برداشت انگور از تاکستان‌های خراسان جنوبی، کام کشاورزان را این روز‌ها حسابی شیرین و یاقوت‌های خوش طعم و رنگ تقاب را در کشور خوش آوازه کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کشاورزان سخت کوش خراسان جنوبی در این روز‌ها مشغول برداشت میوه‌ای بهشتی از تاکستان‌ها هستند؛ استانی که خاستگاه و رویشگاه انگور‌های خوش رنگ و خوش طعم ارگانیک است.

انگور‌هایی به رنگ‌های سبز، سرخ، زرد و سیاه که از دل تفتیده کویر می‌رویند؛ میوه‌ای بهشتی که به «ملکه میوه‌ها» شهرت دارد و سرشار از ویتامین «ث» و یک آنتی اکسیدان قوی است.

آوای خوش برداشت یاقوت‌های سبز در دل کویر

با شوق مشاهده انگور این برکت خدا، راهی تاکستان‌های شهرستان خوسف شدیم، چشم انداز تابش خورشید بر خوشه‌های طلایی انگور تصویری زیبا در برابر دیدگان ما خلق کرد.

جعفری یکی از باغداران روستای تقاب که این روز‌ها همراه با خانواده در باغ دو هکتاری خود مشغول برداشت ارقام مختلف انگور است به ما می‌گوید: دسترنج یک ساله من به بار نشسته است و هر روز صبح تا ظهر مشغول برداشت این میوه هستیم.

خوشه انگور

این باغدار خوسفی با خوشحالی از محصول خوب امسالش بیان می‌کند: امسال هم هوا خوب بود و هم بارندگی؛ ما واقعا راضی هستیم.

جعفری ادامه می‌دهد: امسال به دلیل زهکشی و آبیاری منظم، توانستم روزانه ۳۰ تا ۴۰ کیلو انگور برداشت کنم که نسبت به پارسال دوبرابر شده است.

تقاب؛ روستایی که آوازه انگورهایش در کشور پیچیده

کویر خراسان جنوبی امسال هم سخاوتش را با رویش ۱۶ هزار تن انگور به کشاورزان منطقه نشان داده است؛ در این میان شرایط آب و هوایی روستای تقاب و همچنین داشتن خاک حاصلخیز باعث شده بهترین محصول انگور از این روستا برداشت و روانه بازار شود.

زمین های کشاورزی

انگور عسگری معروف‌ترین انگور منطقه از نظر طعم و مزه است، انگور‌هایی که هم دانه‌های درشت و هم خواص درمانی زیادی دارد و دشمن یکی از وحشتناک‌ترین بیماری‌ها یعنی بیماری سرطان است.

قلاسی دیگر باغدار منطقه در حالی که مشغول چیدن انگور عسکری است به خبرنگار ما می‌گوید: از این روستا چند نوع انگور یاقوتی و عسکری، امیری، حسینی و روچه برداشت می‌شود.

این باغدار بیان می‌کند: انگور عسکری یکی از نوبرانه‌ترین انگور‌هایی است که از این روستا برداشت می شود و آوازه طعم و رنگ آن در سراسر کشور پیچیده است.

او به بازار پر مشتری این انگور اشاره می‌کند و می‌گوید: محصول انگور خود را به استان‌های دیگر از جمله تهران، مشهد و زاهدان ارسال می‌کنیم.

از غوره تا مویز؛ فراورده‌های سالم انگور

از لذت چیدن انگور که بگذریم نمی‌توان به راحتی از دیدن ریسه‌های انبوه این محصول ارزشمند در حیاط خانه باغداران چشم پوشی کرد.

اصغری بانوی زحمتکش روستای تقاب به ما می‌گوید: انگور برای ما نعمت بسیار بزرگی است و برایش ارزش زیادی قائلیم و ما آن قدر برای رشد و نمو این میوه بهشتی تلاش می‌کنیم که از دست دادن حتی یک دانه آن برای ما بسیار دردناک است، به همین دلیل از انگور استفاده‌های بسیار زیادی می‌کنیم.

او اضافه می‌کند: در این روستا مردم دانه‌های انگور را دور نمی‌اندازند، آن‌ها را روی پارچه سفید تمیزی انداخته، خشک کرده و کشمش‌های مرغوب زیادی تولید می‌کنند.


بیشتر بخوانید


این بانوی خوسفی ادامه می‌دهد: علاوه بر کشمش، آبغوره‌هایی که در خانه از طریق انگور درست می‌کنیم زبانزد مردم استان شده، حتی مسافران و گردشگرانی که به استان سفر می‌کنند از آبغوره‌های ما استقبال بسیار زیادی می‌کنند.

همچنین اهالی روستای تقاب برای پخت شیره تا اوایل پاییز صبر می‌کنند که انگور‌ها خوب رسیده و شیرین شوند چرا که هر چه رسیده‌تر باشند، شهد بیشتری دارند و شیره بیشتر و باکیفیت تری تولید می‌شود؛ به طوری که از هر ۱۰۰ کیلوگرم آب انگور ۲۵ کیلوگرم شیره درست می شود که این محصول به دلیل خواص زیاد طرفداران بسیاری دارد.

داربستی کردن باغات انگور / از ۳ برابر شدن محصول تا نابودی آفات

انگور ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و می‌تواند زنجیره فرآوری ایجاد کند که خود این امر تولید کننده ثروت و زمینه ساز اشتغال است.

به سراغ باغدار خلاق و خوش ذوقی رفتیم که از روش جدیدی برای پرباری محصول انگور استفاده کرده است.

انگور عسگری

او که بیشتر محصولش انگور یاقوتی است به ما از روش جدیدش می‌گوید: روش داربستی که در آن باعث می‌شود محصول پربارتر شود و توجیه اقتصادی بیشتری داشته باشد؛ به گونه‌ای که میزان برداشت و در نتیجه سود حاصل از فروش محصول در کشت داربستی تا ۳ برابر کشت سنتی است.

زینلی تأکید می‌کند: باغداران اگر بتوانند با پرهیز از روش‌های سنتی و استفاده از آموزش‌های نوین کشاورزی و دستاورد‌های علمی و دانش روز، سطح زیرکشت و میزان محصول تولیدی خود را افزایش دهند به طور قطع وارد عرصه رقابت داخلی و جهانی شده که خود این امر ثروت زاست.

او در ادامه مزیت‌های روش داربستی کشت انگور به کاهش آفات و بیماری‌ها اشاره می‌کند که موجب افزایش عملکرد و کیفیت محصول می‌شود.

همچنین کنترل علف‌های هرز نیز تلفات آفات و حشرات باغ‌ها را افزایش داده و در نهایت تراکم و خسارت آفت به مرور کاهش می‌یابد.

شیرین شدن کام کشاورزان با برداشت بیش از ۱۶ هزار تن انگور

پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انگور از سطح باغ‌های خراسان جنوبی برداشت شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: مناطق عمده تولید انگور در استان به ترتیب شهرستان‌های قاین، خوسف و زیرکوه هستند و ۴ هزار بهره بردار انگور، روزیشان را از این محصول شیرین و ارگانیک کویر می‌گیرند.

 رضایی بیان می‌کند: حدود ۷۰ درصد انگور تولیدی در داخل استان مصرف و بقیه به خارج از استان ارسال می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به این که واحد‌های فرآوری سنتی انگور مانند تولید کشمش در استان فعال هستند، ادامه می‌دهد: در حوزه فرآوری، بیشترین فرآورده تولیدی از این محصول شیره انگور است.

تاک و تاکدار چشم انتظار صنایع تبدیلی / نبود سرمایه گذار مهمترین مشکل پیش رو

با وجود جایگاهی که خراسان جنوبی در تولید انگور دارد، ضروری است اقداماتی بیش از این در زمینه فرآوری انگور و صنایع تبدیلی آن انجام شود.

حسینی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، نبود سرمایه گذار برای ایجاد فرآوری و صنایع تبدیلی را یکی از مهمترین مشکلات پیش روی صنعت انگورداری می‌داند و می‌گوید: اولویت جهاد کشاورزی حمایت از صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی است که در شهرستان خوسف جواز تأسیس شیره انگور صادر شده است.

او تأکید می‌کند: از آنجایی که صنایع تبدیلی سرمایه گذار محور است، در صورت مراجعه سرمایه گذار در چهارچوب حداقل شرایط قانونی مجوز تولید صادر می‌شود.

حسینی تصریح می‌کند: شرط توجیه سرمایه گذاری، مواد اولیه مورد نیاز ارزان و فراوان است که با توسعه سطح زیر کشت انگور و افزایش تولیدات آن می‌توان فراوری آن را دارای صرفه اقتصادی کرد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی با مقایسه خراسان جنوبی با استانی مانند خراسان رضوی، به ظرفیت بالای کاشمر در تولید انگور اشاره می‌کند که موجب شده این استان، ظرفیت بسیار خوبی را برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی داشته باشد.

ایجاد صنایع تبدیلی، گامی مهم در مسیر رونق تولید

ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری، حلقه مفقوده زنجیره تولید انگور در خراسان جنوبی است، از آنجایی که اقتصاد بسیاری از روستاییان به صنعت انگور گره خورده است باید با ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی از هدررفت محصولاتی که به علت مازاد بودن از بین می‌روند، جلوگیری و آن‌ها را به محصولاتی قابل عرضه در بازار تبدیل و امکان صادرات را نیز فراهم کرد.

شیره انگور

تولید سالانه ۱۶ هزار تن انگور باکیفیت و ارگانیک در استان، ظرفیت مناسبی را پیش روی فراوری این محصول دارای ارزش دارویی قرار داده است که صنعت بسته بندی، تولید شیره انگور، سرکه، کشمش و مویز می‌تواند سودآوری و اشتغال بالایی را نصیب بخش کشاورزی کند.

گزارش از سمیرا گنجی

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۲:۴۰ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
چه انگور های زیبایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
کاش مشکل صنایع تبدیلی حل بشه حیف این انگورها که ازاستان خارج بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
چه گزارش خوبی دلمون وا شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
سلام مثل همیشه عالی .خداقوت عجب انگورای خدا بیشتر کن مالشو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
عالی مثل همیشه خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
احمدی راد
۱۹:۴۷ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
داربستی کردن انگور روش واقعا خوب و دارای توجیه اقتصادی است من هم امسال امتحان کردم و جواب گرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ترانه
۱۹:۴۷ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
خیلی عالی بود خدا قوت گزارش خیلی خوشمزه ای بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
عالیییییییییی
Iran (Islamic Republic of)
رشیده اسدزاده
۱۹:۴۱ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
عالی بود خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
انگور تقاب آوازه جهانی داره هم از لحاظ طعم هم از لحاظ تنوع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
ثروت فقط نفت و گاز نیست، قدر محصولات کشاورزی مون رو اگه بدونیم و فراوری شون کنیم بی نیاز از همه چی میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
انگور میوه بهشتی نیست!
Iran (Islamic Republic of)
یوسفی
۱۹:۴۸ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
در قرآن اسم انگور به عنوان میوه بهشتی آمده
Iran (Islamic Republic of)
کیهان
۰۸:۲۸ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
خدا به روزیشون برکت بده