هدایتی گفت: در هفت‌ماهه امسال نسبت‌به سال قبل طبق برنامه‌ریزی‌هایی که صورت‌گرفته، رشد ۱۲۵ درصدی در حوزه ترانزیت داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در برنامه‌ای تلویزیونی با بیان اینکه پیش‌ از این دو راننده کامیون توسط نظامیان آذربایجان دستگیر و گرفتار شده بودند که با رایزنی وزارت امور خارجه و همچنین وزارت راه و شهرسازی این دو راننده‌ عزیز به کشور بازگشتند، گفت: در یک‌سال گذشته یک جنگ ۴۴ روزه در منطقه رخ داده بود و همین جنگ باعث به‌هم‌ریختگی رژیم حقوقی منطقه و ایجاد یک شرایط ناپایدار شده بود که برای ایجاد ثبات نیاز به زمان داشتیم، اما در دو ماه گذشته با انعقاد یک تفاهم سه‌جانبه تقریباً منطقه به یک ثبات نسبی رسید، اما بازهم برای ایجاد ثبات پایدار نیاز به زمان است.

او با بیان اینکه در زمان کرونا کشور ترکمنستان به دلیل شرایطی که خود برای قرنطینه در نظر گرفته بود، تمامی مرز‌های خود را با کشور‌های همسایه از جمله پاکستان و قزاقستان مسدود کرده بود و از این طریق کرونا را مدیریت می‌کرد، به‌طوری‌که ورود تمامی اتباع خارجی را به کشور خود محدود کرده بود و این اتفاقات در اسفند ماه سال ۹۸ آغاز شد و با رایزنی‌های صورت‌گرفته با کشور ترکمنستان مرز خود را از شهریورماه ۹۹ بازگشایی کرده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: از شهریور ماه سال ۹۹ مرز سرخس و همچنین بخش ریلی آن راه‌اندازی شد و بعد از گذشت چند ماه مرز‌های لطف آباد و مرز اینچه‌برون هم با مذاکرات صورت‌گرفته بازگشایی شدند، اما این بازگشایی به‌گونه‌ای نیست که تریلی‌ها به‌راحتی تردد کنند بلکه در این مرز‌ها کالا‌ها از طریق یدک کش جابه‌جا می‌شوند که البته در شأن مناسبات بین‌المللی و ترانزیتی نیست، اما چاره‌ای وجود ندارد و کار باید دنبال شود.

هدایتی تصریح کرد: اقدام دیگری که می‌شود برای حمل کالا به کشور ترکمنستان در این شرایط صورت گیرد آن است که یک مسیر‌های جایگزین را فعال کنیم و مسیر جایگزین ما با کشور ترکمنستان هم دریای خزر است که از طریق کشتی‌های رو رو از بنادر شمالی به امیرآباد انزلی و پس‌از آن به قزاقستان ارسال شود و یا از طریق کشور افغانستان کرد و به قلمرو پایین‌دست ترکمنستان و سپس به تاجیکستان کالا‌ها هدایت شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه تمامی مرز‌های ایران با ترکمنستان از ۲۰ روز قبل بازگشایی شده اند و ما دنبال آن هستیم که کریدور‌های جایگزین را فعال کنیم، اظهار کرد: دو مسیر به عنوان جایگزین برای ترکمنستان می توانیم فعال کنیم.

او تاکید کرد: مسیر اول دریای خزر است که به استفاده از کشتی‌های رو رو از بنادر شمالی به کشور قزاقستان که در بالا دست ترکمنستان است، می‌رویم و مسیر دوم کشور افغانستان است که با استفاده از کریدور کتای ترکمنستان را دور بزنیم و به ازبکستان و تاجیکستان برسیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری در ادامه به وضعیت افغانستان هم اشاره کرد و گفت: ما سه مرز بین‌المللی با کشور افغانستان داریم که بعد از اتفاقات و جنگ‌هایی که در این مرز رخداد داد، مدتی مرز‌ها بسته‌ شد و مرز دوغارون ما به دست طالبان افتاد، اما بعد از یک هفته بازگشایی شد و به‌مرور هم مرز‌های ماهی‌رود و مرز میلک ما بعد از گذشت یک تا دو هفته بازگشایی و ترانزیت کالا در مرز‌ها آغاز شد.

هدایتی توضیح داد: درحال‌حاضر شرایط مناسبی بین مرز ایران و افغانستان ایجاد شده و حتی به‌مراتب وضعیت بهتر از دولت‌های گذشته‌ است و مناسبات تجاری با کشور افغانستان با نظم و انضباط بیشتر و با امنیت بیشتری انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه سه مؤلفه برای ترانزیت ما دارای اهمیت است، گفت: منافع اقتصادی بسیار زیادی از طریق ترانزیت برای کشور ایجاد می‌شود.

هدایتی گفت: ما از طریق ترانزیت شاهد ایجاد درآمد‌های مستقیم و غیرمستقیم و همچنین ایجاد اشتغال و امنیت برای کشور خواهیم بود.

ا و با بیان کرد: در بحث اشتغال طبق برآورد‌هایی که انجام‌شده یک کامیون ترانزیت حداقل یک تا یک‌ونیم شغل مستقیم و سه تا چهار شغل غیرمستقیم در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند، به‌طوری‌که با حرکت یک کامیون ترانزیت اشتغال در مرز‌ها و گمرک تا در جایگاه‌های سوخت و سایر بخش‌ها ایجاد می‌شود که این از مزایای ایجاد شغل در این بخش است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ترانزیت یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ترانزیت ایجاد امنیت و ثبات در منطقه است، گفت: اگر در بخش‌های مختلف جریان شریان حیاتی اقتصادی وجود دارد به دلیل امنیتی است که ترانزیت ایجاد کرده چراکه در جایی‌که ترانزیت وجود داشته باشد، امنیت هم به‌دنبال آن فراهم می‌شود به‌طوری‌که در اتفاقات و جنگ اخیری که در منطقه رخداد یکی از مهم‌ترین دلایل جنگ آن بود که دو طرف بتوانند کریدور‌های و جریان و شریان حیاتی خود را فعال کنند تا امنیت فراهم شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل جنگ ایجاد سهم‌خواهی برای ترانزیت است، افزود: بنابراین در کشوری که ترانزیت آن فعال است به‌طورقطع هم امنیت فراهم خواهد شد.

هدایتی تاکید کرد: کشور مصر هم به دلیل آن که دارای کانال سوئز است و این یکی از مهم‌ترین بخش‌های ترانزیتی به شمار می‌رود و زمانی‌که کانال سوئز بسته‌شده بود، ما شاهد ایجاد مشکلات بسیار زیادی در کشور‌های اطراف منطقه شده بودیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه یکی از موضوعات اساسی در ایران آن است که بتوانیم مسیر ترانزیت بین‌الملل خود را فعال‌تر کنیم، چراکه دسترسی ایران به آب‌های آزاد و همچنین موقعیت بسیار خوبی که از لحاظ جغرافیایی در شمال و جنوب ایران وجود دارد فرصت بسیار خوبی را فراهم می کند، گفت: به‌راحتی می توانیم میزان ترانزیت خود را به پنجاه میلیون تن برسانیم که باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم در حوزه ترانزیت صورت بگیرد و به پتانسیل واقعی خود در این بخش برسیم.

هدایتی در پایان توضیح داد: در هشت‌ماهه امسال نسبت‌به سال قبل طبق برنامه‌ریزی‌هایی که صورت‌گرفته ما رشد ۱۲۵ درصدی در حوزه ترانزیت داشته‌ایم و در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن ترانزیت خود به بالای ۸.۵ میلیون تن هستیم که امیدواریم با کمک دست‌اندرکاران و سرمایه‌گذاری مناسبی که در این حوزه می‌شود بتوانیم به این هدف برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار