مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس گفت: هم اینک بیش از ۱۰ هزار کیلومتر از خطوط تامین و توزیع شبکه‌های آبرسانی در سطح استان و مناطق مختلف شهری و روستایی فرسوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی بوستانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس با بیان اینکه مجموع کل خطوط تامین و توزیع آب آشامیدنی در استان فارس حدود ۳۰ هزار کیلومتر است، گفت: برای ترمیم و بازسازی خطوط فرسوده به رقمی افزون بر یکهزار میلیارد تومان نیاز داریم.

او تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار و بازسازی این ۱۰ هزار کیلومتر شبکه فرسوده، معادل احداث ۵۰۰ حلقه چاه جدید به منابع تامین آب شرب شهروندان و مردم این استان در مناطق مختلف اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس با شاره به خطرات بروز خشکسالی طی ۱۱سال گذشته در کشور به ویژه فارس گفت: منابع تامین آب زیر زمینی ناشی از بروز این بحران در استان با کاهش محسوس مواجه شده است.

بوستانی اضافه کرد که در این ۱۱ سال با توجه به پایش کمی و کیفی منابع تامین آب، بیشترین بار مصرفی به ویژه در حوزه آب شرب از طریق چاه‌ها و منابع زیرزمینی بوده است.

او یادآور شد: آثاری که خشکسالی در این مدت ۱۱ سال به مردم و شهروندان فارس تحمیل کرده معادل تولید بیش از یک هزار و ۱۰۰ حلقه چاه که دبی پمپاژ هر چاه نیز معادل ۱۰ لیتر بر ثانیه طی ۲۴ ساعت، بوده است.

بوستانی عنوان کرد: البته رعایت نشدن الگوی کشت و اصرار بر برخی کشت‌های نیازمند آب زیاد، همچون هندوانه و صیفی جات نیز طی این مدت بر شدت مشکلات ناشی از کمبود منابع آبی در روستا‌ها و شهر‌های مختلف فارس افزوده است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس گفت: تا حدودی و با همت و تلاش شرکت آب و فاضلاب استان و همکاری مردم آثار ناشی از این کاهش معادل یکهزار ۱۰۰ حلقه چاه، با احداث حفرچاه‌های جدید، کف شکنی‌ها و بازسازی شبکه‌های فرسوده، کنترل سرریز مخازن و فرهنگ سازی و آگاهی بخشی‌های گسترده از طریق رسانه‌ها برای مصرف بهینه آب توانستیم مشکلات ناشی از بروز خشکسالی را مدیریت کنیم.

او یادآور شد که با توجه به روند فزاینده این بحران خشکسالی چند اقدام مهم باید همچنن در دستور کاری جدی قرار گیرد که شامل بازسازی شبکه‌های فرسوده، رعایت الگوی کشت و مصرف بهینه آب از سوی شهروندان و همچنین بررسی موضوع اقتصاد آب است که البته این مهم نیازمند بررسی و مطالعات عمیق ترو بیشتر از سوی کارشناسان است.

خشکسالی در سال زراعی جاری نیز جدی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس همچنین گفت: با توجه به گزارش‌های هواشناسی در سطح استان شرایط به لحاظ بارندگی و پراکنش بارش‌ها در سال زراعی جاری (اول مهر ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱) نیز همچون سال آبی زراعی چندان رضایت بخش نیست و وضعیت خشکسالی همچنان ادامه دارد.

بوستانی یادآور شد: باید بیش از گذشته و با برنامه ریزی بهتر و همت مردم فهیم موضوع صرفه جویی در مصرف آب را همچنان در اولویت قرار دهیم.

او تصریح کرد: همچنین باید در زمینه الگوی کشت نیز با برنامه ریزی و درک موضوع کم آبی و خشکسالی از کشت‌های با با میزان بالای آب خواهی در سال زراعی جاری نیز به شدت خودداری کنیم و با اجرای طرح‌های نوین و مصرف بهینه از هدررفت آب در این شرایط خشکسالی جلوگیری کنیم.

کشت هندوانه ممنوع

بوستانی ادامه داد: میزان رعایت الگوی مصرف آب در استان بین ۱۳ تا ۱۵ متر مکعب به ازای هر مشترک تعریف شده است؛ این مهم به هیچ وجه رعایت نمی‌شود و میزان هدر رفت آب بالا است.

او بر لزوم کشت نشدن هندوانه در استان تاکید کرد و گفت: ما در حقیقت با کشت هندوانه داریم به صورت غیرمسقیم آب شرب را تبدیل به آب هندوانه می‌کنیم و به فروش می‌رسانیم.

بوستانی با بیان اینکه بر اساس برآورد‌های انجام شده و قیمت تمام شده آب، حدود ۲۰ برابر هر کیلوگرم هندوانه آب شرب برای کشت این محصول مصرف می‌شود، افزود: کشت محصولات زراعی و باغی کم آب و البته پربازده متناسب با اقلیم منطقه‌ای و الگوی کشت باید در دستور کار کشاورزان باشد.

او همچنین موضوع اقتصاد آب در شرایط کنونی را یادآر شد و افزود: در حالی یک باطری آب معدنی نیم لیتری در سطح بازار با قیمت چهار هزار تومان به فروش می‌رسد که هم اینک دولت و شرکت‌های آب و فاضلاب حدود یک هزار مترمکعب یعنی هزار لیتر آب را با قیمتی کمتر از ۶۰۰ تومان به دست مردم می‌رساند.

او یادوآر شد: تا وقتی قیمت تمام شده آب به معنای واقعی نرسد و مردم بیشتر ارزش و اهمیت آب را درک نکنند همچمنان باید شاهد هدرروی قابل توجهی از میزان آب شرب از سوی مردم و شهروندان باشیم.

۲۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در فارس

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان فارس نیز پیش‌تر به ایرنا گفته بود که هم اینک ۲۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده که ۹ هزار و ۷۰۰ مورد از آن‌ها جزو چاه‌های قدیمی یعنی فعالیت آن‌ها قبل از سال ۱۳۸۵ بوده است.

بازیار با بیان اینکه ۷۳ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و شرب نیز مجوز فعالیت گرفته اند، گفت: سالانه افزون بر هفت میلیارد متر مکعب آب از طریق این چاه‌ها از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

او بیان کرد: بر اساس استاندارد و برنامه راهبردی وزارت نیرو باید یک و هفت دهم (۱.۷) میلیارد متر مکعب از این میزان آب مصرفی کاهش و به حدود پنج میلیار متر مکعب برسد.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان فارس گفت: به دلیل بیش از یک دهه خکشسالی، برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و همچنین دشت‌های آبرفتی و زمین‌های شور به ویژه در مناطق جنوبی استان همچنان سایه هولناک خشکسالی و کم آبی در این منطقه ملموس است.

بازیار همچنین مصرف بهینه وبا توجه به بیشترین میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی بر ضرورت استفاده از روش‌های نوین آبیار و تغییر الگوی کشت از سنتی و در فضای باز به کشت‌های گلخانه‌ای و یا سایبانی در منطقه از جمله مناطق جنوبی استان فارس تاکید کرد.

خطر فرسایش خاک و کاهش منابع آبی سفره‌های زیرزمینی بسیاری از مناطق فارس بویژه شهر‌های جنوبی این استان را تهدید می‌کند و به لحاظ وجود دشت‌های وسیع و انباشت آب‌های سطحی به شدت در حال تخریب و خطر فرسایش خندقی قرار دارد که سبب فرو رفتگی در سطح توپوگرافی دشت‌های منطقه شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.