رئیس شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور گفت: روزانه حدود ۷ هزار تن مرغ در کشور عرضه می‌شود اما با توجه به گرانی سایر محصولات پروتئینی، عرضه کنونی کافی نیست.

برومند چهار آیین رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل نابه سامانی بازار مرغ اظهار کرد: مقدمات تصمیماتی که در صنعت طیور اتخاذ می شود، از نظر زمانی اثرات متفاوتی دارد. به عنوان‌ مثال اگر امروز تخم مرغ نطفه دار وارد و در اختیار کارخانجات جوجه کشی قرار گیرد تا زمان توزیع مرغ آماده به طبخ در بازار ۷۰ روز زمان طول می کشد، درحالیکه برخی دولتمردان تصور می کنند که بعد از اعلام مصوبه ای، بلافاصله اثرش را باید در بازار ببینند.

وی با اشاره به اینکه ذرت و کنجاله سویا حداکثر ۵۵ درصد قیمت تمام شده تولید را تشکیل می دهد، افزود: ۴۵ درصد هزینه تولید مربوط به سایر هزینه های تولید از جمله حقوق، دستمزد، حمل و نقل و ... است که به دلیل تورم لجام گسیخته در ۴۵ درصد هزینه تولید که هر ماه به مرغدار تحمیل می شود، باید تمهیدات اساسی اتخاذ شود.

چهارآیین ادامه داد: مسئولان زمانیکه در خصوص کاهش تعداد مرغ مادر تصمیماتی را اتخاذ می کنند، حداقل ۶ ماه زمان می برد که اثر خود را بر بازار بگذارد یا اگر بنا به هر دلیلی میزان جوجه ریزی اجداد دچار افت و خیز شود، تاثیر خود را در ۲۴ تا ۲۵ ماه آینده بر بازار می گذارد .

وی از توزیع روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تن مرغ در کشور خبر داد و گفت: با توجه به گرانی گوشت قرمز، ماهی و میگو و کاهش شدید قدرت خرید مردم، تقاضا برای خرید گوشت مرغ بالاست که در چنین شرایطی عرضه این‌ میزان گوشت مرغ کافی نیست، اما در شرایط عادی که قیمت سایر محصولات پروتئینی متعادل است و کالای جایگزین نقشی ایفا نمی کند، این میزان جوابگوست.

وی درباره اینکه آیا واردات تخم‌مرغ نطفه دار تاثیری بر تولید و میزان عرضه مرغ دارد، بیان کرد: برای جبران نیاز داخل مصوب شده که ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه وارد شود که این میزان برای مازاد تولید نیست، بلکه بواسطه کمبود این تصمیم اتخاذ شده است که با توجه به آغاز واردات باید منتظر ماند تا جوجه وارد بازار شود که این امر سبب تعدیل قیمت شده و طی ۵۰ تا ۶۰ روز آینده بر بازار مرغ اثر می گذارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان و مرغ گرم را ۳۱ تا ۳۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ های بالاتر اجحاف در حق مصرف کننده است.

چهارآیین با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه کماکان بالاتر از نرخ مصوب است، بیان کرد: نرخ کنونی هر قطعه جوجه یکروزه ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان حدود ۲ برابر نرخ مصوب عرضه می شود.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام‌پایانی سال از معاون اول رئیس جمهور که اختیارات کارگروه تنظیم بازار را به استان ها واگذار کرده است، تقاضا داریم که طی یک دستورالعملی اعلام کنند که اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ در جلسات کارگروه حضور داشته باشند و به عبارت دیگر بدون حضور اتحادیه تولیدکننده مرغداران تصمیمی اتخاذ نشود چرا که به ضرر تولیدکننده، مصرف کننده و بازار است‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
رفته بودم تو صف مرغ یه خانمی اومد گفت ما همین کیلویی 25 تومن رو هم نمیتونیم بخریم شما چطور برا خریدنش صف میبندین
خیلی ناراحت شدم گفتم اینا از من مستحق ترن باید گیر اینا بیاد و از صف اومدم بیرون
آخرین اخبار