سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی گفت:۴۵۲ مصوبه برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه داشته ایم که مسئولیت اجرای هر یک از این مصوبات با یکی از دستگاه‌های اجرایی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، یوسف امینی سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی با گرامیداشت ۱۴ آبان ماه، روز "فرهنگ عمومی" گفت: شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی ۹ کارگروه تخصصی شامل توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، حریم نور، فرهنگ سلامت، فرهنگ زیارت و گردشگری، فرهنگ ایثار و شهادت، آسیب‌های اجتماعی، ساماندهی تبلیغات فرهنگی محیطی و شهری، علمی و مشورتی، ساماندهی شوون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی دارد.

او با بیان اینکه رویکرد دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی هم افزایی و همراهی است، افزود: مسئولیت هر یک از کارگروه‌های تخصصی با یکی از دستگاه‌های اجرایی است که موضوعات را پیگیری و اقدامات مرتبط با آن را انجام می‌دهد.

سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر کارگروه‌های مزبور که مسئول تدوین برنامه‌های عملیاتی، اجرای فعالیت‌هایی برای اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی هستند، سه ساختار موضوع محور شامل اقتصاد زیارت، جمعیت، ساماندهی و توانمندسازی فرهنگی حاشیه شهر ذیل این دبیرخانه نیستند، اما از طریق دستگاه‌های اجرایی مرتبط در چهارچوب مشخص پیگیری می‌شوند.

امینی با اشاره به اضافه شدن ۶ کارگروه جدید به شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی که به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، بیان کرد: عناوین این کارگروه‌ها شامل ارتقای فرهنگ توانمندسازی مددجویان، ترویج فرهنگ ورزش همگانی، ارتقای فرهنگ کار و مهارت آموزی و کارآفرینی، ارتقای فرهنگ وقف، ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و ترویج مصرف بهینه آب می‌شود.

او تصریح کرد: هم اینک ۳۰ شهرستان خراسان رضوی دارای شورای فرهنگ عمومی هستند که سه مورد از آن‌ها در امسال و مربوط به شهرستان‌های جدید التاسیس ششتمد، کوهسرخ و زبرخان بوده و ۲ مورد دیگر نیز در شهرستان‌های گلبهار و صالح آباد ایجاد می‌شود.

سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت فرهنگ عمومی جامعه و دلیل نامگذاری یکی از روز‌های سال در سالنامه کشور به نام "فرهنگ عمومی" تاکید کرد: پس از گذشت چهار دهه از عمر با برکت انقلاب اسلامی، اینک انقلاب وارد چله دوم خود شده که مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است.

امینی اظهار کرد: در این مرحله اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی و تقویت عنصر سرمایه اجتماعی از عناصر اصلی و مقوم تداوم و استمرار حیات انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی تاکید کرد: فرهنگ عمومی، فضای فرهنگی و اجتماعی زیست بوم هر جامعه‌ای است، کنش‌های همگن و همگرای آحاد جامعه نسبت به یک موضوع و یک پدیده را شکل می‌دهد، فرهنگ عمومی قدر مشترک مجموعه باور‌ها و رفتار‌های آحاد یک جامعه و به مثابه شناسنامه فرهنگی یک جامعه است که مختصات فکری و رفتاری جامعه در آن پدیدار می‌گردد.

امینی اظهار کرد: هویت فرهنگ، هویت علمی و معرفتی است و ابعاد و اجزا و سطوح مختلفی دارد که برخی نقش کلیدی داشته و برخی هویت ساز هستند، همه سطوح و لایه‌ها در یک سطح قرار ندارند، عمیق‌ترین لایه تمدن و فرهنگ، آن قسمتی است که به اهداف و آرمان‌ها مربوط می‌شود.

او افزود: در عرصه فرهنگ، زبان و نماد و الگو بسیار مهم است و فرهنگ را بدون آن‌ها نمی‌توان القا کرد بویژه آنکه در دهه‌های اخیر با رشد فناوری و گسترش ابزار‌ها و رسانه‌های ارتباطی و شکل گیری شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، شاهد تحول در هویت و ساختار هستیم.

سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی ادامه داد: توجه به آداب و رسوم و فرهنگ اقوام ایرانی ذیل فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی از جمله اقدامات مؤثر در تقویت وحدت ملی، اسلامی و ارتقای فرهنگ عمومی و ضروری است در شورای فرهنگ عمومی به چالش‌های جامعه در حوزه اخلاقیات عمومی، تغییرات هویتی و سبک زندگی پرداخته شود.

امینی بیان کرد: رصد و دیدبانی فرهنگ عمومی کشور و اعلام هشدار‌های به موقع، شناسایی و توجه به ظرفیت‌های زیست بوم هر منطقه، برجسته سازی سنت‌های فرهنگی به عنوان نماد‌های اقتدار فرهنگی از مسائل مهمی است که در شورای فرهنگ عمومی باید به آن‌ها پرداخته شود.

او تصریح کرد: نامگذاری یک روز به نام شورای فرهنگ عمومی در تقویم رسمی کشور نیز، بیانگر اهمیت و توجه عمومی به نقش و جایگاه فرهنگ عمومی در عرصه سیاست‌های راهبردی، برنامه‌ها و اقدامات است.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.