استاندار خراسان رضوی گفت: با وجود پذیرایی مشهد از میلیون‌ها زائر بارگاه امام هشتم (ع) در سال، به لحاظ برخورداری از زیرساخت‌ها و تجهیزات بهداشتی و درمانی از میانگین‌های کشوری عقب‌تر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، یعقوبعلی نظری روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از خیران سلامت خراسان رضوی، که در محل سالن اجتماعات بیمارستان امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع خیران سلامت، گفت: همت و تلاش شما برای تامین امکانات بهداشت و درمان مردم، مورد رضای خداوند و پسند مردم است و اصولا در حکومت اسلامی اصالت با حرکت‌های مردمی است و حکومت برای انجام این خدمات تنها زمینه سازی می‌کند و هرچه که رابطه خیرخواهی بین مردم در عرصه‌های مختلف بیشتر شود به جامعه اسلامی آرمانی نزدیک‌تر می‌شویم.

او  با اشاره به عقب ماندگی‌های بهداشتی و درمانی مشهد، افزود: جبران این عقب ماندگی‌ها از عهده دولت به تنهایی برنمی آید و نیازمند کمک خیران سلامت است. مشهد و خراسان رضوی متعلق به امام رضا (ع) است و امیدوایم با وجود خیران عزیز و طراحی یک برنامه جهشی و جهادی، کمبود‌های بخش بهداشت و درمان استان و مرکز استان در کوتاه مدت جبران شده و به سطحی درخور شان زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) برسد.

محمدعلی کیانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این آیین گفت: استان در حوزه بهداشت و درمان مشکلات فراوانی دارد که مهمترین آن، قدیمی و فرسودگی زیرساخت‌های موجود است.

او افزود: علاوه بر جمعیت چند میلیونی مشهد، این شهر سالانه میزبان بیش از ۳۵ میلیون زائر با ماندگاری چند روزه است، در حالی که زیرساخت‌های مناسبی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آن‌ها وجود ندارد، ۱۷۷ مرکز بهداشتی و درمانی استان فرسوده است، بیمارستان امام رضا (ع) و قائم (عج) ۶۰ تا ۷۰ سال پیش ساخته شده اند، که امروز نمی‌توانند جوابگوی این حجم از مراجعان و بیماران باشند. سرانه تخت بیمارستانی در مشهد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱.۵۸ تخت است و حال آنکه میانگین کشوری این شاخص ۱.۹ تخت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است و طبق آمار ما ۲ هزار و ۲۰۰ تخت کمبود داریم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: خیران سلامت علاوه بر کمک به تامین امکانات و تجهیزات بخش بهداشت و درمان، در دوران بروز پاندمی کرونا نیز اقدامات بسیار تاثیرگذار و به هنگامی ارائه داده اند که جای تشکر دارد، و اگر این کمک‌های خیران و انجمن‌های مردم‌نهاد نبود نمی‌توانستیم به وضعیت کنونی برسیم.

حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی نیز در این آیین گفت: بر پایه آیات قرآنی، روایات و سیره ائمه و بزرگان بعد از نماز و واجبات دین هیچ عملی در نزد خداوند نیکوتر از کمک و خدمت به مردم نیست، نماز بهترین عمل عبادی و سوغات پیامبر اکرم (ص) از معراج است، اما بعد از آن قرآن کریم بر زکات تاکید دارد و با وجود دلاوری‌های حضرت امیر (ع) در جنگ‌های مختلف هیچ آیه‌ای در آن خصوص نازل نشد، اما وقتی سه شب افطار خود را به یتیمان بخشید در شان آن آیه آمد و این از جایگاه مهم و معنوی کمک به همنوع در نزد خداوند حکایت دارد.

او افزود: شما خیران سلامت با ایثار مالتان درد و رنج مردم را برطرف می‌کنید، که تعریف ارزش آن نزد خداوند در ظرف کوچک کلمات دنیایی نمی‌گنجد، کما اینکه اگر جان یک نفر را نجات ببخشید مثل این است که جان همه را نجات داده اید، شما مراکزی می‌سازید که مردم در آن‌ها ارزانتر و یا رایگان درمان شوند، پاداش این عمل شما نزد خداوند بسیار بیشتر از آن است که در تعریف واژه‌ها بیان شود.

سید مرتضی احتشامی فر دبیر انجمن خیرین سلامت خراسان رضوی نیز گفت: تشکل مردم نهاد خیرین سلامت در تمامی بحران‌ها پا با پای دولت به یاری مردم شتافته است و خدمات قابل تقدیری انجام داده است، شهر مقدس مشهد به دلیل وجود بارگاه منور رضوی در همه زمینه‌ها از جمله رجوع بیماران برای درمان به ویژه بیماران بدحال (به امید شفا) وضعیت ویژه‌ای دارد که نیازمند تامین تجهیزات و زیرساخت‌های ویژه‌ای است و علاوه بر زوار و حضور ۴۰۰ هزار تن از اتباع بیگانه در چند سال اخیر، بروز پاندمی کرونا نیز به ناگهان هزینه‌ها را تا چند صد برابر بویژه در زمینه تامین ملزومات دستورالعمل‌های بهداشتی و درمان بیماران کرونایی افزایش داد که اگر کمک خیران نبود دولت هرگز نمی‌توانست از پس تامین این هزینه‌ها و امکانات برآید.

او افزود: سال ۹۹ خیران سلامت خراسان رضوی بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان در حوزه سلامت استان هزینه کردند، در حالی که این میزان در سال ۹۸ بین ۵۰ تا ۵۴ میلیارد تومان بوده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.