معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: آثار نم در سقف سی و سه پل که تصاویرش که در روزهای گذشته منتشر شده برای اکنون نیست و از سنوات قبل ایجاد شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بدنبال بارش‌های پاییزی روز جمعه ۱۴ آبان در شهر اصفهان، تصویری از سقف‌های سی و سه پل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که برخی از دوستداران میراث فرهنگی نسبت به احتمال نم کشیدن رواق‌ها و دیوار‌های این پل تاریخی اظهار نگرانی کردند.

ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به عکس منتشر شده از نم‌دادگی سی و سه پل اصفهان گفت: طبق بررسی های انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی اصفهان هیچ کدام از آثار نم در سقف سی و سه پل برای‌ الان‌ نیست و همه این موارد از قدیم به‌جا مانده است، پس از بارندگی ها تعدادی بازرس را برای بررسی فرستادیم که به پشت‌بام‌ سی و سه پل بروند تا اگر آجر های روی بام بندکشی  لازم دارد، انجام شود چون که  سقف طبقه اول سی و سه پل بامش آجر فرش است اما بعد از بررسی‌ها بازرسان گفتند که بندکشی ها هیچ مشکلی ندارند و این موارد که اکنون به وجود آمده داغی آب است که مربوط به سنوات قبل است.

او افزود: هر سال در چنین زمانی یک مکاتبه‌ای با تمام قسمت‌های شهرستان‌ها و بخش هایی که در بناهای تاریخی مسئولیت دارند انجام می‌شود تا مجاری خروج آب و ناودان ها را کنترل کنند و اگر مشکلی است اطلاع داشته باشیم که پس از بارندگی ها غافلگیر نشویم، اما در این چند سال بارندگی‌ها بسیار کم بوده، ولی  اگر به یاد داشته باشید در سال ۱۳۹۸ زمانی که بارندگی ها شدید شد در هیچکدام از بناهای تاریخی مشکلی به وجود نیامد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان  بیان کرد: تمامی بناهای تاریخی مرتباً پایش، رصد و کنترل می شوند و ما آمادگی را برای بارندگی‌های شدید داریم تا قبل از بحران و بارندگی های شدید در فصل پاییز ،  آماده باش باشیم، و بیشتر مواقع اعلام می‌کنیم تا کسانی که در بناهای تاریخی  مسئولیت دارند ازجمله  اداره اوقاف که مساجد تاریخی را در دست دارد و آموزش و پرورش که ساختمانی تاریخی را دارد، بدانند که فصل بارندگی نزدیک است و ممکن است بارندگی های شدید ایجاد شود.

او تصریح کرد: با مسئولان بناهای مختلف مانند چهلستون و عالی قاپو و.. هماهنگ می‌کنیم که با همکاران یگان حفاظت از بناها و پشت‌بام بازدید شود، اداره ما  در هر شرایط خاص موارد خاص را بررسی می‌کند، الان موضوع بارندگی است  و حتماً باید ناودان‌ها  و وضعیت پشت‌بام ها بررسی شود تا ببینیم چه مواردی لازم است برای پیشگیری از حوادث انجام دهیم.

طاهری با اشاره به وضعیت پل های تاریخی شهر متذکر شد: حتماً رصد های مداوم انجام می شود و در بررسی های اخیر  توسط ماموران  هیچ مشکلی در پل های تاریخی وجود ندارد و این عکس هایی که اکنون پخش شده است، داغی آبی می‌باشد که از سالهای گذشته مانده، همچنین ما چنین لک هایی را در سقف چهلستون هم در گذشته داشتیم در زمان  قبل از مرمت انجا که در تزئینات سقف چهل ستون  به صورت لکه نم دادگی آب ایجاد شده بود که عکس‌هایش منتشر شد اما در صورتی که این لکه ها مربوط به سال‌های گذشته بودند.

او اضافه کرد: لازم به ذکر است که عکس هایی که از سی و سه پل منتشر شده است، فقط  یک دهانه نیست و دهانه های دیگر هم چنین مشکل را دارا هستند و اینها داغی آب هستند که وقتی با بارندگی ها همزمان می شوند ممکن است افراد دچار سوء تفاهم شوند، توجه داشته باشید که  در پل های تاریخی دیگر چنین اتفاقی نیفتاده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان خاطر نشان کرد: این داغی آب در جاهایی که ضایعه هایی وارد شده است، ماندگار است  تا زمانی که بند کشی مجدد انجام شود یا مرمتی از زیر بام انجام شود این موارد ماندگار هستند و از بین نمیروند، البته در چند سال گذشته ما پشت بام سی و سه پل را مرمت کردیم اما زیر بام مرمت نشد چراکه نیازی به مرمت نداشت و اکنون اینها بیشتر نمایان شده است.

او ادامه داد: زمانی که ضایعه‌ای به وجود می‌آید، ما عامل آن را درمان می‌کنیم،  مثلا در صورت وجود رطوبت ما عامل آن را برطرف می‌کنیم و چیز هایی که در ظاهر دیده می‌شوند ضایعه هایی هستند که در زمان خودشان به وجود آمدند و وضعیت پشت بام سی و سه پل کاملا مطلوب است.

شهرام امیری مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: پایش طبقه‌های فوقانی پل تاریخی سی و سه پل پس از بارش‌های پاییزی ۲ روز اخیر توسط مرمتگران اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان انجام و مشخص شد که مقداری آثار نم از قدیم بر روی سقف‌ها باقی مانده (داغ آب) که بدلیل بارندگی اخیر، مرطوب شده و نِمود بیشتری پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در این پایش، سقف‌ها و رواق‌های سی و سه پل بطور دقیق و متر به متر بررسی شد، اظهار داشت: پایش اخیر نشان داد که بارندگی مشکلی برای سقف‌ها و رواق‌های این پل تاریخی ایجاد نکرده است، اما در مجموع، بخش‌هایی از این پل نیاز به مرمت، استحکام‌بخشی و بَندکِشی دارد.

امیری با بیان اینکه آثار "داغ آب" از سال‌های گذشته بر روی سقف‌ها و رواق‌های سی و سه پل وجود داشته و مَنظر آن‌ها را مخدوش کرده است، اظهار داشت: لازم است که رفع آن‌ها تا جای ممکن در دستور کار قرار گیرد بطوریکه به پل آسیب وارد نشود.

وی با تاکید بر اینکه سی و سه پل بعنوان پل تاریخی ۲ طبقه و بدلیل عظمت و آجری بودن باید بطور دائم مورد پایش و محافظت قرار گیرد، تصریح کرد: همه بنا‌های تاریخی اصفهان در ابتدای فصل پاییز و قبل از آغاز بارندگی ها، مورد پایش قرار می‌گیرند و مواردی مانند ناودان، پشت بام‌ها و راه آب‌ها بررسی می‌شوند.

سی‌وسه پل یا پل ' الله وردی خان ' شاهکاری از آثار دوران صفوی و یکی از قدیمی و طولانی‌ترین پل‌های تاریخی زاینده‌رود در شهر اصفهان است که ۴۰۰ سال قبل بر بستر این رودخانه بنا شد.
این پل ۲۹۵ متر درازا و ۱۴ متر پهنا دارد و درازترین پل بر روی زاینده‌رود است که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت بعنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آن‌ها افزون بر یک‌هزار و ۹۰۰ اثر ثبت ملی شدند.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به ثبت جهانی رسیده است.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.