نخستین جشنواره کیی پلای مازندران با ارائه انواع غذا‌های مشتق شده از کدوحلوایی در ساری گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، کدو حلوایی میوه‌ای است از خانواده کدو به رنگ نارنجی که آمریکایی‌ها در جشن هالووین آن را به شکل‌های مختلفی تزئین، ایرانی‌ها آن را به صورت آب پز مصرف و خانواده‌های مازندرانی یکی از اصیل‌ترین غذاهایشان را با این میوه درست می‌کنند که در گویش محلی به آن کَیی پِلا می‌گویند، غذایی که به نوعی سمبل ساکنان این منطقه است و در سالیان دور حداقل هفته‌ای یک بار پخته و سر سفره‌ها گذاشته می‌شد.

" کیی " در زبان مازندرانی به معنای کدو حلوایی یا کدو تنبل و" پِلا" نیز به معنای پلو است و اگرچه همچنان یکی از خوراک‌های معروف استان به شمار می‌رود اما در مقایسه با گذشته کمتر مصرف می‌شود و شما اگر خواهان چشیدن مزه کیی پلا باشید فقط باید یک کدبانوی مازندرانی آن را برایتان طبخ کند، چون در منوی کمتر رستورانی در استان می‌توانید آن را پیدا کنید.

شهرداری ساری حالا برای شناساندن این غذای اصیل مازندرانی جشنواره دو روزه کیی پلا را در بوستان ولایت ساری برپا کرده است.

دکتر رمضانی پاجی دبیر جشنواره کیی پلا  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به ثبت کیی پلا یا کدو پلو حلوایی در یونسکو تصمیم گرفته شد دبیرخانه دایمی آن نیز در ساری راه اندازی شد.

او با بیان اینکه برای شناساندن این غدای محلی دبیرخانه این جشنواره در تمام شهر‌های استان مستقر و جشنواره‌های مشابه نیز برگزار خواهد شد، افزود: کیی یا کدو غذای قشر متوسط مردم مازندران در سال‌های گذشته و به نوعی اصالت مردم استان بود.

دبیر نخستین جشنواره کیی پلا ادامه داد: ۲۰ نوع کدو در نواحی کوهستانی و جلگه‌ای استان کشت می‌شود و برگزاری این گونه جشنواره‌ها تاثیر خوبی برای شناساندن این ماده غذایی به نسل جوان و کودکان دارد.

یک جشنواره خوشمزه + تصاویر


یک جشنواره خوشمزه + تصاویر
یک جشنواره خوشمزه + تصاویر
پخت کییی پلا در چند رستوران شاخص

حمیدی معاون خدمات شهری شهرداری ساری نیز در این جشنواره گفت: چند رستوران شاخص مرکز استان در این جشنواره غرفه‌هایی گرفتند تا با طبخ انواع غذا‌هایی که از کدو پخته می‌شود این غذای محلی را با نسل جدید آشنا کنند.

او با بیان اینکه این رستوران ها تصمیم گرفته اند عرضه این غذای محلی را بعد از برگزاری جشنواره نیز ادامه دهند، افزود: در مرحله بعدی تلاش خواهد شد رستوران‌های بیشتری در شهر  ترغیب به پخت این غذا و قراردادن آن در منوی خود شوند.

حمیدی گفت: بسیاری از کودکان و نوجوانان مازندرانی طعم این غذا را نچشیده اند و برگزاری جشنواره‌های در این زمینه می‌تواند سبب آشنایی این نسل با فرهنگ و تاریخ خود شوند.

یک جشنواره خوشمزه + تصاویر
یک جشنواره خوشمزه + تصاویر
یک جشنواره خوشمزه + تصاویر

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار