موانع کرونایی سفر گردشگران به زودی رفع می شود و باتوجه به اقداماتی که در تاسیسات گردشگری اصفهان شده، نصف جهان می تواند مقصدی ایمن برای سفرهای هوشمند باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نصف جهان همیشه یکی از مقاصد گردشگری در ایران و جهان بوده، البته تا قبل از اینکه کرونا افراد را به خانه نشینی و بعد فاصله گذاری اجتماعی وادار کند.

صنعت گردشگری استان اصفهان در دوران شیوع کرونا ضررهای بسیاری را متحمل شده، هتل ها و مراکز اقامتی قابل توجهی ورشکست و تعطیل شدند، راهنمایان تور شغل خود را از دست دادند و مشاغل مرتبط با گردشگری از جمله صنایع دستی هم ضررهای بسیاری را متحمل شدند.

هر چند که گلایه فعالان گردشگری از نبود حمایت ها بسیار است اما خبر باز شدن مرزها به روی گردشگران بارقه امیدی به فعالان صنعت گردشگری بخشیده است.

مرزهای کشور به روی گردشگران خارجی باز شد

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفری که ابتدای آبان به اصفهان داشت گفت: با فرارسیدن تدریجی دوران پساکرونا، تلاش‌های گسترده‌ای را برای رونق دوباره صنعت گردشگری آغاز کرده‌ایم.

او ادامه داد: ستاد ملی کرونا براساس شرایط جدید کشور، پس از عبور از موج پنجم کرونا، افزایش واکسیناسیون در کشور و براساس درخواست این وزارتخانه، موافقت خود را با بازگشایی مرز‌ها به روی گردشگران خارجی اعلام کرده است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: البته این موافقت، منوط به رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی گردشگران و جوامع میزبان است.

شالبافیان گفت: این اقدام با رویکرد حمایت از کسب و کار‌های رسمی و تاسیسات گردشگری است، به گونه‌ای که درخواست صدور روادید ورود به ایران با موافقت وزارت امور خارجه از طریق دفاتر خدمات مسافرتی ثبت می شوذ و اقامت گردشگران خارجی نیز صرفا در واحد‌های اقامتی دارای پروانه بهره‌برداری از این وزارتخانه امکان‌پذیر است.

او اظهار امیدواری کرد: این اقدام دولت، منجر به رونق مجدد کسب و کار‌های گردشگری شود.

گردشگران خارجی

اصفهان درصدد میزبانی سفر هوشمند

حیدر صادقی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از اسفند سال ۹۸ با همه‌گیری کرونا روند سفرها با شیب بسیار تندی نزولی و پس از چندی ورود گردشگر خارجی با محدودیت هایی که در مرزها ایجاد شد تقریباً به صفر رسید.

او با یادآوری اینکه در۲۰ ماهی که از همه گیری کرونا گذشت فعالان گردشگری همچنان فعالیت خود را به شکل های دیگر حفظ کردند، افزود: از مهمترین اقداماتی که در این مدت شد ابلاغ شیوه نامه «سفر هوشمند» توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استانها با توجه به ادامه دوران کرونایی بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان بیان کرد: تاسیسات گردشگری اصفهان خیلی سریع خود را با این شیوه نامه به روز رسانی کردند. البته این امر مستلزم ایجاد زیرساخت های جدید در تاسیسات گردشگری، اقامتی، پذیرایی، آژانس‌ها و عملکرد راهنماها بود که با همین رویکرد آموزش های جدیدی به فعالان گردشگری استان ارائه شد.

نسل جدید سفرها در راه است

صادقی با اشاره به تسریع در واکسیناسیون کرونا، خاطرنشان کرد: با روند صعودی که در واکسیناسیون شاهد هستیم امیدواریم زمینه ورود گردشگر داخلی و خارجی سریع تر فراهم شود.

او ادامه داد: در دوره شیوع کرونا تبلیغات فضای مجازی گسترش یافت و مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده تا حد زیادی معرفی شد و همین اقدامات به توزیع سفرها در استان کمک می کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه از رویکرد گردشگری انبوه مقداری فاصله گرفته شده، عنوان کرد: درصدد هستیم تا سفرها به صورت غیر انبوه باشد؛ راهنمایان تور آموزش‌های لازم را دیده‌اند و همه تاسیسات گردشگری آماده پذیرایی برای نسل جدیدی گردشگران در دوران کرونا هستند.

