«هنری ژیرو» پروفسور دانشگاه مک‌مستر کانادا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نیمی از ثروت آمریکا در اختیار ۴ خانواده است/ آمریکا باید بفهمد که پناهجویان هم انسان هستند

تحلیلگر آمریکایی تاکید دارد نژادپرستی در ساختار ژنتیکی فرهنگ آمریکا وجود دارد و هیچ رئیس جمهوری قادر به حل آن نبوده است.

به ندرت پیش می‌آید که هفته‌ای در آمریکا به پایان برسد و اخباری مربوط به یک درگیری مسلحانه با تعدادی مجروح و کشته در این کشور مخابره نشود. البته خشونت توام با استفاده از سلاح گرم، تنها بخشی از روزهای پرماجرای آمریکایی هاست. ایالاتی که این روزها چندان متحد بنظر نمی‌آیند در دیگر شاخص‌های اجتماعی هم وضعیتشان چندان تعریفی ندارد. نژادپرستی، نابرابری در توزیع ثروت و وضعیت بلاتکلیف پناهجویان، ارزش‌های اخلاقی در گفتمان آمریکایی را کم‌رنگ تر هم کرده است. دولت‌های آمریکایی یکی پس از دیگری قدرت را تحویل می‌دهند اما موفقیتی در حل این بحران نداشته‌اند.

بحران‌های اجتماعی در آمریکا طی سال‌های اخیر، مانند خیزش‌های سراسری «زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد» به قدری عمق پیدا کرده که منجر به بروز نشانه‌های شکاف اجتماعی شده است. شاید غیر واقعی‌ترین وعده انتخاباتی «جو بایدن» اصرار بر این مطلب بود که او می‌تواند شکاف‌های عمیقی که جامعه آمریکا را از هم جدا می‌سازد پُر کند.

امروز و با گذشت یک سال از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ایالات متحده بیش از هر زمان دیگری از هم جدا شده است. البته که این موضوع تقصیر بایدن نیست، اختلالات اجتماعی که آمریکایی‌ها را در 20 سال گذشته از هم جدا کرده، بسیار عمیق تر از آن چیزی است که هر رئیس جمهوری بتواند آن را اصلاح کند.

به همین بهانه و برای بررسی دقیق‌تر این مسائل، گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان با پروفسور «هنری ژیرو»، محقق و منتقد آمریکایی-کانادایی و یکی از نظریه پردازان و بنیانگذاران آموزش انتقادی در آمریکا مصاحبه‌ای را ترتیب داده است. پروفسور ژیرو که بیشتر به خاطر مطالعات و پژوهش های گسترده خود در آموزش عمومی، مطالعات فرهنگی، مطالعات جوانان، آموزش عالی، مطالعات رسانه‌ای و نظریه انتقادی شناخته می شود، در سال 2002 به عنوان یکی از پنجاه متفکر برتر جهان معرفی شد. مشروح مصاحبه با استاد دانشگاه «مک‌مستر» کانادا در ادامه از پیش چشمانتان می‌گذرد.

نژادپرستی در دی‌ان‌ای فرهنگ آمریکا وجود دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا نژادپرستی به این اندازه در آمریکا رواج دارد؟ علت چیست و خاستگاه این پدیده کجاست؟

هنری ژیرو: آمریکا میراث دار نژادپرستی ساختاری و اقتصادی، در زمینه‌های مختلفی چون مسکن، آموزش همگانی و مراقبت‌های پزشکی است. نژادپرستی مشکل همیشگی فرهنگ آمریکاست که خود را در قالب تحقیر رنگین پوستان نشان می‌دهد. چه صنعت فیلم، چه هالیوود و چه محصولات فرهنگی آمریکا، رنگ و بوی نژادپرستی دارند. می توانیم بگوییم نژادپرستی با دی‌ان‌ای فرهنگ آمریکا گره خورده است.

آمریکا باید به این درک برسد که پناهجویان نیز انسان هستند و حق و حقوقی دارند

باشگاه خبرنگاران جوان: نظر شما در مورد بحران پناهجویان آمریکا چیست؟ راه حل خروج از این بحران را چه می دانید؟

هنری ژیرو: ما باید چرخه استعماری اقتصاد آمریکا را برعکس کنیم. کار دیگری که باید انجام دهیم تامین واکسن برای ایالات جنوبی و مرکزی آمریکاست تا با این کار مشکلات عدیده ناشی از همه گیری کرونا را مهار کنیم. ما باید دست از حمایت دیکتاتورها برداریم، ما باید مرزها را باز کنیم، باید شغل ایجاد کنیم، باید گذرگاه‌هایی امن برای افراد ایجاد کنیم، باید به مهاجران حقوق قانونی اعطا کنیم، باید اقدامی نیز علیه قاچاقچیان انجام دهیم. به نظر من، برای ایجاد ترانزیتی ایمن برای افرادی که به آمریکا می آیند، باید دست به کار شویم. فارغ از مدارک و مستندات، باید به پناهجویان حقوق قانونی‌شان را اعطا کنیم. باید ایجاد شغل کنیم تا به جای افزایش سود شرکت‌های خاص، اقتصاد را رونق ببخشیم؛ این یکی از موارد مهمی است که باید آن را در نظر بگیریم و به حل آن بپردازیم. ما باید مرزها را باز کنیم. این چیزی است که مردم نمی خواهند بشنوند: ما باید مرزها را باز و شغل ایجاد کنیم. باید به این درک برسیم که پناهجویان نیز انسان هستند و حق و حقوقی دارند. پناهجویان نه تنها امنیت، مراقبت های پزشکی و دسترسی به تحصیل می خواهند، بلکه به گذرگاه‌های ایمن و شغل نیز احتیاج دارند. این موارد بسیار مهم هستند و به بی‌تدبیری ناشی از کاپیتالیسم گره خورده‌اند. کاپیتالیسم، ثروتمندان را بر فقرا ترجیح می‌دهد. در کاپیتالیسم منافع بر نیازهای انسانی اولویت دارند. ماحصل این دیدگاه، محرومیت، نژادپرستی، تبعیض، رنج و خشونتی است که به نابرابری اقتصادی در آمریکا دامن می‌زند. ما خود این مشکلات را به وجود آورده‌ایم و خود نیز باید آن ها را حل کنیم.

فرهنگ آمریکا خشونت را ستایش می‌کند

باشگاه خبرنگاران جوان:نظر شما در مورد متمم دوم قانون اساسی آمریکا که به حق حمل و نگهداری اسلحه اشاره می کند، چیست؟

هنری ژیرو: در آمریکا، بیشتر از افراد اسلحه وجود دارد و این به معنای ریختن بنزین به روی آتش است. در فرهنگی که صنعت سرگرمی، سیاست خارجی، پلیس و تروریسم دولتی خشونت را ستایش و ترویج می‌کند، داشتن اسلحه به شما کمکی نخواهد کرد. در صورت داشتن سلاح نیز آزادی نخواهید داشت. به نظر من، آزادی فراتر از داشتن اسلحه است. آزادی یعنی در جامعه ای زندگی کنید که به سلاح نیاز نداشته باشید.

نیمی از ثروت آمریکا تنها در اختیار ۴ نفر است

باشگاه خبرنگاران جوان: توزیع ناعادلانه ثروت در آمریکا چه مشکلاتی را به وجود آورده است؟

هنری ژیرو: به نظر من، مشکل اصلی، تفاوت در دموکراسی، اقتدارگرایی و فاشیسم است. وقتی بین ثروت و قدرت نابرابری وجود داشته باشد، یعنی سیستم سیاسی کشور فاسد است. این نشان دهنده آن است که ثروتمندان، سیستم سیاسی را در اختیار دارند؛ آنها هستند که انتخابات و دستگاه های اطلاع رسانی را کنترل می‌کنند. نتیجه این امر، ایجاد ساختار محرومیت و تبعیض است که تاثیر شگرفی بر زندگی مردم می‌گذارد. وقتی تنها ۴ خانواده در آمریکا، نصف ثروت کشور و مردم را در اختیار دارند، چیزی که به وجود می آید جرایم گسترده، فقر، امید به زندگی پایین، فساد اجتماعی و افزایش جرایم است. نکته‌ای که باید بدانیم این است که وقتی جامعه با افراد نسبتا معدود کنترل می‌شود، سیاست خروجی آن، نادیده گرفتن منافع عمومی، قراردادهای اجتماعی و درخواست های عدالت است. قدرتمندان، ناعدالتی را ستایش می‌کنند چون پای منافع آنها در میان است. در این جامعه چیزی به نام ساختار مالیات تصاعدی و آموزش همگانی سلامت وجود نخواهد داشت، در چنین جامعه‌ای تحصیلات رایگان نخواهیم داشت و دولت اجتماعی نیز رو به زوال می رود.

دونالد ترامپ یک نژادپرست است

باشگاه خبرنگاران جوان: دونالد ترامپ اخیرا ضمن انتقاد از سیاست های بایدن در قبال پناهجویان اعلام کرد که آمریکا به سرعت به چاه فاضلاب بشریت تبدیل خواهد شد. نظر شما درباره این اظهارنظر چیست؟

هنری ژیرو: دونالد ترامپ آخرین امیدهای اتحاد و پیوند در آمریکا را نیز از بین برد. او یک نژادپرست است. طرفداران او عمدتا به برتری سفید پوست ها بر سایر نژاد‌ها اعتقاد دارند. ترامپ یک ملی‌گرای سفید‌پوست است. تمامی این موارد در سخنان تحقیرآمیز او در خصوص رنگین پوستان، به ویژه مسلمانان و پناهجویان مرزهای جنوبی مشهود است. ترامپ در مواجهه با سیاه پوستان از زبان خشونت و تحقیر استفاده می‌کند. ماحصل عملکرد ترامپ، کشاندن نژادپرستی افراطی، برتر انگاشتن سفیدپوستان و ملی‌گرایی، از حاشیه جامعه آمریکا به بطن قدرت است. جای تعجب است که ترامپ ۴۳ میلیون هوادار دارد که از او و سیاست های مخربش حمایت می‌کنند.

تهیه و تنظیم: عباس نوری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
عجب شباهتی توی ایران هم همینطوره،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
کاری به درستی و غلطی این رفتار ندارم و به عنوان قدر مطلق به آن نگاه میکنم. ترامپ 70 ملیون رای آورده بود این 40 ملیون رو از کجا آورده؟؟؟ تازه خیلی از اینهایی که به ترامپ رای دادن خانواده دارن و در این خانواده افرادی هستند که به سن رای دادن نرسیدن. واقع بینانه نگاه کنی حدود نصف امریکایی ها طرفدار ترامپ هستند.
ضمنا امریکا جای بد !!! برای چی اینهمه آدم از سر تا سر دنیا جون میدن تا برن امریکا ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
اونا بد
ما خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
با وجود این ثبات اقتصادی در غرب است و در ایرانم شکاف طبقاتی عمیقی وجود دارد کافیه تهران ببینی یک نفر ماشین بوگاتی سوار میشه و یک نفر دیگه اصلا وسیله نقلیه نداره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
اخه شما دارین بر چه اساسی روی مخ ملت راه میرین مگه مردم ایران انقدر در رفاه هستن که امریکارو مسخره میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
ترامپ تعطیله.بیخیالش بشین.ترکیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
برای اینکه بفهمین شرق و غرب چقدر عقب افتاده و احمقه باید فیلم بورات رو دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
خودت میگی فیلم .پس فیلمه دیگه باور مکن زایده تخیل نویسنده برای خالی کردن جیب من و تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
آره راست میگی اونا هنوز با اسب و شتر رفت آمد میکنند نمیدون کامپیوتر و اینترنت و فضای مجازی چیه
آخرین اخبار