بوده و اصلا به‌روز نشده است.

او افزود: در بحث حمایت بیمه از بیماران دیابتی از آموزش، اطلاع رسانی تا درمان در حوزه تخصصی و فوق تخصصی هنوز در کشور ما بیمار دیابتی سرگردان است و در چیز‌های مختلف اطلاع رسانی نشده است. باید آمار دیابتی‌ها مشخص شود هنوز سایت و ساختار شناسایی بیماران دیابتی را نداریم.

 رباب ابوترابی رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت خراسان رضوی نیز گفت: اگر بیمار دیابتی را خوب درمان کنیم از سکته مغزی، دیالیز و... جلوگیری می‌کنیم، اگر بیمه جدا برای دیابتی‌ها در نظر داشته باشیم می‌توانیم درمان مخصوص این بیماران در سطح گسترده و جدا از بیماران دیگر داشته باشیم و آمار بیماران دیابتی را بدست می‌آوریم، مددکاری برای بیماران دیابتی نداریم و باید این مددکاری در بیماران افزایش یابد.


شهره وجوهی مدیر مرکز دیابت سیمرغ همچنین گفت: خدمات آموزشی، کنترل وزن و تغذیه و درمانی در مرکز سیمرغ انجام می‌شود و از ساعت ۸ تا ۱۴ همه روزه به جز روزهای تعطیل فعال است و روزانه ظرفیت پذیرش ۳۰ نفر دارد. در صورت استقبال مردم زمان فعالیت را بیشتر خواهیم کرد و معتقدیم که باید بهترین نوع خدمت را به مردم ارائه کرد.

او افزود: نیروی انسانی به کارگیری ۸ نفر که ۴ نفر پزشک و ۴ نفر هم از پرسنل هستند.

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار