کارشناس انرژی گفت: در دولت جدید آیین نامه استفاده از LPG در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و تا انتهای سال این موضوع بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی سعیدی کارشناس حوزه انرژی، در پاسخ به سوال چرایی حذف LPG برخلاف قانون از سبد سوخت، گفت: تداوم صادرات LPG در کشور‌های مختلف، به شرکت نفت و شرکت ملی گاز مربوط می‌شود، اما در اکثر موارد به شرکت ملی نفت برمی گردد.

او ادامه داد:  ۱۴.۵ درصد از بنزینی که مازاد تولید می‌کنیم، وزارت نفت در اختیار دارد، در همین قسمت تعارض منافع وجود دارد. مشکل اصلی اینجاست که شرکت‌های صادر کننده از سود صادرات مواد خام چشم پوشی کنند.


بیشتر بخوانید


سعیدی در خصوص درآمد ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی از صادرات ال پی جی به جای بنزین، توضیح داد: قبل از تحریم‌ها عمده درآمد شرکت نفت و گاز از طریق صادرات نفت بود و LPG سهم کمی در این صادرات داشت. در حال حاضر با وجود تحریم‌ها سهم  LPG در صادرات بالا رفته و شرکت ملی نفت و گاز حاضر نیستند این سهم را به اتوگاز دهند.

او در جواب به اینکه ۳ میلیون تن از LPG به صورت فلر صادر می‌شود که آیا این امکان وجود دارد که این مقدار کاهش پیدا کند؟، بیان کرد: عدد ۳ میلیون تن شفاف نیست، در واقع وزارت نفت هنوز اطلاعاتی درباره میزان از بین رفتن  LPG منتشر نکرده است.

کارشناس حوزه انرژی توضیح داد: ما می‌توانیم از این LPG در صنعت پتروشیمی استفاده کنیم، زیرا باعث اشتغال زایی و جلوگیری از واردات می‌شد و حتی ارزش افزوده ایجاد کند. اگر در صنعت سوخت هم استفاده شود، می‌توان در مازاد بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی استفاده کرد. البته همه به شرط آن است که دولت برنامه ریزی درستی داشته باشد.

او در پایان تصریح کرد: خلع قانونی در این زمینه وجود دارد، یعنی دولت مکلف بوده تا تیر ماه آیین نامه اجرایی بنویسد، ولی این اتفاق نیفتاده است، اما در دولت جدید آیین نامه استفاده از LPG در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و امیدواریم تا انتهای سال این موضوع بررسی شود و همچنین در برنامه و بودجه سال‌های بعد نیز وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار