سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: وقوع حوادث در کودکان با حواس پرتی و نظارت ناکافی بزرگتر‌ها ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سمیه رضاوند سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشکده علوم پزشکی تربت جام با ارائه گزارشی از آمار بالای مرگ، مسمومیت و آسیب اندام‌ها در پسران نسبت به دختران در شهرستان تربت جام گفت: در ۶ ماه ابتدای سال گذشته پنج مورد مرگ کودک ۵۹-۱ ماهه به علت سوانح و حوادث در شهرستان رخ داده که همه آن‌ها پسر بوده اند، همچنین در ۶ ماه ابتدای امسال یک مورد مرگ کودک به علت سوانح و حوادث رخ داده که جنسیت این کودک نیز پسر بوده است.

او افزود: در ۶ ماه ابتدای امسال از ۳۳ کودک ۵۹-۱ ماهه بستری در بیمارستان به علت مسمومیت (با متادون، مواد مخدر، نفت و بنزین، دارو‌ها، وایتکس و مواد شوینده، علف کش‌ها و حشره کش‌ها و...)، ۷۲.۵% (۲۴ نفر) پسر و ۲۷.۵% (۹ نفر) دختر بوده اند.

سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشکده علوم پزشکی تربت جام ادامه داد: تعداد ۴۰ نفر از کودکان بستری شده در بیمارستان سجادیه تربت جام به علت آسیب‌های ناشی از سوانح و حوادث (تصادف، سقوط از ارتفاع، دوچرخه، موتور سیکلت و...، سقوط وسایل روی کودک، خفگی، سوختگی و ...) پسر بوده اند.


بیشتر بخوانید


رضاوند بیان کرد: احتمال وقوع حوادث در پسران نسبت به دختران بیشتر است که علت آن می‌تواند حس کنجکاوی بیشتر، علاقه به خودنمایی، نشان دادن توانایی خود به بزرگتر‌ها، تمایل بیشتر به بازی‌های خشن (هل دادن، تنه زدن، بالا رفتن از درخت و...) باشد.

او تصریح کرد: کودکان تا ۵-۴ سالگی نمی‌توانند معنا و مفهوم خطر و هشدار‌های کسی را متوجه شوند و شدید‌ترین صدمات ناشی از حوادث که کودکان را تهدید می‌کنند سوختگی‌ها و سقوط از ارتفاع است و کودکان کوچکتر بیشتر در معرض خطر سوختگی، حوادث مرتبط با مسمومیت و بلع قرار دارند.

سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشکده علوم پزشکی تربت جام ضمن تاکید بر نظارت کامل و مستمر بزرگسالان بر کوردکان اظهار کرد: والدین مانع آسیب‌های کودکان باشند و در پیشگیری از حوادث نقش فعالی داشته باشند و با افزایش آگاهی و ایمن سازی منزل و وسایل موجود در آن می‌توان از وقوع بسیاری از حوادث پیشگیری کرد.

طرح واکسیناسیون منظم

در ادامه ستاره جامی مسئول فنی واکسیناسیون کرونا گفت: طرح واکسیناسیون منظم کرونا در مدارس تربت جام به مدت یک ماه در تمام مدارس شهرستان، روزانه ۲ مدرسه اجرا می‌شود.

او افزود: برای این طرح دو تیم برای مدارس پسرانه و دخترانه پیش بینی شده است و هر تیم شامل ثبت کننده، تزریق کننده (واکسیناتور) مربی بهداشت و کارشناس بهداشت آموزش و پرورش می‌باشد.

مسئول فنی واکسیناسیون کرونا ادامه داد: در حال حاضر واکسن‌های سینوفارم و پاستو کووک به دانش آموزان اختصاص داده شده است و هنگام تزریق واکسن حضور والدین الزامی است و دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال یا متولدین ۱۳۸۸ به قبل می‌تواند واکسیناسیون را انجام دهند.

انتهای پیام//ز. ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.