یک مقام مسئول در سازمان اداری و استخدامی از ممنوعیت دریافت مدارک هویتی از جمله کپی شناسنامه برای انجام امور اداری در ادارات دولتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، توسعه دولت الکترونیک و حذف رویه‌های سنتی در نظام اداری در طول سالیان گذشته مورد توجه دولت‌ها بوده است و اعتبارات زیادی برای ایجاد زیرساخت‌های دولت الکترونیک در نظر گرفته شده است.

 با وجود اینکه تاکنون سامانه‌های زیادی برای الکترونیکی شدن رویه‌های سنتی نظام اداری ایجاد شده است، اما بسیاری از مدیران دولتی ضرورت استفاده از این سامانه‌ها را به راحتی نادیده گرفته و بر انجام رویه‌های منسوخ و ناکارآمد اصرار می‌ورزند.

به عنوان مثال سامانه احراز هویت الکترونیک ثبت احوال به عنوان یکی از خدمات مهم الکترونیکی دولت، سال‌ها پیش برای تسریع ارائه خدمات در دستگاه‌‎های اجرایی رونمایی شد؛ اما هنوز هم بسیاری از مراکز دولتی و خدماتی از ظرفیت این سامانه استفاده نمی‌‎کنند و خدمت‌گیرندگان مجبورند برای انجام کار‌های خود متحمل هزینه‌های مالی و زمانی شوند.

اصرار مدیران بر کاغذبازی‌های منسوخ اداری

به گفته مسئولان معاونت فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال، با استفاده از سامانه احراز هویتی این سازمان، دیگر نیازی به کپی‌های متعدد از شناسنامه نیست و در هزینه و وقت مردم صرفه جویی می‌شود. همچنین با استفاده از این سامانه مسئله استفاده از عکس‌ها، آدرس‌های متعدد، کپی از دیگر مدارک و اسناد هویتی حل خواهد شد.

برخی از کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی عدم استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیند‌های اداری، محدودیت‌ها و چارچوب‌های ذهنی مدیرانی است که در رأس سازمان‌های مختلف قرار دارند و ضعف تکنولوژی و محدودیت زیر‌ساخت‌ها تنها بهانه‌ای برای عدم تحقق اهداف دولت الکترونیک است.

لازم به ذکر است که سازمان اداری و استخدامی کشور، در دو بخشنامه به شماره‌های ۳۰۹۶۲۸ در تاریخ 17/6/1399 و ۱۵۹۵۳۴۴ در تاریخ 5/10/1396 و بخشنامه تأکیدی بر آن دو به شماره ۳۹۴۶۹۵ در تاریخ 9/12/1399، مجدداً دریافت کپی مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی از خدمت گیرندگان را توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع کرده است.

در بخشنامه اخیر سازمان ادارای و استخدامی به این موضوع اشاره شده است که دستگاه‌های اجرایی نباید به هیچ عنوان از متقاضیان دریافت خدمات، درخواست کپی مدارک هویتی کنند و در صورت قطع ارتباط یا وقوع دیگر مشکلاتی که مانع از استعلام اطلاعات برخط از سامانه می‌‎شود، این سازمان‌ها می‌بایست بدون تحمیل هزینه به مردم از مدارک مورد نیاز ایشان به صورت فیزیکی کپی تهیه کنند.

متأسفانه این بخشنامه‌ها نیز که یک تکلیف حداقلی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد می‌کند، مورد توجه اکثر دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی قرار نگرفته است و هنوز هم مردم می‌بایست در بسیاری از مراکز دولتی برای دریافت خدمات کپی مدارک هویتی خود را تحویل دهند.

شهرداری‌ها و بانک‌ها متهم اصلی کم‌کاری در دولت الکترونیک

صدرائيان رئيس امور حوزه رياست، سازمان اداری و استخدامی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم اجرای مصوبه سازمان اداری و استخدامی مبنی بر ممنوعیت اخذ کپی مدارک هویتی اظهار کرد: دستگاه‌های اداری دولتی که ذیل سازمان اداری و استخدامی محسوب می‌شوند، درحال اجرای این مصوبه هستند و مشکل عدم همکاری در این بخش بسیار اندک است.

وی افزود: عمده مشکلات مربوط به عدم اجرای مصوبه اخذ مدارک کپی در شهرداری‌ها و بانک‌ها است؛ که بر اساس قانون خود را موظف به اجرای مصوبات اداری و استخدامی نمی‌دانند. ما در تلاش هستیم تا طی دو هفته آینده با تشکیل یک کارگروه و شنیدن حرف‌های فعالان بخش خصوصی، این مشکل را بر طرف کنیم و نهادهای خصوصی نیز در اجرای این مصوبه همکاری لازم را به‌عمل آورند.

ادارات نباید هزینه و کار مضاعف برای مردم ایجاد کنند

رئيس امور حوزه رياست، روابط‌عمومي و بين‌الملل سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان این‌که در حال حاضر شکایتی در خصوص عدم اجرای این مصوبه در دستگاه‌های دولتی وجود ندارد، گفت: به طور مثال اگر برای تشکیل پرونده یک فرد برای استخدام، اقدام به اخذ مدارک هویتی شود، اشکالی ندارد؛ اما برای انجام کاری که قبلاً مدارک آن اخذ شده است، دریافت کپی ممنوع است.

صدرائيان ادامه داد: البته در متمم این مصوبه آمده است که در صورت نیاز نهاد یا دستگاه متقاضی به اخذ کپی، خود آن نهاد و یا دستگاه باید اقدام کند و هزینه و کار مضاعف برای مراجعه‌کننده ایجاد نکند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پافشاری بر استفاده از رویه‌های منسوخ در نظام اداری کشور، نه تنها منجر به اسراف در مصرف کاغذ و به تبع آن افزایش مخارج ارزی کشور برای واردات این کالا می‌شود، بلکه به نوعی حیف و میل کردن بیت‌المال است؛ چرا که تاکنون میلیون‌ها دلار برای توسعه خدمات دولت الکترونیک در ایران هزینه شده و عدم استفاده بهینه از این زیرساخت به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

