به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کلیات طرح مدیریت تعارض منافع با ۱۵۳ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از ۲۴۶ نماینده حاضر تصویب شد.
این طرح به صورت دو شوری بررسی میشود و کمیسیون اجتماعی مسئولیت رسیدگی به جزئیات آن را دارد.
متن این طرح به شرح زیر است:
بخش اول
تعاریف و مشمولان
ماده ۱
واژگان و اصطلاحات به کار رفته در این قانون دارای معانی مشروح زیر است:
الف: تعارض منافع: موقعیت و شرایطی که منفعت شخصی مشمولان این قانون در مقام انجام وظایف یا اعمال اختیارات قانونی آنان در تعارض با منافع عمومی جامعه قرار میگیرد و میتواند انجام بی طرفانه و بدون تبعیض وظایف مذکور را مانع شود.
ب- مدیریت تعارض منافع: کلیه اقدامات و تدابیر لازمی که مطابق قانون برای پیشگیری از بروز تعارض منافع و ممانعت از ترجیح منافع شخصی بر منافع عمومی و رفع یا کاهش تاثیرات سوء موقعیتهای تعارض منافع اتخاذ میشود.
پ: منفعت شخصی: حق، امتیاز یا منفعتی اعم از مالی یا غیر مالی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم تماماً یا جزئاً عاید شخص یا یکی از اشخاص موضوع ماده (۲) این قانون شود یا زیانی را از آنها دفع نماید.
ت: بستگان: منظور از بستگان در این قانون پدر، مادر، فرزند، برادر، خواهر، همسر، عروس و داماد اشخاص مشمول میباشد و فرزند خوانده نیز از نظر قرابت در حکم فرزند است.
ث: هدیه: هرگونه کالا یا خدمات دارای ارزش مادی یا غیر مادی اعم از پول یا کارت هدیه، اشیاء، تسهیلات، انواع امتیازات و مجوزها، معافیتها و نظایر آنها، ابراء و تخفیف یا تقسیط بدهی تحت هر عنوان مستقیم یا غیر مستقیم دریافت شده باشد هدیه محسوب میشود.
ماده ۲
اشخاص مشمول موقعیت تعارض منافع، اشخاص حقیقی که در مقام انجام وظایف یا اعمال اختیارات قانونی، باید درباره بخشی از منافع عمومی به نحو بی طرفانه و بدون تبعیض تصمیم گیری نمایند عبارتند از:
الف: اشخاص مشمول ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و همطرازان آنها و کلیه روسا و مدیران شاغل در دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به علاوه روسا و مدیران وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی و دیوان محاسبات کشور.
ب: رؤسا، مدیران، اعضای هیات علمی و اساتید، هیات مدیره کلیه موسسات مامور به خدمات عمومی که طبق قانون عهده دار یک یا چند امر عمومی میباشند مانند کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، سازمان نظام مهندسی، اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاقهای اصناف، اتاقهای تعاون، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای دولتی و مراکز پژوهشی و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و همچنین مدارس و بیمارستانها و موسسات اعتباری و شرکتهای بیمهای غیر دولتی و بانکهای خصوصی و صندوقهای بازنشستگی کشوری
ماده ۳
موارد زیر از مصادیق تعارض منافع محسوب میشود:
الف: شخص مشمول این قانون یا بستگان او از نظر مالی یا حرفهای یا شغلی از تصمیم، اقدام یا دستور مورد نظر بر خلاف ضوابط و مقررات منتفع شود.
ب: شخص مشمول این قانون از شخصی که در نتیجه تصمیم، اقدام یا دستور مورد نظر منتفع میشود ظرف مدت یک سال پیش یا پس از تصمیم یا اقدام یا دستور، هدیه یا کمک یا مساعدت مالی یا امتیازی دریافت کرده یا بکند.
