به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بر اساس اطلاعات سازمان ملل از هر ۱۰ نفر روی کره زمین یک نفر درآمد خود را از طریق صنعت گردشگری تامین میکند و اکثر دولتها نیز تلاش میکنند تا با وسعت دادن زیرساخت ها؛ ساخت جاده، توسعه حمل و نقل و ساخت هتلها یا اقامتگاههای بومی زمینه را برای جذب گردشگران فراهم آورند.
اما جذب گردشگر مستلزم وجود مناطق جذاب برای آنان است؛ ساحل دریا برای آفتاب گیری، جنگل برای یک سفر ماجراجویانه، کوه برای کوهنوردان، دشت، رودخانه برای قابقرانی، کویر برای تماشای انبوه ستارگان در شب و اماکن تاریخی برای نشان دادن شکوه و جلال گذشتگان و احساس آرامش در کنار آنها از جمله ویژگیهایی است که میتواند افراد را برای مسافرت به یک منطقه خاص مجاب کند.
به جرات میتوان گفت که استان خوزستان نقطه بکری در ایران و منطقه شگفت انگیزی برای جهانیان است که تمام جذابیتهای گردشگری از طبیعت (جنگل و رودخانه و کوه و دریا) تا مناطق تاریخی (از قدمت ۳ هزار سال تا ۱۰۰ سال) را در خود جای داده، اما آنچه جای تاسف دارد، استفاده نشدن از این ظرفیتهای عظیم برای رفاه مردم محلی است.
شوشتر؛ قدمهای مدرنیته و تاریخ دوشادوش یکدیگر
شوشتر یکی از شهرستانهای استان خوزستان است که آثار مدرنیته و تاریخ به خوبی و با حفظ هویت گام به گام در کنار یکدیگر رشد کردند و حالا مردم و مسئولان محلی سعی دارند با حفظ گذشته، آینده خود را بسازند.
۱۳ آثار باستانی این شهر تحت عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر، در دهه ۸۰ خورشیدی در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۵ تیرماه ۱۳۸۸ در شهر سویل اسپانیا به صورت یکجا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
این منطقه از تاریخی کهن برخورددار است و بر اساس اکتشافات و حفاریهای باستانی، تاریخ شوشتر دستکم به ۲ هزار سال میرسد که در دورههای مختلف مورد هجوم قرار گرفته است؛ از جمله در دوره نادرشاه افشار شورشی در این نقطه به وقوع پیوست که نادرشاه نیز اقدام به لشکرکشی کرده و شورشیان را سرکوب کرد.
افزون بر تاریخ کهن و پر فراز و نشیب وجود رودخانه و منطقه حفاظت شده در این شهرستان، شوشتر از جاذبه طبیعی نیز بهرهمند است؛ اما پرسشی که در ذهن ایجاد میشود آن است که متولیان تا چه میزان توانستند از این ظرفیتهای عظیم استفاده کنند؟
تنها ۵ درصد از ظرفیتهای گردشگری شوشتر استفاده میشود
محمدرضا بهادری سرپرست پایگاه میراث جهانی شوشتر در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص میگوید: تنها از ۵ درصد ظرفیت گردشگری این شهرستان استفاده میشود و مابقی ناشناخته مانده است.
او گفت: شوشتر به دلیل تنوع و تعدد آثار همیشه میزبان گردشگران است چه گردشگران محلی و استانی یا کشوری و بین المللی، دلیل آن نیز وجود جاذبههای مختلف در این شهرستان است؛ سازههای آبی شوشتر که در کنار شهر تمرکز پیدا کرده اند، خدمات اقامتی و رفاهی و صنایع دستی نیز در کنار آنها وجود دارد که این نزدیکی امتیازی برای گردشگران است.
بهادری افزود: طی ۲ سال اخیر که به دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا از وجود گردشگر محروم هستیم متوجه شده ایم که این مسئله تا چه حد در صنعت و اقتصاد جوامع محلی تاثیرگذار است، هر چند به تازگی برخی سایتهای میراث فرهنگی بازگشایی شده و گردشگرانی از کشورهای اروپایی؛ سوئیس و آلمان رفت و آمدشان شروع شده است.
افزایش گردشگران نیازمند برنامه ریزی مدون است
سرپرست پایگاه میراث جهانی شوشتر با بیان اینکه با رفع محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا در مجموع وضعیت گردشگری نیز در شوشتر بهبود یافته، اظهار داشت: از اوایل اسفند سال ۱۳۹۸ گردشگر نبود تا اینکه از ابتدای آبان ماه با رعایت شبوه نامههای بهداشتی و دستورالعمل های ابلاغی کار خود را به سمت رونق دوباره گردشگری پیش گرفتیم.
این مقام مسئول بیان کرد: شوشتر معمولا در هر فصلی گردشگر دارد و در تابستان نیز با توجه به رودخانهها و مکانهای طبیعی آخر هفتهها گردشگران در رفت و آمد هستند که به اقتصاد شهر کمک میکنند و سعی داریم با یک برنامه ریزی مدون تر، ظرفیت آن را نیز افزایش دهیم و بتوانیم از ظرفیتهای مختلف شهرستان استفاده شود.
محمدرضا بهادری با بیان اینکه در حوزههای مختلف مشکلاتی وجود دارد، ادامه داد: در زیرساختهای گردشگری مسائلی وجود دارد، هر چند شرایط شوشتر نسبت به بسیاری شهرها بهتر است، اما یکی از موضوعاتی که باید خیلی روی آن کار شود معرفی مناطق گردشگری است؛ باید یک مقصد گردشگری به جامعه هدف معرفی گردد که ابزارها و روشهای مختلفی دارد و ما نیز کار خود را شروع کرده ایم البته این مسئله مستلزم گذر زمان است.
توسعه اقامتگاههای بومگردی با تغییر کاربری خانههای تاریخی شوشتر
او گفت: هر کسی از دیدن چنین ظرفیت و جذابیتی در یک شهر استان خوزستان متحیر شده، در ابتدا باید بتوان گردشگران داخلی را جذب کرد و پس از آن گردشگران خارجی را به شوشتر کشاند، زیرا سازههای آبی شوشتر پویایی هستند که پس از هزاران سال همچنان کارکرد دارند.
بهادری در خصوص امکانات اقامتی اظهار کرد: شوشتر شهر تاریخی موزهای است که دهها خانه قدیمی با قدمت صدها سال دارد و تاکنون ۶ خانه تاریخی برای تبدیل شدن به اقامتگاه بومگردی تغییر کاربری داده اند، به علاوه تقاضاهایی برای تغییر کاربری خانههای دیگری وجود دارد و گردشگران نیز تمایل شان اقامت در چنین منازلی به منظور یافتن آرامش است.
اکثر راهنمایان تور به سمت کسب و کارهای دیگر رفته اند
توسعه زیرساختهای حوزه گردشگری نیاز به سرمایه گذارانی دارد که از ادامه روند ورود گردشگر مطمئن باشند، موضوعی که دستکم روزبه سلمان سرمایه گذار در حوزه گردشگری اطمینانی به آن ندارد.
سلمان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ورود موجی از گردشگران که اخیرا به راه افتاده، کاذب است، زیرا اکنون فصل گردشگری جنوب آغاز شده و تا مدت زمانی ادامه دارد، اما احتمالا از آذرماه با حضوری شدن مدارس و دانشگاهها فروکش میکند اگرچه رونق گردشگری نیازمند «تسهیل گری» است و سازمان میراث فرهنگی باید شرایط را برای ورود آنان آرام آرام فراهم نماید.
او با بیان اینکه تمام عوامل موثر در رونق گردشگری باید دوباره مورد توجه قرار بگیرند، افزود: سرمایه اجزای مختلفی دارد که یکی از آن منابع انسانی است؛ اکثر راهنمای تورها پس از شیوع ویروس کرونا سعی کردند به سمت کسب و کار دیگری رفته که باید با رونق گردشگری مجددا حمایت شوند.
تبلیغات استان خوزستان باید روی کشورهای عربی متمرکز شود
این سرمایه گذار حوزه گردشگری بیان کرد: طی دوران شیوع ویروس کرونا سرمایه گذاران نتوانستند راهنمای تور ها را نگهدارند زیرا کسب و کار اصطلاحا خوابیده بود و حالا هم تا بازگشتن آنها راه درازی باقی مانده است.
روزبه سلمان اظهار داشت: صنعتگران این حوزه آمادگی دارند که اتفاق خوبی در حوزه گردشگری بیفتد اما منابع اقتصادی خانوارها نیز کم و بحث تفریح در بسیاری از خانواده ها حذف شده است علاوه بر آن گردشگران خارجی نیز آنچنان که گفته می شود رونق ندارند، به ویژه گردشگران اروپایی که سعی دارند هزینه های اندکی بپردازند.
او ادامه داد: گردشگران کشور های عربی نیز معمولا گردشگر مذهبی هستند که به سمت اماکن مذهبی از جمله قم و مشهد می روند اما می شود به گونه ای تبلیغات را برنامه ریزی کرد که عراقی ها، کویتی ها، عمانی ها یا حتی قطری ها به سمت استان خوزستان کشیده شوند.
سلمان در این خصوص توضیح داد: لازم است که دولت یا سازمان میراث فرهنگی خوزستان در بالا دست تفاهمی با دولت های این کشورها داشته باشند تا تبلیغات خوزستان را برای یکی از استان ها یا مناطق این کشورها انجام دهند و این همان نقش تسهیل گری است، اما اینکه سازمان میراث فرهنگی چنین منابع مالی یا رسالتی دارد مشخص نیست.
گزارش از ساسان ناصری زاده
انتهای پیام/ن