معاون گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همکاری موثر حوزه داروسازی با صنعت زعفران ، انقلابی در صنعت کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زینلی معاون گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در نشست هم‌اندیشی عناصر زیرسیستم‌های علمی زنجیره ارزش زعفران با سیداحسان مصطفوی، مجری سازمان بین‌المللی OSEC گفت: متاسفانه اغلب پلیمرهایی مورد استفاده در صنایع غذایی ، از کشورهایی خارجی وارد می شوند و این در حالی است که می توان با استفاده از متخصصین در دانشگاه داروسازی، فرمولاسیون ها را تغییر داده و تولید آن را ملی کنیم.

او افزود: از دانشکده های داروسازی هم انتظار می رود، تربیت و آشنایی دانشجویان با گیاهان و فرمولاسیون تولید را محور فعالیتی خود قرار دهند، تا بتوانیم به رشد این صنعت و خروجی بهتر آن برای چرخه کار و رفاه کمک کنیم.

معاون گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در کشور ما ۱۱ نوع اقلیم وجود دارد که هشت هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی در آن ها رشد و نمو می کنند ؛ از این تعداد ۲۳۰۰ نوع آن ها گیاهان دارویی و معطر هستند و نکته مهم اینکه این گیاهان به طور انحصاری در کشورما رشد می کنند.

زینلی بیان کرد: انسان در قرن آینده با الکترونیک و سلامت عجین شده است، به عنوان مثال در کشور آلمان ۷۰ درصد داروها به سمت استفاده از داروهای طبیعی می رود واین کشور قصد دارد مردم را سلامت محور کند. در همین زمان نیز هفت تا ده درصد تجارت دنیا متعلق به گیاهان دارویی است و ما اگر بخواهیم در دنیا بدرخشیم نیاز داریم به سمت تولید محصولات دارویی متنوع حرکت کنیم؛ راه دستیابی به این مهم نیز استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها است.


بیشتر بخوانید 


او تصریح کرد: رشد محصول مستلزم تخصیص اهمیت ویژه به آن است و برای تحقق این هدف به زنجیره ارزش نیاز داریم که شامل کشاورزی مبتنی بر قرارداد، یعنی کشاورزی بر مبنا سود همه طرفین، می شود افزایش تولید گیاهان دارویی مبتنی بر قرارداد می تواند اهمیت ویژه ای در شناسایی گیاهان به صورت تخصصی داشته باشد.

معاون گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: مشکل ما در تولید کیفیت محصولات به دست آمده است، تولید گیاهان دارویی مستلزم دانش است و همین کمبود دانش کیفیت تولید مارا کاهش داده است. یکی دیگر از مشکلات اساسی در صنعت گیاهان دارویی مکانیزاسیون گیاهان است و در این راستا نیز نیاز است که اقداماتی صورت گیرد. گیاهان دارویی باید نفیس باشند و با قیمت بالا، ارزش گذاری بالا و استانداردهای بالا تولید شود.

زینلی اظهار کرد: گیاهان بومی می بایست در چرخه صنعت قرار گیرند؛ بدین منظور نیز به وزارت کار اعلام کردیم این گیاهان، محور اصلی کار و فعالیت ما خواهند بود. با انجام این روند قادر خواهیم بود، انقلاب عظیمی در صنعت و تولیدات داخلی به وجود آوریم که ما را از واردات در این حوزه بی نیاز کند.

 

انتهای پیام//ا.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.