پ: شخص مشمول این قانون به شخصی که درباره او تصمیم میگیرد یا اقدام صورت میدهد یا دستور صادر میکند، بدهکار بوده یا از او طلب داشته باشد، به نحوی که در آن تصمیم یا اقدام یا دستور بر خلاف ضوابط و مقررات تاثیر بگذارد.
ت: بین شخص مشمول این قانون یا بستگان او و شخصی که در نتیجه تصمیم، اقدام یا دستور مورد نظر، منتفع یا متضرر میشود دعوای مدنی یا کیفری در جریان باشد یا اگر در سابق مطرح بوده از تاریخ صدور رای قطعی، بیش از دو سال نگذشته باشد.
ث: وظایف نظارتی یا محاسباتی متوجه خود شخص مشمول این قانون یا اموال او یا بستگان یا شرکتها و موسساتی باشد که وی در آن به هر میزان سهم دارد یا خود او یا بستگان او مدیرعامل یا عضو هیات مدیره آن شرکت و موسسه باشند یا بخشی از سرمایه آن شرکت یا موسسه متعلق به خود وی یا بستگان او باشد.
ج: شخص عهده دار وظایف نظارتی یا محاسباتی، همزمان عضو یا بازرس یا حسابرس یا مشاور شخص حقوقی مورد نظارت یا محاسبه باشد.
چ: شخص عهده دار وظایف نظارتی یا محاسباتی قبلاً در خصوص موضوع با سمت دیگری رسیدگی یا رسماً اعلام نظر کرده باشد.
ح: شخص مشمول این قانون با وجود منفعت شخصی، نسبت به گزینش، انتخاب، امتحان، داوری، اجرای یک مسابقه، آزمون یا رقابت و هر نوع احراز صلاحیت اقدام کند.
ماده ۴
موارد رد دادرس و تعارض منافع اشخاص در بخش خصوصی جز در موارد مذکور در این قانون از شمول این قانون خارج بوده و تابع قوانین و مقررات مربوط است.
بخش دوم
مسئولیت اجرای قانون
ماده ۵
مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این قانون، بر عهده سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه خواهد بود.
تبصره
مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این قانون در مورد نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر عهده هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و در مورد قضات بر عهده دادسرای انتظامی قضات میباشد.
ماده ۶
سازمان بازرسی کل کشور مکلف است سالانه گزارش جامعی در خصوص شناسایی و ارزیابی موقعیتهای تعارض منافع در نهادهای موضوع این قانون تهیه نموده و ضمن ارائه به عالیترین مقام نهاد مذکور و روسای قوا، آن را بدون ذکر نام در دسترس عموم قرار دهد.
ماده ۷
مشمولین این قانون (مصرح در ماده ۲) موظفند در ابتدای دوره تصدی و در بازههای زمانی یکساله، اطلاعات ذیل را درباره دوازده ماه منتهی به تاریخ تکمیل فرم در سامانههای اعلامی موجود از سوی دستگاههای اجرایی ذیربط که تحت نظارت بالاترین مقام هر دستگاه فعالیت میکند بارگزاری نمایند. نظارت و پایش این اطلاعات بر عهده وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و سازمان بازرسی کل کشور میباشد.
الف: فهرست هرگونه دارایی شامل اموال منقول و غیرمنقول، سهام، سرمایه گذاریهای مالی داخلی و خارجی، سپردههای موجود در بانکها، موسسات مالی و صندوق ها، وسایل حمل و نقل، اوراق بهادار و فلزات گرانبها و دیگر داراییها به ارزش بالای یک میلیارد ریال.
ب: فهرست هرگونه دارایی که درآمد حاصل از آن به ارزش بالای یکصد میلیون ریال در ماه باشد.
پ: فهرست هرگونه درآمد به ارزش بالای یکصد میلیون ریال در ماه به علاوه منبع درآمد.
ت: فهرست هرگونه تراکنش مالی به ارزش بالای یک میلیارد ریال
ث: فهرست هرگونه دریافت یا اعطای دیون به ارزش بالای یک میلیارد ریال بعلاوه مدت زمان بازپرداخت و نرخ بهره
ج: اطلاعات سجلی خود و بستگان و اعلام وضعیت تابعیت مشمول
تبصره
مبالغ مندرج در این ماده سالانه بر اساس نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بروز رسانی و توسط سازمان بازرسی کل کشور اطلاع رسانی خواهد شد.
بخش اول
مشارکت در فرآیندهای تصمیمگیری رسمی اثرگذار بر منافع خصوصی
ماده ۸
کلیه اشخاص مشمول این قانون در صورتی که با یکی از موارد تعارض منافع مندرج در این قانون مواجه شوند باید حسب مورد از شرکت در جلسه مربوطه یا رای گیری خودداری نمایند. در صورت عدم خودداری و حضور وی، این امر باید با ذکر علت در صورتجلسه قید شود و با رعایت قانون انتشار و دسترسی آزادانه به اطلاعات مصوب ۳۱/۵/۱۳۸۸ به اطلاع عموم برسد. هر یک از اعضای جلسه میتوانند تعارض منافع سایر اعضای حاضر در جلسه را به منظور اجرای حکم این ماده تذکر دهند.
تبصره ۱
کلیه مشمولین این قانون که در جلسات شرکت میکنند باید قبل یا حین برگزاری هر جلسه وضعیت تعارض منافع خود را به رئیس و اعضای جلسه اطلاع دهند. چنانچه وضعیت اشخاص دارای تعارض منافع در یک جلسه به گونهای باشد که موجب تعطیلی جلسه شود یا جلسه را از اکثریت بیاندازد یا معلق یا معوق کند مراتب به اطلاع مقام مافوق مربوطه خواهد رسید و در جلسه بعدی نسبت به موضوع تصمیم گیری خواهد شد.
تبصره ۲
چنانچه برخلاف این قانون تصمیمی اتخاذ شود از تاریخ کشف تخلف، آن تصمیم بی اعتبار است و باید مجدداً تصمیم گیری شود و مسئولیت مدنی ناشی از پیامدهای این بی اعتباری بر عهده شخصی است که با وجود اطلاع از ممنوعیت در رای گیری شرکت کرده و یا اذن شرکت در جلسه را صادر نموده است. همچنین متخلف به انفصال از دو تا پنج سال از خدمات دولتی و عمومی و یا سلب عضویت از مرجع مرتبط و جزای نقدی تا دو برابر ارزش ریالی تصمیم متخذه محکوم خواهد شد.
ماده ۹
مشمولان این قانون که خود و یا بستگان آنها در شرکتها یا موسسات خصوصی سهامدار هستند یا مسؤولیت مدیرعاملی، عضویت در هیأتمدیره یا هیأت نظارت، هیأت مؤسس، بازرسی، حسابرسی، مشاوره و نمایندگی شرکت را برعهده دارند، نمیتوانند طرف قرارداد با دستگاهی که اشخاص مشمول در آنها اشتغال دارند و به هر نحو در فرآیند انعقاد قرارداد تأثیرگذار باشند، قرار گیرند. در صورت نقض مقررات این ماده علاوه بر دو تا پنجسال انفصال از خدمات دولتی و عمومی به جزای نقدی از یک تا دو برابر ارزش ریالی آن قرارداد محکوم میشوند.
تبصره
در صورتی که مشمولان به هر نحو اعم از عزل، استعفا و خاتمه مدت مسئولیت از سمت خود برکنار شوند، حکم این ماده تا سهسال پس از اتمام مسئولیت وی مجری خواهد بود.
