شیوه نامه مهندسی که اواخر سال گذشته تدوین شد به گفته بسیاری از مهندسان باعث ایجاد مشکلاتی در این بخش شده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، اواخر سال گذشته شیوه نامه‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد که به گفته مهندسان زمینه ساز مشکلات بسیار زیادی برای مهندسان بیکاری تعداد زیادی از مهندسان  و همچنین تعطیلی تعداد زیادی از شرکت مهندسی شده است.

 علوی  عضو نظام مهندسی کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه طبق قانون نظام مهندسی اشخاص حقوقی بر اساس سوابق حرفه‌ای شان امتیازبندی و رتبه بندی می‌شوند گفت: متاسفانه در شیوه نامه تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی طراح و ناظر، شرکت‌ها بر اساس تعداد نفرات امتیازبندی شده اند.

او تاکید کرد: شیوه نامه جدید به نوعی سبب احیای شرکت‌های صوری شده است چرا که بر مبنای این شیوه نامه کیفیت کار شرکت‌ها فاقد معنا است و فقط تعداد نفرات مهندسان شرکتها، ملاک رتبه بندی شده است و این امر با مواد ۱۰ تا ۱۵ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان دارای تعارض است.

این عضو سازمان نظام مهندسی تاکید می‌کند: در شیوه نامه اعلام شده متاسفانه کمیته ارزشیابی در حالی در این شیوه نامه دیده شده است که به هیچ وجه جایگاه قانونی ندارد چرا که این کمیته در اصل به معنای اعمال نظر شخصی و سلیقه‌ای در ارزشیابی شرکت‌ها است و بی شک این رویه می‌تواند زمینه ساز ایجاد رانت و انحصار برای شرکت‌های سودجو باشد.

تدوین شیوه نامه‌های غیر کارشناسی پشت در‌های بسته

عرب زاده یکی دیگر از اعضای جامعه مهندسی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد: در صورتی که قرار باشد دستورالعملی از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی تهیه شود و مهندسان ملزم به اجرای آن باشند، لازم است که حداقل در بحث‌های کارشناسی تهیه این دستورالعمل‌ها مهندسان دیده شوند.

عرب زاده تاکید می‌کند: به عنوان مثال در حوزه خدمات فنی آزمایشگاهی در حال حاضر شیوه نامه‌ای از سال ۹۱ ابلاغ شده که از همان ابتدای امر، این شیوه نامه با اعتراضات گسترده‌ای از سو‌ی جامعه مهندسی مواجه شد.

او با بیان اینکه رویه عمل وزارتخانه در تدوین شیوه نامه‌های مربوط به جامعه مهندسی به گونه‌ای است که عموما شیوه نامه‌های غیرکارشناسی پشت در‌های بسته نگارش و سپس جهت اجرا به جامعه مهندسی ابلاغ می‌شود گفت:اساسا بدنه وزارتخانه راه وشهرسازی پس از آنکه با ابلاغ شیوه نامه‌های غیرقانونی با واکنش اعتراضی جامعه مهندسی مواجه می‌شود، با وقت کشی و زمان خریدن، اجرای آن را برای جامعه مهندسی الزام آورمی کند.

عرب زاده تاکید کرد: از سال ۹۱ که شیوه نامه اعلام شده به شرکت‌های خدمات فنی آزمایشگاهی ابلاغ شد، علی الرغم اعتراض شدید مهندسان به این شیوه نامه عملا هیچ دستاوردی نداشته و حتی سبب یک اصلاحیه یا یک تبصره الحاقی در شیوه نامه نشد، در حالی که مسئولان ذی ربط وزارت راه، از همان زمان ابلاغ این شیوه نامه نسبت به معیوب بودن آن اطلاع کامل داشتند.

بی اعتنایی وزارت راه به اعتراضات مهندسان

او بیان کرد: در شرایط فعلی ابلاغ شیوه نامه شرکت‌های مهندسی طراح و ناظر با اعتراض مهندسان رو به رو شده است و بی شک گروه بعدی نیز شرکت‌های فنی آزمایشگاهی هستند که با ابلاغ شیوه نامه معیوبی از سوی وزارتخانه مواجه خواهند شد که در تدوین آن به هیچ وجه از شرکت‌های مربوطه نظرخواهی نخواهد شد.

عرب زاده افزود: به اعتقاد ما شیوه نامه شرکت‌های مهندسی ناظر و طراح دارای اشکالات عدیده‌ای است چرا که شرکت‌های تازه تاسیسی که با استخدام چندین مهندس به تازگی راه اندازی شده است، نباید به عنوان شرکت پایه یک، قلمداد شوند و این نوع رتبه بندی غیر عادلانه و غیرعقلانی است.

عرب زاده با طرح این سوال که مشخص نیست کارشناسان و مسئولان وزارتخانه راه و شهرسازی تا چه زمانی می‌خواهند بدون نظرسنجی از جامعه مهندسی اقدام به تدوین شیوه نامه کنند گفت: این در حالی است که در تدوین شیوه نامه‌ها لازم است که مهندسان دیده شوند.

او تاکید کرد: بدون تردید مهندسان به هیچ وجه به دنبال انحصارطلبی نیستند. به نظرما وزارت راه و شهرسازی باید اقدام به تدوین شیوه نامه‌های کاملا کارشناسی با اخذ مشاوره و نظر از فعالان صنفی مهندسی کنند تا از این رهگذر منافع شهروندان و بهره برداران محفوظ شود.

ضرورت نظرخواهی از مهندسان در تدوین شیوه نامه‌ها

همچنین مصادقی، عضو نظام مهندسی تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان نهاد نظارتی که در ماده ۳۵ و ۲۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان پیش بینی شده است، در تدوین شیوه نامه‌های مربوط به خدمات مهندسی، نظرات صنف و اعضای سازمان‌های نظام مهندسی را اخذ نمی‌کند.

او توضیح داد: این وزارتخانه درباره بخشی که مربوط به سازمان نظام مهندسی است، باید از نظرات صنفی و کارشناسی جامعه مهندسی نظرخواهی کند چرا که اعضای این صنف دست اندرکار اموراجرایی مربوط به خدمات مهندسی هستند و در این زمینه در رشته‌های مختلف خدمات مهندسی، نظارت، طراحی، خدمات آزمایشگاهی و.. به عنوان اشخاص حقیقی و حقوقی فعالیت می‌کنند.

عضو نظام مهندسی تهران بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید از پتانسیل جامعه مهندسی در تدوین شیوه نامه‌ها بهره بگیرد که متاسفانه طی سال‌های اخیراین امر به شدت ضعیف بوده و تعامل وزارت راه با جامعه مهندسی به هیچ وجه مطلوب نبوده است.

صادقی تاکید کرد: شیوه نامه‌ای که در اواخر سال ۹۹ در رابطه با شرکت‌های طراح وناظرابلاغ شده است، قراراست در کل کشوراجرایی شود. این در حالی است که این شیوه نامه در اواخر اسفند ۹۹ تدوین و بعد پس ازتعطیلات نوروزی ابلاغ و ذکر شده است تا سی یکم خرداد ماه در کل کشور، جامعه مهندسی هدف، خودشان را با ا ین شیوه نامه تطبیق دهند.

تشدید صوری کاری با تدوین شیوه نامه‌های غیر کارشناسی

او یادآور شد: حتی اگر از تمامی جزییات مساله داراین شیوه نامه صرف نظر کنیم، همین تعیین ضرب العجل برای چندین هزار شرکت مهندسی در سراسر کشور در یک بازه زمانی کوتاه برای انطباق با این شیوه نامه به خوبی بیانگرمعیوب بودن این شیوه نامه است. هرچند که اگر قرار باشد به جزییات فنی این شیوه نامه دقیق شویم، باید گفت برخلاف آن چیزی که وزارت راه ادعا دارد که با تدوین این شیوه نامه استفاده غیرواقعی ازپروانه‌های مهندسان از بین می‌رود، باید گفت که برعکس تدوین این شیوه نامه به معنای حذف صورت مساله است، و شعار مبارزه با صوری کاری سبب شده است که هزاران شرکت مهندسی از حیز انتفاع ساقط شوند.

این عضو جامعه مهندسی افزود: این شیوه نامه شرکت‌ها را کاملا قفل کرده و سبب شده است که آن‌ها قادر به انجام ارایه خدمات مهندسی نشوند. در عین حال وزارت راه و شهرسازی به جای اینکه از نظرات کارشناسی و فنی مهندسان در اصلاحیه تدوین شیوه نامه مهندسان طراح و ناظر بهره بگیرد، مجددا اصلاحیه‌ای را اعمال کرده که نظرات و مطالبات مهندسان را در نظر نگرفته است و همین مسیر را متاسفانه درباره شرکت‌های آزمایشگاهی و شرکت‌های مجری نیز در پیش گرفته است.

وزارت راه و شهرسازی به دنبال واقعی کردن خدمات مهندسی است این درحالی که غیرواقعی بودن خدمات مهندسی به دلیل حفره‌های قانونی است. وزارت راه دربرخورد با صوری کاری به جای حل کردن مساله، کل صورت مساله را پاک کرده است و اقدام به حذف کل شرکت‌ها کرده است.

تقی پور از دیگر اعضای نظام مهندسی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تغییرات شیوه نامه‌ها باید متناسب با وضعیت واقعی صنعت ساختمان باشد بیان کرد: موضوعی که سبب نارضایتی اعضاء سازمان نظام مهندسی است، تصمیم گیری‌های دولتی بدون لحاظ کردن نظرات نهاد‌های ذینفع در موضوع این شیوه نامه‌ها از جمله انجمن‌های صنفی مربوطه است.

تقی زاده افزود: در واقع می‌توان عمده مشکل موجود در روابط وزارت راه و شهرسازی به عنوان نهادی تصمیم گیر و سازمان نظام مهندسی به عنوان نهادی تصمیم ساز را نقش کارشناسان وزارتخانه در تدوین این شیوه نامه‌ها با ذهنیت خلاف واقعیت موجود دانست که تبعات منفی در پی دارد.

او یادآور شد: در چند سال اخیر شاهد هستیم که تصمیم گیری‌های دولتی در این حوزه به کام کارشناسان وزارتخانه و به ضرر مدیران کل تمام می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
دولت باید به مهندسان ساختمان ، حقوق ماهانه بپردازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
وقتی دولت ناکارآمد ،نمایندگان کمیسیون عمران مجلس فاسد و رانت خوار و چندشغله ، وزیران نظامی و بی تخصص باشند نتیجه این عملکرد ضعیف به نارضایتی و تجمع مهندسان و اقشار تحصیل کرده می انجامد و در صورت برطرف نشدن مشکلات به فرار مغزها و خروج ارز از کشور و هک سایبری می انجامد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
عضویت افراد بیسواد یا دارای مدرک غیرمرتبط با ساختمان در ترکیب هیات مدیره و سهامداران حقوقی ممنوع شود تا امکان ایجاد شرکت های صوری از بین برود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
چرا یک لاستیک فروش بیسواد با مدرک سوم دبیرستان تونسته عضو هیات مدیره و صاحب شرکت مجری حقوقی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
به هر شرکت مجری حقوقی سالی ۱ کار داده شود ، وقتی همه شرکت ها ۱ کار گرفتند ، کار بعدی مجددا به نوبت بین همه شرکت ها تقسیم شود تا هیچ شرکت مجری حقوقی بیکار نماند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
الان در وزارت بهداشت هم طرح ارجاع پزشک خانواده وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
وزارت راه و شهرسازی حتی نمیداند چه تعداد مهندس بیکار در نظام مهندسی داریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
چرا مدرک تحصیلی و سوابق کاری مهندسان در ارزیابی شرکت ها منظور نمیشود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
توزیع عادلانه کارها = سیستم ارجاع کار نوبتی بین شرکت های حقوقی و مجریان حقیقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
مسئول فنی آزمایشگاه باید توسط شرکت خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن نظام مهندسی بیمه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
فعالیت جامعه مهندسی با قانون نظام مهندسی مصوب سال ۱۳۷۹ مجلس به بن بست خورد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
سازمان برنامه و بودجه ، وزارت راه و شهرسازی باید تعداد مهندسان بیکار و شرکت های بیکار را استخراج کرده و متناسب با میزان بیکاری مهندسان و شرکت های حقوقی ، ظرفیت اشتغال مهندسان و شرکت های حقوقی نظام مهندسی را تعیین کنند . در حال حاضر و با توجه به رکود ساخت وساز باید تعداد کار همزمان شرکت های مجری حقوقی از۷ کار به ۲ کار در سال کاهش یابد تا هیچ شرکت مجری حقوقی بیکار نماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
اعضای شرکت های حقوقی باید توسط خود شرکت بیمه شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
کارمندان ادارات راه و شهرسازی و شهرداریها و بنیاد مسکن و معاونت عمرانی استانداری و فرمانداری .... از عضویت در شرکت های حقوقی نظام مهندسی منع شوند ( قانون منع تعارض منافع )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
قرار بود سامانه اینترنتی کارنامه شغلی و حرفه ای مهندسان ساختمان ایجاد شود ولی تا کنون ایجاد نشده ، چون با وجود این سامانه و با زدن یک کلیک میشد سوابق شغلی و بیمه ای مهندسان را استخراج کرد ، که مثلا آیا عضو هیات مدیره امتیاز اور شرکت مجری حقوقی شاغل در ارگان دولتی ( شهرداری ، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و بخشداری ، فرمانداری ... ) هست یا نه ؟؟؟ حتی میشد کارکرد سالانه مهندسان را به شکل آنلاین دید که مثلا فلان عضو هیات مدیره نظام مهندسی اراک آیا از پروانه نظارت و طراحی و اجرای خود استفاده کرده یا نه ؟ آیا عضو امتیاز آور شرکت حقوقی هست یا نه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
رییس کمیسیون عمران مجلس باید پاسخگوی بیکاری مهندسان نظام مهندسی ساختمان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
سازمان بازرسی کل کشور مثل همیشه غایب در صحنه است و به وظایف نظارتی و کنترلی خود در مواجه با امضافروشی مهندسان و ارائه خدمات صوری توسط شرکت های حقوقی صوری نظام مهندسی عمل نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
از کمیسیون عمران مجلس که یک پزشک عمومی ریاست آنرا برعهده دارد انتظاری بیش از این نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
سلام
از تمام عزیزانی که با گزارش های خود در جهت قطع بیمه افرادی که در شغل ساختمانی مشغول نیستند و به ناحق از بیمه کارگری استفاده کرده و انجمن را یاری می فرمایند تشکر و قدردانی
می شود. این پیام انجمن کارگران ساختمانی است که اجازه نمیدهد افراد چندشغله وارد صنف کارگران ساختمانی شوندو حق بیمه آنها را قطع میکند
ولی متاسفانه وزارت راه و شهرسازی حتی نمیتواند مهندسان چندشغله را شناسایی و با آنها برخورد کند به طوریکه مهندس مجری نظام مهندسی سرساختمان حضور ندارد و در مغازه مبل فروشی مشغول به کار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
لیست بیمه تامین اجتماعی مهندسان ساختمان باید توسط نظام مهندسی پرداخت شود پس مهندسان ساختمان نمی توانند بیمه حرف و مشاغل ازاد ( مبل فروشی ، ... ) داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
متاسفانه تناسب و تعادل بین عرضه و تقاضای بازار مسکن و نیروی کار مهندسی به هم خورده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
اگر کارهای نظام مهندسی به شکل نوبتی بین مهندسان و شرکت های حقوقی توزیع شود هیچ مهندس و هیچ شرکتی بیکار نمی ماند ، ولی اگر قرار باشه یک شرکت ۵ کار همزمان بگیرد قطعا بقیه شرکت ها بیکار میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
متاسفانه وزارت راه و شهرسازی به کارخانه تولید پروانه اشتغال نظام مهندسی تبدیل شده ، ولی این وزارتخانه حتی نمیتواند سوابق بیمه تامین اجتماعی اعضای شرکت های حقوقی را کنترل کند که شاغل در بخش دولتی و خصوصی نباشند ( قانون منع تعارض منافع )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
استعلام سوابق شغلی مهندسان مجری ساختمان از سازمان برنامه و بودجه ضروری است بدین علت که شاغل در ارگان های دولتی مثل شهرداریها و ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن ... نباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
مجری یا سازنده ذیصلاح باید شاغل تمام وقت سرساختمان باشد نه کارمند دولت که از ۷ صبح تا ۱۵ در اداره هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
شورای انتظامی نظام مهندسی میتواند مهندسان ناظر و مجری نظام مهندسی را مجهز به GPS لمسی کند تا چنانچه کمتر از ۸ ساعت در روز ( مطابق قانون کار ) سرساختمان حضور داشتند ، محاکمه شده و تعلیق پروانه شوند ‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
شورای انتظامی نظام مهندسی با نصب دستگاه های حضور و غیاب آنلاین مجهز به اسکنر اثر انگشت و تصویر برداری چهره برای کارکنان و اعضای هیات مدیره شرکت های خدمات آزمایشگاهی و دفاتر طراحی میتواند مهندسان امضافروش و مدرک فروش را شناسایی و تعلیق پروانه کند ( مهندسانی که در شهر دیگر ساکن هستند یا خارج از کشور زندگی میکنند یا شغل دیگری دارند )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
شورای انتظامی نظام مهندسی بله قربان گوی هیات مدیره نظام مهندسی است و هیچ استقلال عمل ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
برای جلوگیری از مدرک فروشی برخی مهندسان چندشغله باید تمام مهندسانی که شاغل تمام وقت سرساختمان هستند و هیچ شغل دیگری جز نظارت و اجرای نظام مهندسی ندارند توسط نظام مهندسی بیمه شده و حقوق ماهانه آنها توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
اغلب مهندسان بیکار به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی روی آوردند و این باعث سقوط شاخص بورس ایران و در نهایت سرنگونی نظام فاسد خواهد شد ‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
امضافروشی یعنی اغلب مهندسان مجری و ناظر نظام مهندسی سرساختمان حضور ندارند ( حین بتن ریزی و آرماتوربندی و قالب بندی و آجرچینی ...) و در جای دیگری ( شرکت های خصوصی و دولتی ) شاغل هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
تیم های بازرسی و کنترل ساخت متشکل از ماموران شهرداری و دادستانی و وزارت کار و استانداری باید به طور سرزده و ناگهانی به سرساختمان های در حال ساخت بروند تا از حضور یا عدم حضور مهندسان مجری نظام مهندسی سرساختمان آگاه شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
ماموران دادگستری هم باید در شناسایی و محاکمه مهندسان امضافروش چندشغله مشارکت داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
ظرفیت اشتغال شرکت های حقوقی باید کاهش پیدا کند تا کارهای نظام مهندسی به طور عادلانه بین همه شرکت ها تقسیم شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
مهندس امیر حسین مرادزاده ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی پروانه اشتغال خود را جهت شفاف سازی و اجرای کامل تعارض منافع تحویل دکتر حمزه لو مدیر کل محترم مسکن و شهرسازی استان آذربایجان غربی داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
اغلب مهندسان مجری نظام مهندسی بیکار هستند ، متاسفانه مهندسان نه بیمه بیکاری دارند نه بیمه درمانی نه عیدی نه سنوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
امضافروشی و مدرک فروشی یعنی اغلب اعضای امتیازآور شرکت های خدمات آزمایشگاهی در محل کارشان حضور ندارند ( از ۸ صبح تا ۴ عصر ) و صرفا پروانه اشتغال نظام مهندسی خود را به شرکت خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن فروختند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
چنانچه نارضایتی و اعتراض صنفی و تجمع های مهندسان به نتیجه مطلوب نرسد ، آنها از راه های دیگری این اعتراض را نشان میدهند که هزینه اعتراضشان برای سنگین خواهد بود ، پس عقلانی این است که اعضای کمیسیون عمران مجلس و وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای اشتغال پایدار و رفع بیکاری مهندسان چاره ای بیاندیشند ، خیلی زود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
با ایجاد سیستم ارجاع کار نوبتی بین شرکت های حقوقی ، امکان تخفیف گرفتن مالکان زمین از شرکت ها از بین میرود و هیچ شرکتی بیکار نمی ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
عضویت در هیات مدیره شرکت های حقوقی یک شغل تمام وقت محسوب میشود پس اعضای هیات مدیره شرکت های حقوقی نباید در بخش دولتی یا خصوصی شاغل باشند و حق بیمه تامین اجتماعی آنها از جایی غیر از شرکت خودشان یا نظام مهندسی پرداخت نشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
مدرک فروشی در شرکت ها= ⭕️ دعوت به همکاری

از کلیه مهندسین در تمامی رشته‌ها (عمران، معماری، زمین شناسی، برق، مکانیک، کشاورزی، شیمی، صنایع، کامپیوتر، مدیریت و ...) در تمامی مقاطع تحصیلی با داشتن حداقل ۳ سال سابقه بیمه در ۴ سال اخیر و همچنین از تمامی بازنشسته های رشته‌های فوق جهت استفاده از امتیاز مدرک تحصیلی برای رتبه بندی شرکت‌ها دعوت به عمل می‌آید .

Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
برای جلوگیری از مدرک فروشی و امضافروشی مهندسان در شرکت های حقوقی نظام مهندسی و پیمانکاری باید عضویت بازنشستگان در هیات مدیره شرکت های حقوقی ممنوع شود ( به عنوان امتیاز آور )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
تعداد مهندسان پروانه دار هر روز بیشتر میشود ولی تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداریها رو به کاهش است و به همین علت اغلب مهندسان و شرکت ها بیکار میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
شما اول بیمه تامین اجتماعی مهندسان را درست کنید ، شرکت داری پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
بله. قبول دارم. چه شرکت هایی که با خرید مدرک مهندسان، رتبه میگیرند، توی مناقصات شرکت میکنند.
متاسفانه کشور شده پر از صوری کاری. مدرک فروشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
ادغام سازمان نظام مهندسی در سازمان برنامه و بودجه ضروری است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
سلام
در نظام فنی و اجرایی هم مدرک فروشی وجود دارد
سهمیه هم برای شرکتها وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۰
در نظام فنی و اجرایی اغلب مهندسان دارای ۳ سال سابقه بیمه ، مدرک خود را برای رتبه بندی شرکت های پیمانکاری واگذار میکنند = شرکت های صوری که مدیرعامل و اعضای هیات مدیره امتیازآور شرکت هیچ حضور فیزیکی در شرکت ندارند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۳۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
ما زیاران چشم یاری داشتیم بنده بعداز انتخابات نظام مهندسی فکر میکردم تحولی در کارم ایجاد شود متاسفانه صحبت ها حاکی از کارهای غیر کارشناسی و خلاف قانون می باشد متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
تو ایران همه چی به بن بست میخوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
سازمان نظام مهندسی باید حق بیمه تامین اجتماعی مهندسان پروانه دار نظام مهندسی را بپردازد
آخرین اخبار