شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران شود.

دستگیری سه تن به اتهام بمب‌گذاری در مسجد جلال آباد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید که سه تن از عاملین انفجار دیروز در یک مسجد در منطقه تریلی ولسوالی  سپين غر ولایت ننگرهار بازداشت شدند.

به گفته‌ او، جنایتکاران به سزای اعمال شان خواهند رسید. این در حالیست که جامعه جهانی نیز مبارزه علیه تروریزم را یک اصل اساسی برای به رسمیت شناختن طالبان در افغانستان دانسته و گفته است که حکومت فراگیر، هم دلی و رعایت حقوق بشری میتواند باعث کاهش رشد گروه های دهشت افگن در این کشور شود.

دعوت طالبان از پیلوت ها برای بازگشت به خدمت

 طالبان از تمام اعضا و پیلوت های پیشین نیروی هوایی افغانستان خواسته است تا به کشور بازگردند زیرا به دنبال ایجاد نیروی هوایی جدید هستند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان  اطمینان داد که با اعلام عفو عمومی، هیچ تهدید امنیتی متوجه پیلوت ها نخواهد شد. او گفت: "آنها می توانند برگردند و اینجا خدمت کنند!

این در حالی است که گزارش‌ها حاکی از آن است که پیلوت های نیروی هوایی افغانستان و سایر پرسنل آموزش دیده که پس از تسلط طالبان از افغانستان دست به فرار زده بودند، روز سه‌شنبه عازم امارات متحده عربی شدند. گفته می‌شود آنها ماه ها در تاجیکستان سرگردان بودند و از ترس جان شان به کشور بر نگشته اند. 

تجربه بدترین بحران بشری در افغانستان

  ‏مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل که به افغانستان سفر کرده می‌گوید بدترین بحران بشری جهان در افغانستان رخ خواهد داد. دیوید بیسلی از تلاش برای رسیدگی به این بحران خبر داده و گفته است: ما فورا ماهانه به ۲۳۰ میلیون دالر نیاز داریم تا برای بیش از ۲۲ میلیون نفر غذا تهیه کنیم با این وجود وزیر خارجه ناروی اعلام کرده است که کمک های خود را برای مردم این کشور از سر خواهد گرفت وی افزده است که این کمک ها از طریق نهاد های غیر دولتی برای مردم نیازمند صورت خواهد گرفت.

 دیدار نخست وزیر پاکستان با هیئت طالبان در اسلام آباد 

 عمران خان، نخست وزیر پاکستان، با هیئت طالبان در اسلام آباد دیدار کرد. گفته می‌شود هر دو جانب روی موضوعات راه های ترانزیتی و مشکلات رفت و آمد مردم از مرز های پاکستان و افغانستان با هم بحث و تبادل نظر کرده اند. رادیو پاکستان نگاشته است که نخست وزیر پاکستان در این دیدار ابراز امیدواری کرد که دولت موقت طالبان به تعامل سازنده با جامعه جهانی ادامه دهد تا به اقدامات مثبت برای رسیدگی به چالش های موجود دست یابند.

تأمین امنیت جان مردم و حفظ جنگل‌ها در دستور کار طالبان 

ملا محمد حسن آخوند، رئیس الوزرای طالبان به قومندانی پلیس کابل دستور داد که امنیت جان مردم به خصوص صرافان و تاجران ملی را تأمین کند.

 وی همچنین به نهادهای امنیتی دستور داد که از قطع جنگل‌ها کشور جلوگیری کنند و قیمت مواد سوختی نیز کاهش داده شود.

 این در حالیست که اخبار قاچاق چوب و جنگل‌ها به بیرون از کشور در خبرگزاری ها دست به دست می‌شد و مردم نیز با فرا رسیدن زمستان از گرانی مواد سوختی از جمله چوب در کشور شکایت داشتند.

/انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.