ماده ۱۰
کلیه اشخاصی که به موجب قوانین و مقررات، انجام وظیفهای از قبیل صدور هر نوع گواهی یا مجوز یا سند یا اوراق بر عهده آنها گذاشته شده است در صورت مواجه بودن با تعارض منافع، باید موضوع را به مقام مافوق خود کتباً گزارش کنند. مقام مافوق در صورت تایید باید رسیدگی به موضوع را به شخص دیگر ارجاع دهد یا در صورت وجود واحدهای مشابه، متقاضی را به نزدیکترین واحد صدور گواهی یا مجوز معرفی کند. چنانچه مقام مافوق نیز با تعارض منافع مواجه باشد ارجاع به نزدیکترین واحد الزامی است. در صورت نبود شخص یا واحد دیگر، باید درخواست متقاضی بررسی و اتخاذ تصمیم انجام شود و موضوع تعارض در سابقه امر درج یا صورتجلسه گردد. در صورت نقض مقررات این ماده علاوه بر لغو یا ابطال مجوز، تصمیم یا گواهی صادره، مرتکب به انفصال از خدمات دولتی و عمومی به مدت دو تا پنج سال محکوم خواهد شد.
تبصره
چنانچه متقاضی مجوز، تصمیم یا گواهی صادره از موضوع تعارض بی اطلاع باشد؛ جبران خسارات احتمالی وارده ناشی از ابطال، عهده مسئولان تصمیم گیر مطلع از موقعیت تعارض منافع خواهد بود.
ماده ۱۱
درخواست یا قبول هر یک از سمتهای مشاوره، حسابرسی، نمایندگی، عضویت در هیأتمدیره یا هیأت مؤسس و بازرسی توسط مشمولان قانون در دستگاه ها، سازمان ها، موسسات، شرکتها و سایر مراکز مشابه و متناظر اعم از عمومی یا خصوصی که از نظر موضوعی یا اهداف با محل اشتغال اولیه مشمولان این قانون، همانی یا شباهت دارند، ممنوع میباشد. در صورت تخلف، علاوه بر عودت حقوق و مزایای سمت ثانویه، به دو تا پنجسال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم میشوند.
بخش دوم: تصدی مشاغل هم زمان
ماده ۱۲
تصدی هم زمان اشخاص مشمول این قانون به عنوان رئیس یا مدیرعامل یا عضو هیات مدیره انواع مختلف شرکتهای خصوصی ممنوع است. تصدی سایر مشاغل و سمتها در موضوعات داخل در قلمروی خدمتی یا فعالیت آنان که ارتباط مستقیم با وظایف قانونی آنان دارد نیز ممنوع است و هرگاه این اشخاص در حین انجام وظیفه با تعارض منافع مواجه گردند باید مطابق مقررات این قانون اقدام کنند.
تبصره ۱
مصادیقی از تصدی مشاغل هم زمان که به تصریح قانون مجاز دانسته شده از شمول این ماده مستثنی هستند.
تبصره ۲
اشخاص مشمول صدر این ماده باید ظرف مدت سهماه از تاریخ تصویب این قانون، از شغل رسمی خود یا اشتغال خصوصی یا عمومی ثانویه استعفاء نمایند. در صورت اشتغال هم زمان علاوه بر استرداد وجوهی که از دستگاه یا سازمان متبوع دریافت کرده، در مرتبه نخست به دو تا پنج سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی و در مرتبه دوم به انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی محکوم میشوند.
بخش سوم
سهامداری در شرکتهای خصوصی
ماده ۱۳
اشخاص مشمول این قانون تنها در صورتی میتوانند سهامدار یا شریک در شرکتهای خصوصی باشند که سهام آنها بیشتر از پنج درصد (۵%) کل سهام، آورده یا سهمالشرکه شرکت نباشد. مازاد بر این میزان، باید کتباً به مقام مافوق اطلاع داده شود.
تبصره
سهامداری یا شراکت در شرکتهای تجاری برای اشخاص مشمول بند (الف) ماده (۲) این قانون به هر نحو ممنوع بوده و مشمول موظف به واگذاری آن ظرف مدت سهماه پس از اشتغال یا انتصاب، به شخص دیگری غیر از بستگان، شرکا و نمایندگان میباشد، در غیر اینصورت چنانچه به هر دلیل امکان واگذاری وجود نداشته باشد شخص مشمول مستعفی شناخته میشود.
