سرطان های شایع در زنان، از جمله دردهای خاموشی هستند که گاه خود مبتلایان هم از آن بی خبرند و زمانی متوجه بیماری می شوند که چاره سازی برای آن سخت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سرطان پستان و دهانه رحم از جمله سرطان‌های شایع در بین زنان است. این نوع سرطان‌ها به سرطان‌های خاموش مشهورند چرا که علائم آن پس از مدت‌ها ابتلاء خود را نشان می‌دهد و بسیاری از افراد تا مدت‌ها متوجه آن نمی‌شوند.

پویش ملی سرطان بهانه‌ای شد تا گزارشی بنویسیم از درد‌های خاموش زنان که گاه خودشان هم از آن بی خبرند و وقتی متوجه رنج خاموششان می‌شوند که دیر است و بیماری آن قدر در تار و پودشان رخنه کرده که چاره سازی را سخت می‌کند.

اگر چه برنامه‌هایی نظیر غربالگری و مراقبت‌های بهداشتی و از این قبیل خدمات در مراکز بهداشت و درمان انجام می‌شود، اما گاه به دلایل مختلف بسیاری از زنان زیر بار غربالگری نمی‌روند و نتیجه این بی توجهی ممکن است سال‌ها بعد دامنشان را بگیرد. آمار‌ها در خراسان جنوبی نشان می‌دهد بیش از هزاران زن مبتلا به سرطان هستند که بیشتر آن از نوع همان رنج‌های خاموش زنان، سرطان رحم و پستان است.

شناسایی سرطان

جراح و متخصص زنان و زایمان  با اشاره به غربالگری‌ها برای شناسایی و تشخیص به موقع بیماری و سرطان‌های شایع در بین زنان، می‌گوید: بسیاری از سرطان‌ها مانند تنها با معاینه پزشکی و آزمایش‌های تکمیلی تشخیص داده می‌شوند.

 جهانی می‌افزاید: غربالگری هم به معنای شناسایی بیماری احتمالی ناشناخته با استفاده از معاینه و آزمایش ساده در فردی است که هنوز علائم ندارد.

وی با اشاره به سرطان پستان که یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین زنان است از اصول خود مراقبتی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام بیماری می‌گوید و بهترین راه کاهش خطر این سرطان را ضمن رعایت شیوه زندگی سالم انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره‌ای و انجام ماموگرافی در صورت نیاز به ویژه در افراد پر خطر دانست.

به اظهار وی افراد در معرض خطر باید به خاطر داشته باشند که ترکیبی از عوامل برای ایجاد سرطان لازم است که عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی از آن جمله است و باید دانست که برخی از این عوامل قابل اصلاح هستند؛ بنابراین افراد می‌توانند قدم‌هایی را برای کاهش خطر بیماری بردارند.

و به گفته جهانی افزایش سن، شروع قاعدگی در سنین کم و زیر ۱۱ سال، یائسگی در سنین بالاتر، بلندی قد، رنگ پوست روشن، فرزندآوری کمتر، رشد بیش از حد سلول‌ها و … از جمله عوامل خطر غیر قابل اصلاح هستند.

به اظهار وی افزایش وزن، سن بالا در زمان تولد اولین فرزند، مواجهه با اشعه، قرص‌های بارداری خوراکی، مصرف بالای چربی‌های اشباع شده و. هم از جمله عوامل قابل اصلاح در بروز سرطان هستند.

جهانی داشتن وزن متعادل، پرهیز از مصرف غذا‌های پرچرب و سرخ کرده، ترشی و کنسروها، مصرف میوه و سبزیجات، پرهیز از مصرف دخانیات، شیردهی به فرزند را از جمله برنامه‌های خود مراقبتی می‌داند.

وی توصیه می‌کند که معاینه‌های بالینی پس از سن ۲۰ سالگی هر یک ماه انجام شود تا در صورت ابتلاء در همان مراحل اولیه تشخیص و اقدامات لازم انجام شود.

سرطان هانه رحم   بیماری شایع در بین زنان 

کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شهرستان بیرجند  به سرطان دهانه رحم به عنوان بیماری خاموش و سرطان‌های شایع در زنان اشاره می‌کند و می‌افزاید: عفونت، مصرف سیگار، تغذیه نامناسب، ازدواج در سن کم، حاملگی بالا و مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی زمینه‌های بروز این سرطان هستند.

 پارسا ادامه می‌دهد: درمان عفونت‌ها، مصرف زیاد میوه و سبزیجات، داشتن فعالیت بدنی منظم و … مهمترین توصیه‌های خود مراقبتی برای پیشگیری از ابتلاء به این سرطان است.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.