جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه، درباره شرایط و نحوه پیشروی مذاکرات در دولت سیزدهم توضیحاتی را ارائه کرد.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط و نحوه پیشروی مذاکرات در دولت سیزدهم توضیح داد: در میان اعضای ۵ به علاوه ۱ این آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند و حالا نشانه‌هایی که از خود بروز می دهند و سیگنال‌هایی که صادر می کنند نشان از علاقه بسیار زیاد آنان به بازگشت به برجام دارد، اما اینکه طرف‌های مقابل حسن نیت دارند یا خیر باید گفت که تمامی کشور‌های ۴ به علاوه یک و آمریکا بر اساس منافع خود در مذاکرات آتی شرکت خواهند کرد و هیچ کدام به نیت خیرخواهی در مذاکرات حاضر نخواهند شد.

وی درباره حسن نیت در طرف‌های مقابل نیز گفت: خیرخواهی در فضای بین المللی و دیپلماسی سیاسی معنا ندارد و هیچ اقدامی از سر دوستی انجام نمی شود و همه اقدامات بین المللی که در جهان امروز رخ می دهد بر اساس منافع ملی است، اما کشور‌هایی مثل آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی منافع سلطه‌گرانه و استعماری را دنبال می کنند که بیش از حد خودشان می‌خواهند، چون منافع این کشور‌ها در سلطه گری است و با اهداف و خواست کشور‌هایی همچون ما تناقض ایجاد می کند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در کنار منافعی که برای کشور خودشان قائل هستند تحت تاثیر صهیونیست‌ها قرار دارند و درخصوص ایران سیاست‌هایی را اعمال می کنند که القا شده توسط صهیونیست‌هاست و این مورد هم از موارد مهمی است که باعث می‌شود ما با آنان تعارض پیدا کنیم. ما معتقدیم مذاکراتی موفق است که منفعت طلبی‌های بیش از حد مجاز وارد گفت‌وگو‌ها نشود و به قول آقای امیرعبداللهیان اساس مذاکرات باید برداشته شدن شدن تحریم‌ها باشد و اصلی‌ترین محور ما برای مذاکرات نیز همین رفع تحریم‌ها است و نه موضوعات دیگر.

قنادباشی درباره اعتماد مردم و دولتمردان به طرف آمریکایی گفت: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری و مشاهدات مردم از رفتار آمریکا در طی مذاکرات قبلی، آمریکایی‌ها هیچ‌گاه در مذاکرات قابل اعتماد نبوده و یکی از نشانه‌های آن هم همین عدم آزادسازی اموال و دارایی‌های بلوکه شدهد ایران است و حتی طرف آمریکایی پای خود را فراتر گذاشته و در همین چند روز گذشته تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کردند درحالی که شعار بازگشت به برجام را میدهند که این مورد در تعارض با ادعا‌های آنان است.

وی افزود: شرکت کردن ما در مذاکرات به این معنا نیست که آمریکایی‌ها حسن نیت دارند، بلکه نشان می دهیم آمریکایی‌ها ناگزیر به تسلیم شدن در برابر ایران و واقعیات جهانی هستند و در حال حاضر هیچ نشانه‌ای حسن نیست در طرف آمریکایی وجود ندارد و همه چیز عکس ادعا‌های آنان است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره محور اصلی مذاکرات بیان کرد: ما علاقمند هستیم محور اصلی مذاکرات لغو تحریم‌ها باشد و دور بعدی مذاکرات درباره چگونگی لغو تحریم‌ها پیش رود، از لحاظ موضوعی نیز نباید مذاکرات وارد فضای حاشیه‌ای شود و اگر این اتفاق رخ دهد به معنای فرسایشی شدن مذاکرات است. زمان مهم است، اما کسی نمی تواند زمانی را تعیین کند که باید در این بازه زمانی به نتیجه رسید و ختم مذاکرات را اعلام کرد البته بنا نیست چندین ماه را صرف مذاکرات کنیم چرا که کما راه خود را انتخاب کردیم و به صنایع و تولیدات داخلی متمرکز هستیم و برای اداره کشور و حل مشکلات مردم چشم به مذاکرات ندوخته ایم.

قنادباشی در پایان و درباره تفاوت دولت فعلی و قبلی در روند مذاکرات نیز گفت: من معتقدم به دلایلی این مذاکرات با مذاکرات قبلی فرق می کند، یکی اینکه دولت ما تغییر کرده و قصد عقب نشینی ندارد، پس طبیعتا ناچار به توافق هستند و دولت فعلی قرار نیست طرف مقابل را در کوتاه آمدن از مواضعش تشویق کند برخلاف اینکه دولت قبل برای کوچک ترین کار طرف مقابل به تعریف و تمجید از آنان می‌پرداخت و تسلیم خواسته‌های آنان بود. دولت ما آگاه است که ایران درحال قدرتمندتر شدن است و طرف آمریکایی در حال افول، اما دولت قبل عکس این موضوع را دنبال می کرد که البت هیمن اصرار آمریکایی‌ها به مذاکرات نشانه‌ای از ضعیف شدن آنان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
احسنت
آخرین اخبار