یک فوق تخصص ریه به تشریح بیماری پنومونی و عوامل و راهکار‌های درمانی آن پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، علی معینی فوق تخصص ریه با اشاره به شیوع پنومونی در جهان گفت : این بیماری عمدتا سنین بالای ۶۰ سال را درگیر کرده و چهارمین علت مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود.

او گفت : عوامل مختلفی در ایجاد پنومونی موثر هستند، اما بطور کل این بیماری به دنبال آلودگی ریه‌ها با باکتری، ویروس و یا هرجسم خارجی دیگر ایجاد می‌شود.

معینی عفونت‌های باکتریایی را شایعترین علت پنومونی عنوان کرد و افزود: میکروب‌ها می‌توانند از راه‌های هوایی و از طریق استنشاق وارد بدن شده و از آنجا به ریه رفته و ایجاد پنومونی کنند.

این فوق تخصص ریه افزود: این احتمال هستند که عفونت باکتریایی در قسمتی از بدن ایجاد شده و از طریق خون باکتری‌ها خود را به ریه رسانده و آن را آلوده کنند.

معینی ادامه داد: اگر جسم خارجی هم وارد بدن شود، احتمال ورود باکتری‌ها و عفونت ریه وجود دارد

معینی افزود: با ورود میکروب به ریه ها، رشد و تکثیر آن‌ها آغاز می‌شود و در این حین سیستم ایمنی بدن هم برای مقابله فعال شده و موادی از خود ترشح می‌کند و در مقابل هم میکروب ترشحاتی در بافت ریه ایجاد می‌کند و همین مواد و ترشحات موجب بروز علائم پنومونی ریه می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تب، لرز، سرفه و دفع خلط را از بارزترین علائم پنومونی عنوان کرد.

معینی با اشاره به درمان پذیربودن پنومونی در صورت رسیدگی سریع گفت: در صورتی که پنومونی ناشی از آلودگی میکروبی باشد با تجویز آنتی بیوتیک مربوطه در اوایل بیماری قابل درمان است.

او افزود: اما در خصوص آلودگی‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا و کرونا، قدرت سیستم ایمنی فرد، سن و سال بیمار و درمان سریع نقش موثری دارند و درصورتی که فرد بیماری زمینه‌ای داشته و به موقع درمان نشود، احتمال مرگ وجود دارد.

این فوق تخصص ریه ادامه داد: در حال حاضر شاهد شیوع پنومونی ریه به دنبال آلودگی ناشی از ویروس کرونا هستیم که تاکنون جان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را گرفته است.

معینی گفت: در پنومونی نکته مهم تشخیص به موقع و اقدام برای درمان هرچه سریعتر عفونت ریه است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.