مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : امسال در سطح ۲ هزار و ۷۲۸ هکتار از اراضی استان کلزا کشت می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حاتمی مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه کشت کلزا از سال ۱۳۷۷ در مزارع استان کرمانشاه شروع شده، گفت : از آن سال تاکنون با توجه به مزایای زراعت کلزا برنامه توسعه کشت این محصول هر ساله در استان دنبال می‌شود.

او از جمله مزایای کشت کلزا را درصد بالای روغن (بیش از ۴۰ درصد)، صرفه جویی در مصرف آب به دلیل استفاده از بارش‌های پاییز و زمستان، افزایش ماده آلی خاک و بهبود حاصلخیزی خاک، کاهش بیماری پاخوره در مزرعه گندم و افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی محصول گندم در تناوب زراعی با کلزا اعلام کرد.

حاتمی افزود: در سال زراعی جاری برنامه کشت کلزا در مناطق سرد و معتدل استان از ۱۵ شهریور ماه شروع شد و حدود ۱۷۲۸ هکتار کلزا در این مناطق کشت شده که بیشترین سطح زیر کشت در مناطق معتدل و سرد سیر به کرمانشاه و کنگاور اختصاص دارد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان افزود: کشت کلزا در مناطق گرمسیر استان نیز از ابتدای آبان ماه شروع شده که تا کنون ۲۵۹ هکتار کلزا در این مناطق کشت شده است.

حاتمی با بیان اینکه بیشترین سطح قرار داد کشت کلزا در مناطق گرمسیر استان مربوط به شهرستان قصرشیرین است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال هزار هکتار کلزا در مناطق گرمسیر استان کشت شود.

او افزود: در امسال مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت در قالب کشت قراردادی با کشاورزان کلزاکار استان قرار منعقد خواهد کرد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان تامین نهاده‌های کود شیمیایی و سموم مورد نیاز کلزا کاران و پرداخت وجه محصول خریداری شده حداکثر تا ده روز پس از خرید کلزا را از مزایای کشت قراردادی عنوان کرد.

او گفت: قیمت خرید تضمینی برای هر کیلوگرم دانه کلزا ۱۵ هزار تومان است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.