گزارش از نرگس معززی حور

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
همه جا کپی میخوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
با اجرای دولت الکترونیک وخدمات اینترنتی دست بسیاری از مسولین از اخذ رشوه وزیر میزی قطع میشود .وراه سوئ استفاده مدیران خلافکار را میبندد .علاوه بر این بعضی مدیران مهارت لازم جهت کار با اینترنت راندارند.
تنها دلیل مقاومت دستگاهها با خدمات الکتریکی ودولت اکترونیک همین است وبس .واین مسئله قاطعیت دولت را میطلبد تا اجرایی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
درستشو بخواین اصلا ارائه هر مدرک شناسایی هم باید حذف بشه و همه چی با کنترل امضا باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
در دعاوی حقوقی دادگاهها ،قضات براساس اسناد برابر با اصل استناد می کنند و حکم صادر می کنند ادارجات هم برای پاسخگویی به محاکم قضایی مجبور به دریافت این اسناد هستند بنابراین تا رویه های قضایی درست نشه وضع به همین شیوه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
جناب آقای رئیس حوزه امور ریاست خبر نداری در دانشگاه اصفهان وزیر مجموعه های آن برای بازدید از مغازه ها وتایید جواز کسب هزینه آژانس از مغازه دار گرفته می شود
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۱۲:۰۰ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
ببینید چگونه برای استعلام الکترونیکی هویت بر خلاف قانون از مردم پول می گیرند:
قانون یک) بند ث مادهء 38 قانون احکام دائمي برنامه‌هاي توسعهء کشور: کلیهء دستگاه‌های موضوع مادهء ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند به منظور تقویت زیرساخت‌های برنامه‌ریزی، ایجاد شفافیت و استقرار دولت الکترونیک و پیشگیری از جعل هویت اشخاص و تضمین صحت اسناد و قراردادهای رسمی و دستیابی قوای سه‌گانه به بانک‌های اطلاعاتی موجود کشور به استعلام‌های صورت گرفته در حوزهء وظایف قانونی خود توسط هر یک از دستگاه‌های وابسته به قوای سه‌گانه به صورت رایگان پاسخ دهند.
قانون دو) مادهء ۶۷‌ قانون احکام دائمي برنامه‌هاي توسعهء کشور: در راستای اصلاح نظام اداری کشور، همهء تکالیف و مجوزهای قانونی دریافت وجه برای ارائه اطلاعات و پاسخ به استعلامات دستگاه‌های اجرايی با یکدیگر لغو می‌شود.
قانون سه) بند ث مادهء 67 قانون برنامه‌ء پنج‌سالهء ششم: کلیه دستگاه‌های اجرائی کشور موظفند تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه‌، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخ‌گویی الکترونیکی به استعلام‌های مورد نیاز سایر دستگاه‌های اجرائی را حسب شرح وظایف آنان در چهارچوب قوانین خاص و موضوعی، به صورت رایگان فراهم نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۱۱:۵۵ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
در هر سازمان و شهرداری و دادگاه و دادسرایی یک اتاق روگرفت ساختند دادند دست آشنایی و همه جوره مردم را به آنجا رهنمود می کنند سپس می گویند هزینه به مردم واندارید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
در جواب منصور
بله میدونم این سختگیریهای بخشنامه سازمان استخدامی زمان دولت قبل هست
از رییس جدید سازمان استخدامی خواهشمندیم سختگیریها و اذیت های دولت قبل را برای ما نیروهای شرکتی درجهت استخدام شدن تسهیل کند.
Iran (Islamic Republic of)
سلطان
۱۰:۵۶ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
همش بازیه
هیشکی دیگه حرف گوش نمیده
همش شده پارتی بازی و رانت
دیگه داریم از دین در میریم از دست این سلطه و دروغ و دورویی مسئولین
خدا خودت یه کاری کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
هزینه کپی هم که زیاده
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۴۰ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
حداقل دو سال طول میکشه با بخش نامه اش به ادارات ابلاغ بشه
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۱۱:۵۶ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
آره دیگه این بخش نامه ها باید کپی شن برسن همه جا !
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۰:۱۶ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
ای بابا تصمیم می گیرند کار آسان تر شود اما در عوض مشکلات چند برابر می‌شود اکثر بانک‌ها اول کپی از مشتری درخواست می کنند بعد یه پولی می گیرند و از ثبت احوال استعلام می گیرند مثلاً بانک سپه علاوه بر دریافت کپی بابت هر استعلام از ثبت احوال دوهزار تومان می گیرد
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۱۲:۰۳ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
غیرقانونیه!
به سازمان بازرسی کل کشور گزارش کن (از راه وبگاه)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
بانک رسالت برای هر احراز هویت اینترنتی ۳۷ هزار تومان می گیرد و ویرایش مجدد هر درخواستی مثلا مبلغ وام نیاز به احراز هویت مجدد و پرداخت مجدد این هزینه دارد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
در بخشنامه تغییر وضعیت نیروهای شرکتی فرزندان ایثارگر
آنقدر سخت گرفتید
که در استان ما از بین400 نفر 370 نفر نتونستن تبدیل وضعیت بشن
مثلا گفتید فرم گزینش باید باشه و اکثر بچه های شرکتی شاغل در ادارات این فرم رو از همون اول اداره براشون تشکیل نداده بوده و الان استخدامشون کنسل شده
تاکید میکنم از بین 400 نفر 370 نفر استخدامشون کنسل شد بخاطر نداشتن فرم گزینش
این رفتار ها درست نیست
یه قانون هایی میزارید که هیچکس نتونه استخدام شه فقط جنبه تبلیغات داشته باشه در رسانه ها.متاسفم برای سازمان استخدامی.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۳۰ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
به جای که این هر روز یک فکری واسه ما کنن بیاین جلوی قاچاق این همه دزدی رو بگیرن چون یک سری ادم معمولی دارن نون میخورن کلی شغل از بین میره
Iran (Islamic Republic of)
رضا احمدی
۰۹:۲۲ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
من کارم کپی با این کار کلی شغل از بین میره این چه کاری دارن میکنن تو کرونا این بازار خراب درآمدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
دقیقا برای همین میخوان جلوی این کارو بگیرن!امثال تو خونه مردم کردن تو شیشه
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۱۲:۰۲ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
همیشه باید سود بیشترین مردم را دید نه سود گروهی کارکنان یک پیشه !
آخرین اخبار