بخش چهارم
تابعیت مضاعف
ماده ۱۴
کسب تابعیت مضاعف برای مشمولین این قانون به هر نحو ممنوع است. چنانچه تا قبل از لازم الاجرا شدن این قانون افراد دارای تابعیت مضاعف در نهادهای مشمول این قانون به هر نحو اشتغال داشته باشند مکلفند ظرف یکماه وضعیت تابعیتی خود را به دستگاه متبوع اطلاع رسانی نموده و ظرف شش ماه پس از تصویب این قانون موظف به ترک تابعیت مضاعف و اعلام آن در سامانههای موضوع ماده (۷) این قانون میباشند. متخلفان از مفاد این ماده به انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی محکوم میشوند.
ماده ۱۵
افرادی که با علم و اطلاع، اشخاص مشمول دارای تابعیت مضاعف را به هر نحوی از قبیل رسمی، پیمانی، قراردادی یا مشاوره بهکارگیری یا استخدام کنند، به دو تا پنجسال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم میشوند.
ماده ۱۶
وزارت اطلاعات با همکاری وزارت امور خارجه مکلف است حداکثر ششماه پس از تصویب این قانون، تابعیت مضاعف مشمولان این قانون را کشف کرده و مراتب را به عالیترین مقام دستگاه متبوع گزارش کند.
تبصره
تمامی دستگاه ها، سازمان ها، شرکت ها، موسسات و سایر مراکز مشابه و متناظر میبایست در راستای کشف مدیران دو تابعیتی و اجرای احکام این قانون همکاری لازم را ارائه کرده و در این راستا تبادل پایگاههای دادههای اختصاصی خود را صورت دهند.
بخش پنجم
دریافت هدایا
ماده ۱۷
پذیرش یا دریافت هرگونه هدیهای از ارباب رجوع یا هر شخصی که فرآیند اقدام یا تصمیم اداری در مورد وی در حال جریان است یا از بستگان یا شرکای آنها توسط مشمولان این قانون ممنوع بوده و چنانچه اقدام مزبور مشمول عنوان مجرمانه دیگری نباشد علاوه بر ضبط هدیه به نفع دولت، مرتکب به دو تا پنجسال انفصال از خدمات دولتی و عمومی و جزای نقدی از یک تا دو برابر ارزش ریالی آن هدیه محکوم میشود.
تبصره
دریافت هدیه از طرف دستگاه، سازمان، موسسه یا شرکت محل خدمت در قالب پاداش یا تشویق (در صورتی که از نصف حقوق و مزایای دریافتی ماهانه بیشتر نباشد) از شمول این ماده مستثنی است.
ماده ۱۸
هدایایی که به عنوان تشریفات و در مراسم یا مناسبتها به مقامات اهداء میشود، هدیه به دستگاه متبوع آنها محسوب شده و با رعایت ضوابط مذکور در قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی در اختیار دستگاه متبوع هدیه گیرنده قرار میگیرد و به نفع آن دستگاه مصرف خواهد شد.
بخش ششم
سفرهای خارجی
ماده ۱۹
کلیه مشمولان این قانون مکلف هستند مشخصههای زیر را ناظر به سفرهای خارجی مرتبط با مسئولیت کاری خود که از تاریخ ابلاغ قانون انجام پذیرفته حداکثر یک ماه پس از اتمام سفر در سامانههای موضوع ماده (۷) این قانون منتشر و در دسترس عموم قرار دهند.
الف- مقصد یا مقاصد سفر
ب- طول مدت سفر
پ- همراهان سفر
ت- علت سفر
ث- محل تأمین هزینههای سفر
ج- دستاوردهای سفر
چ- گزارش سفر
ح- هدایای دادهشده یا أخذشده
خ- صورتهزینه هزینههای سفر
تبصره
گزارش سفرهایی که مربوط به امنیت عمومی باشد صرفاً به مقام مافوق ارائه خواهد شد.
فصل سوم
ضمانتاجراء و دادرسی
ماده ۲۰
در مواردی که در این قانون ضمانت اجرای خاصی پیش بینی نشده است در صورت نقض هر یک از احکام این قانون توسط مشمولان، مجازات انفصال از خدمات دولتی و عمومی از ششماه تا دوسال پیشبینی میشود. این امر مانع از رسیدگی موضوع در مراجع قضائی در مواردی که تخلف ارتکابی عنوان مجرمانه دارد نمیباشد.
انتهای پیام/
این قانون شامل دفاتر طراحی تک نفره و چند نفره و شرکتهای حقوقی مجری و ناظر و شرکتهای آزمایشگاهی و... می شود.
مطابق دستورالعمل شماره ۲/۱۰۰/۳۰۲۷۰۸ مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ در خصوص اجتناب از تکفل همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول تعارض منافع را فراهم آورد ، بدینوسیله به اطلاع می رساند فرم تعهد مذکور در کارتابل مهندسین قسمت مدیریت نامه /ثبت نامه / نوع نامه : نامه ها ی امور اعضاء /تعهد نامه عدم تعارض منافع بارگذاری شده است. لذا لازم است تمام اعضای پروانه دار سازمان حداکثر تا پایانوقت اداری روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۳/۱۱ به کارتابل خود مراجعه و فرم مورد نظر را تکمیل نمایند. بدیهی است در صورت عدم تکمیل فرم مربوطه و مشخص ننمودن وضعیت تعارض منافع ، کارتابل افراد مربوطه غیرفعال خواهد شد.
منتشر شده در بخش: اطلاعیه ها
↙️ علیرضا زاکانی، شهردار تهران، خبر داده که حراست شهرداری در اقدامی جدید از طریق هوشمندسازی توانست جلوی سودجویی، تعارض منافع و موارد مفسده انگیز را بگیرد.
↙️ علی بابایی کارنامی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: عدم استقبال مدیران حوزه سلامت و درمان از موضوع الکترونیکی شدن نظام سلامت ناشی از تعارض منافع است.
↙️ علی اصغر عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال کمیسیون اجتماعی مجلس، اظهار داشته که تصویب طرح مدیریت تعارض منافع سخت خواهد بود. کلیات این طرح به سختی در مجلس رای آورد، امیدواریم جزئیات این طرح هم در مجلس با موافقت نمایندگان روبرو شود.
↙️ سعید صالح، مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در طرح اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که در مجلس مطرح شد، پیشنهاداتی از طرف سازمان مدارس غیردولتی مبنی بر این که قانون ممنوعیت مدرسهداری برای تمام مقامات در کشور گسترش یابد، مطرح و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مصوب شد، درصورتی که این پیشنهادات در صحن به نتیجه برسد، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
↙️ صندوق خیریه حمایت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری اقدام به تهیه سند «مدیریت تعارض منافع» برای تشکل خود کرده و هدف از آن را جلوگیری از ورود آن دسته افرادی به تشکلهای محیط زیستی میداند که پشت فعالیتهای محیط زیستی پنهان میشوند تا طرحهای ضد محیط زیستی انتقال آب و صنایع سنگین آلاینده را پشتیبانی کنند.
Nepotism
خویشاوندسالاری است.
هییت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان عدم استخدام بستگان را ممنوع کرده اما درجه ۳(نه هم تا درجه۳).
خوب وقتی فامیل درجه ۱ خودم را استخدام نکردم چرا بروم فامیل درجه ۳ ام را استخدام کنم که صدای فامیل درجه۱ در بیاد؟ این ممنوعیت مدنظر هییت مدیره سازمان استان اصفهان اتوماتیک در خود فامیل اعمال میشود نیاز به مصوبه گذاری نبود.
البته اگر منظور هییت مدیره درجه۱،۲،۳ بوده(تا درجه۳) که بهتره در انشا مصوبات دقت بیشتری کنند و مجدد مصوبه را منتشر کنند.