نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: سیستان و بلوچستان گستردگی زیادی دارد و بودجه ای که به آن تعلق می گیرد به اندازه یک استان متوسط است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حبیب الله دهمرده نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی در نشست با اصحاب رسانه در زاهدان اظهار داشت: تقسیم سیستان و بلوچستان یک ضرورت است که تاکنون در آن تاخیر شده و باید هرچه سریعتر انجام شود. این استان باید به چهار استان با مرکزیت سیستان، زاهدان، ایرانشهر و چابهار تقسیم شود.

نماینده مردم زابل، هیرمند، زهک، هامون نیمروز در مجلس شورای اسلامی به مشکل آب این منطقه اشاره کرد و گفت: برای رفع مشکل آب در سیستان به دنبال آب پایدار هستیم و اینکه این منطقه را به رودخانه هیرمند و افغانستان گره بزنیم خطای بزرگی است و عناصری که اینکار را انجام می دهند یا اطلاع ندارند و یا خیانت می کنند.

وی بیان کرد: باید برای تامین آب پایدار منطقه بسته ای تهیه کرد که این اقدام صورت گرفته و آب ژرف یکی از گزینه هایی است که به خوبی جواب داده و سپس انتقال آب از دریای عمان و همچنین جلوگیری از تبخیر و رسوب گذاری مخازن چاه نیمه ها از دیگر راه هایی است که به اندازه ۵۰ درصد حق آبه ایران از افغانستان است.

دهمرده افزود: میلیاردها متر مکعب آب ژرف جاری داریم و برای اولین بار در تاریخ ایران یک چاه به عمق سه هزار متر حفر شده که آب آن با دمای بالای ۹۰ درجه است اما به دلیل گل و لای حجم آب کم است.

وی اظهار داشت: با برنامه ریزی های صورت گرفته چاه های زیادی در این منطقه حفر خواهد شد اما دستگاه های حفر چاه باید جدید و بروز رسانی شوند.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی به اشتغال جوانان در این منطقه اشاره کرد و گفت: برای اشتغال مردم سیستان باید به مزیت هایی مانند کشاورزی، مرز، گردشگری و غیره توجه شود.مثلا در زمینه کشاورزی و دامپروری باید آب تامین کرد تا بخشی از مشکلات بیکاری رفع شود همچنین درصدی از اشتغال با تجارت و گذرگاه های مرزی قابل حل است و باید از ظرفیت مرز استفاده کرد.

دهمرده منطقه آزاد سیستان را مکمل منطقه آزاد چابهار عنوان کرد و گفت: این منطقه آزاد به تصویب رسیده و مردم منتظر راه اندازی و فعال کردن آن هستند.

نماینده مردم زابل در مجلس بیان کرد: ترانزیت و راه آهن فرصت دیگری برای ایجاد اشتغال است که با راه اندازی راه آهن چابهار – زاهدان – میلک شاهد تحول اقتصادی در منطقه خواهیم بود.

وی ادامه داد: همچنین نیروگاه بادی میل نادر و دانشگاه های منطقه و دانشگاه فرهنگیان که در آینده محور شرق می شود، سبب اشتغال بسیاری از جوانان خواهد شد.

دهمرده خاطرنشان کرد: باید کارخانه های ریز و درشت در سیستان ایجاد شود که در همین راستا کارخانه آرد پس از مدت ها تعطیلی مجددا راه اندازی شد.

وی گفت: کارخانه لوله نیز برای طرح ۴۶ هزار هکتاری در منطقه راه اندازی شد و هم اینک لوله سایز بزرگ از این کارخانه به ورامین ارسال می شود.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود: معادن مس و طلا نیز می تواند برای تعداد زیادی از جوانان این منطقه اشتغال ایجاد کند اما بزرگترین کارخانه ای که اشتغال ایجاد می کند دانشگاه ها هستند.

وی به آخرین وضعیت کارخانه لاستیک سیستان نیز اشاره کرد و گفت: برای احداث این کارخانه چند مرحله مراسم و کلنگ زنی انجام شده اما هنوز تکلیف آن مشخص نیست و وضعیت شهرک صنعتی هامون بسیار خراب است که مقرر شد اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.

وی اظهار داشت: گازرسانی به سیستان نیز به سرعت در حال انجام است که امیدواریم هرچه سریعتر به اتمام برسد.

دهمرده افزود: منطقه آزاد سیستان باید هرچه سریعتر راه اندازی شود تا دادو ستد صورت گیرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار