آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا و اعضای شورای امنیت در بیانیه‌ای علیه اقدامات بلاروس، خواستار تحریم‌های بیشتر یا گفتگو برای حل بحران مهاجران شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، آمریکا، انگلیس،کشور‌های اتحادیه اروپا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه مشترکی که پس از رایزنی‌های مشترک منتشر شد، اعلام کردند آماده گفتگو درباره  اعمال تحریم‌ها علیه دولت بلاروس و کسانی هستند که آن‌ها را عامل تشدید بحران مهاجران در مرز با لهستان می‌دانند.

در این بیانیه آمده است: «ما همبستگی خود را با لهستان و لیتوانی اعلام می‌کنیم و آماده هستیم تا درباره اقدامات بیشتر برای حمایت از آن‌ها و اعمال تحریم های بیشتر علیه دولت لوکاشنکو تصمیم گیری  و یا با آنها گفتگو کنیم. ما تأکید می‌کنیم که همه اقدامات باید بر اساس ارزش‌های اساسی به‌ویژه درباره حمایت از حقوق مهاجران انجام شود».

این کشور‌ها متعهد شدند که در حفاظت از اتحادیه اروپا در برابر اقدامات مقامات بلاروس در برابر بحران مهاجران، متحد و مصمم باقی بمانند. آن‌ها همچنین از کشور‌های مبدأ و ترانزیت مهاجران خواستند تا به اتباع خود در خصوص افتادن در دامی که از سوی  مقامات بلاروس برای آنها تدارک دیده شده، هشدار دهند.

کشور‌های غربی همچنین از مینسک خواستند از پناهجویان حمایت و به آنها کمک کند.

آمریکا، انگلیس،کشور‌های اتحادیه اروپا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل معتقدند که دولت بلاروس تهدیدی برای امنیت منطقه است و خواستار اقداماتی علیه آن هستند. بیانیه مشترک آن‌ها تاکتیک مینسک را «غیرقابل قبول» می‌داند و می‌افزاید که خواستار واکنش و همکاری قوی بین‌المللی به منظور پاسخگویی بلاروس است. 

در این بیانیه آمده است: این نشان می‌دهد که چگونه لوکاشنکو به تهدیدی برای ثبات منطقه تبدیل شده است. این کشور‌ها ادعا می‌کنند که هدف مینسک بی ثبات کردن کشور‌های همسایه و مرز‌های خارجی اتحادیه اروپا و منحرف کردن توجه از نقض فزاینده حقوق بشر است. 

بحران مهاجران در مرز بلاروس با لتونی، لیتوانی و لهستان، در ۸ نوامبر تشدید شد. چندین هزار نفر از بلاروس به مرز لهستان نزدیک شدند و از ترک منطقه خودداری کردند. برخی از آن‌ها با تخریب حصار سیم خاردار سعی کردند وارد لهستان شوند. کشور‌های اتحادیه اروپا مینسک را به تشدید عمدی بحران مهاجران متهم کرده و خواستار تحریم این کشور شده اند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، اظهار داشت که کشور‌های غربی خود مقصر این وضعیت هستند، زیرا مردم به دلیل اقدامات غرب از ترس جنگ در سرزمین‌های خود فرار می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار