محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر می‌گوید که کشورش پس از این به مرکز ترانزیت مهاجران افغان به آمریکا و کشورهای دیگر تبدیل خواهد شد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آل ثانی وزیر خارجه قطر می‌گوید که  مهاجران افغانستان برای سفر به سایر کشورها ابتدا به قطر منتقل شده و پس از بررسی اسناد آنان در این کشور، به کشورهای مقصد فرستاده خواهد شد.

او پس از امضای سند "صلاحیت حفاظت" با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت که چک و بررسی سابقه امنیتی مهاجران افغان در قطر مهم است.

به گفته او، "به خاطر اینکه ما نمی‌خواهیم افراد نامطلوب به کشورهای ما راه یابند. به همین منظور به این اولویت داده خواهد شد که افرادی که به قطر می‌آیند دارای اسناد مناسب باشند. من فکر می‌کنم این فقط خواست قطر نه، بلکه هر کشور دیگر می‌باشد."

او گفت با طرف آمريکايی نگرانی خود را از وضعیت موجود در افغانستان در میان گذاشته است، بخش مهمی از این نگرانی در بخش های حقوق بشر، حقوق زنان و حکومت همه شمول می‌باشد، ولی در مورد آینده دهشت‌افگنی از افغانستان نیز نگرانی های وجود دارد.

وزیر خارجه قطر یاد آور شد: "خواسته‌های مهم طالبان به رسمیت شناختن آنان و آزاد کردن سرمایه راکد می‌باشد، ما نمی‌خواهیم که جامعه جهانی دراین موارد مواقف جداگانه داشته باشد. نیاز است تا کشورهای مهم جهان در این مورد میان خود هماهنگی داشته باشند."

او وضعیت موجود در افغانستان را نگران‌کننده خواند و گفت که اگر گام‌های جدی در این مورد روی دست گرفته نشود مشکلات آن کشور، به ویژه مشکل اقتصادی بدتر شده و درکنار به میان آمدن بحران مهاجرت، سبب شورش‌های اجتماعی نیز خواهد شد.

 آل ثانی همچنین افزود: "ما کوشش می‌کنیم که جلوی چنین حالتی را بگیریم. ما نمی‌خواهیم که فقط نظاره‌گر وضعیت در افغانستان باشیم و وقتی اقدام می‌کنیم که مشکلات به مرزهای کشورهای ما برسد. ایالات متحده در این مورد با ما در تماس است. 

این در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر در دوحه پایتخت قطر سند "صلاحیت حفاظت" را امضا کردند.

بر بنیاد این سند دوحه نقش محافظ منافع آمریکا را در افغانستان به دوش می‌گیرد تا در تسهیل تمامی روابط میان واشنگتن و حکومت طالبان، کمک کند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: "قطر یک بخشی را در سفارت این کشور در افغانستان ایجاد خواهد کرد تا خدمات مشخص قنسولی را ارائه کرده و وضعیت و امنیت تأسیسات دیپلماتیک آمریکا در افغانستان را نظارت کند."

این سند مورد توافق،‌ از تاریخ اول دسامبر قابل اجرا خواهد بود. قطر شماری از کارمندان سفارت خویش در افغانستان را به بخش مورد علاقه آمریکا می‌گمارد تا هم خدمات قنسولی ارائه کنند و هم از نزدیک با وزارت خارجه این کشور و سفارت آمریکا در قطر، هماهنگی کنند.

قطر از کشورهایی است که با طالبان رابطه نزدیک دارد. این کشور پس از تأسیس طالبان، حامی اصلی این گروه بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قطر ، مهاجران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار