مرادی گفت: در خوزستان با توجه به تنوع اقوام باید از ظرفیت آن‌ها در شورا‌های حل اختلاف برای گسترش و توسعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه استفاده کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین صادق مرادی رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: در خوزستان با توجه به تنوع اقوام باید از ظرفیت آن‌ها در شورا‌های حل اختلاف به منظور گسترش و توسعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه استفاده کرد و  همین روحیه برادری، گذشت، ایثار، بخشش و صلح وسازش در بین اقوام استان باعث شد که خوزستان بعنوان مبنا و خاسـتگاه تشکیل شورای حل اختلاف قرار بگیرد.

او با اشاره به بحث تیراندازی در مراسمات مختلف و مبارزه با این این سنت غلط، بیان داشت: عادی انگاری رسم غلط استفاده از سلاح گرم به یک معضل جدی در استان تبدیل شده و بعضاً علاوه بر اتفاقات تلخ و حوادث خونبار امنیت استان را نیز تهدید کرده است؛ و همکاری و مشارکت کلیه اقشار جامعه به خصوص افراد بانفوذ محلی و سران عشایر می‌تواند این سنت غلط را بین برد.

حجت الاسلام مرادی بیان داشت: فرهنگ آموزه‌های دینی ما در آیات و روایات، یکی از موضوعاتی است که مورد تأکید ویژه قرار دارد. اختلافاتی که بین افراد به وجود می‌آید، باید از طریق صلح و سازش حل شود چرا که این عمل پایدار و ریشه‌ای خواهد بود.

علیرضا باوی معاون قضایی و رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان نیز گفت: شورا‌های حل اختلاف اثر بخشی فراوانی در کاهش آمار ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها داشتند و در ۶ ماهه نخست امسال ۱۰۰؛ هزار فقره پرونده و یک هزار و ۲ هزار پرونده مانده از سال گذشته را مختومه کردند و تاکنون توانست بار سنگینی را از دوش دادگستری بردارد.

او افزود: اعضای شورا‌های حل اختلاف استان در ۶ ماهه اول امسال ۴۵ فقره پرونده مهم مانند قتل و نزاع دسته جمعی گسترده منتهی به صلح و سازش کنند و مرکز توسعه حل اختلاف کشور برای گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه، راهکار‌های جدیدی را تعریف کرده است مثل ستاد صبر، میانجگری و داوری که در این خصوص از ظرفیت شخصیت‌های خوب و برجسته استفاده شده است و اقدامات مناسبی در امر صلح و سازش صورت گرفته است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.