میدان نقش جهان

صادقی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در بخش گردشگری شده؛ در یک سال و نیم گذشته نزدیک به ۷۰ واحد جدید گردشگری در حوزه‌ مجتمع‌های بین‌راهی، گردشگری، مراکز سرگرمی، تفریحی، اقامتگاه های سنتی، بوم گردی و هتل‌ها افتتاح شده و امیدواریم با ارتقای خدمات کیفی و استانداردسازی، شاهد رونق هر چه بیشتر گردشگری در استان اصفهان باشیم.

او در خصوص برگزاری «سفر هوشمند» گفت: در این سفرها همه عناصری که مرتبط با ارائه خدمات به گردشگران هستند به صورت هوشمند و با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا فعالیت می کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان افزود: حتی بازاریابی ما متفاوت شده، در گذشته بازاریابی و تبلیغات گردشگری به صورت فیزیکی بود، ولی در حال حاضر تبلیغات به شکل دیجیتال و در فضای مجازی به گردشگران ارائه می‌شود.

صادقی ادامه داد: ارتباط خوبی میان پایگاه های گردشگری و پایگاه‌های مراکز سلامت ایجاد شده و به عنوان مثال مسافر بدو ورود به هتل از لحاظ ابتلا یا عدم ابتلا به کووید ۱۹ بررسی می شود.

شرط و شروط برای پذیرش گردشگر خارجی

او در خصوص شرایط ورود گردشگران خارجی به کشور، بیان کرد: برای ورود گردشگران خارجی تابع قوانین و دستورالعمل های کمیته‌ برنامه ریزی در سطح ملی هستیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان افزود: در حال حاضر ویزای توریستی برای مقاصد خاص در حال برنامه‌ریزی است اما مسلما ورود و خروج گردشگران نیازمند ارائه کارت واکسیناسیون است که هر دو دُز واکسن مقابله با کرونا را دریافت کرده و تست منفی کرونا را داشته باشند.

راهنمایان تور، مروج سلامت در سفر

امین عدیلی رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: راهنمایان گردشگری استان اصفهان تلاش کردند تا در زمان رکود گردشگری خود را برای شرایط بعد از کرونا آماده کنند.

گردشگران در اصفهان

او ادامه داد: در این زمینه انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان سال گذشته به عنوان اولین انجمن، احتمالا در جهان و قطعاً در کشور اقدام به تدوین شیوه نامه های مربوط به راهنمایان گردشگری کرد تا در زمانی که از شدت شیوع کرونا کاسته شد بتوانیم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی که مربوط به راهنمایان گردشگری هستند پذیرای گردشگران از سراسر دنیا در اصفهان باشیم.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان اصفهان در خصوص شیوه نامه های بهداشتی مخصوص راهنمایان گردشگری، بیان کرد: راهنمای گردشگری از مرحله ای که در فرودگاه تور را تحویل می‌گیرد تا همراهی گردشگران در قسمت های مختلف از جمله هتل، بازدیدها، حضور در رستوران، و حتی حضور در اتوبوس می داند که چگونه رفتار کند تا خطر آلودگی به ویروس کرونا کاهش یابد.

عدیلی افزود: برای مثال حضور در مکان های کوچک و سربسته مانند طبقه ششم عمارت عالی قاپو را باید به حداقل برسانیم. قبل از شیوع کرونا طبقه ششم عالی قاپو همیشه مملو از گردشگر ایرانی و خارجی بود اما حالا با شیوع این ویروس راهنمای تور باید این بازدید را حذف کند یا مدت زمان آن را به حداقل برساند.

او با اشاره به این که اکنون هر یک از از راهنمایان تور «مروج سلامت در سفر» هستند بیان کرد: در چند جلسه آنلاین کلیه شیوه نامه هایی که راهنمایان تور برای برگزاری یک سفر ایمن ملزم به رعایت آن هستند آموزش داده شده است.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان اصفهان گفت: حتی به راهنمایان توضیح داده شده که اگر مسافر به ویروس کرونا مبتلا شد چگونه از سرایت به دیگران جلوگیری و برای درمان گردشگر چه اقداماتی انجام شود.

گواهی ایمن برای هتل ها

کریم بیگی رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان بیان کرد: جامعه هتلداران برای بازگرداندن هتل‌ها به چرخه اقتصادی فعالیت‌هایی را انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری وبیناری آموزشی با همکاری کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان اشاره کرد.

ضد عفونی کردن هتل ها

او ادامه داد: علاوه بر این وبینار آموزش دستورالعمل‌های بهداشتی، به صورت جامع و کامل با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اداره بهداشت اصفهان، بازرسان بهداشت هتل‌ها و گروهی از افراد با تجربه در امر هتلداری و پذیرش میهمان تنظیم شد تا از بدو ورود میهمان تا پذیرش و سپس اقامت او نکات بهداشتی توسط میهمان و اعضای هتل با هدف مقابله با شیوع کرونا در هتل رعایت شود.

رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان گفت: این دستورالعمل از طرف جامعه هتلداران اصفهان به مدیران هتل‌ها ابلاغ و سپس اعلام شده هتل‌هایی که متقاضی اجرای کامل این دستورالعمل‌ها هستند به جامعه هتلداران اطلاع دهند تا در بازرسی‌های مختلف معاونت بهداشت، جامعه هتلداران و اتاق بازرگانی مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت رعایت کامل دستورالعمل‌ها گواهی هتل ایمن به آن‌ها اعطا شود.

بیگی بیان کرد: گواهی هتل ایمن با سر امضای مشترک جامعه هتلداران، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی به هتل‌هایی که دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا را رعایت کنند با اعتبار شش ماهه اعطا می‌شود و این هتل‌ها دائم تحت نظارت هستند تا از نکات بهداشتی مقرر، سرپیچی نکنند.

کارشناسان گردشگری معتقدند که سفر اگر به صورت هوشمند و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باشد خطر شیوع ویروس کرونا در آن به حداقل می رسد، حال باید دید سفرهای هوشمند می تواند به رونق دوباره گردشگری کمک کند یا خیر.

 

 

گزارش از سپیده صالحی
انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۷ آبان ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
اصفهان به توریست زنده ست تو این مدت خدا می‌دونه چه بلایی سر اصفهانیا اومد ....
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۲۰:۱۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
هر اروپایی که به ایران بیاد و مهر ش تو پاسپورت بخوره آمریکا تحریمش میکنه نمیتونه بیاد آمریکا بعید به نظر میرسه اروپاییها بیان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
پس کرونا چی میشه؟؟؟؟؟ حل شدظ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهران پیراسته نیک
۱۶:۵۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
بهتره این سفره های هوشمند برا گردشگران عزیز ایرانی فراهم بشود ما مردم اصفهان عاشق چشم‌ و ابرو گردشگران خارجی نیستم پول اون ها را هم‌ نمیخواهیم ما می‌خواهیم هموطنان عزیز خودمان به شهر نصف جهان بیایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
مرز ایران که همیشه به افغانیها باز بود با این هجوم میلیونی افغانیها چه جالب فقط مرز به اروپاییها بستید دلار و یورو وارد نکنند مدیریت کرونایتون بیست هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
گردش گران‌کرونا نمیارن فقط ما که میخایم بریم مسافرت کرونا داریم و منتقل میکنیم و ۱ تومن جربمه میشیم
الان سه سال پامونا از شهرمون بیرون نزاشتیم زن و بچم خیلی غر میزن بیچارمون کردین بردارین این محدودیت و مسخره بازی رو
پس اروپا چجوری میرن‌مسافرت و مسابقه فوتبال برگزار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
بهانه نکن پاشو دست زن و بچه ات رو بگیر و برو اگه راست میگی
Canada
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
گلی بجمال مردم ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
حالا گیرم که توریست هم اومد... چی میخواد ببینه؟/؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
امیدوارم ادمایی مثل تورو نبینن, چون فراری میشن
Canada
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
خودشون خوب میدونن همه جی رو می بینند نگرانشان نباش
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۵۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
میاد که یه کویر(رودخونه زاینده رود)وسط شهر ببینه
Iran (Islamic Republic of)
حسام الدین
۱۰:۳۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
ببین یه بر و بیابونی مثل اصفهان رو چطور جهانی کردن، ولی خوش آب و هوا ترین شهرهای ایران چنین جایگاهی رو نداره..
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
اصفهان به خاطر زاینده رود هزاران ساله بیابون نبوده وبه همین خاطر هم جاذبه طبیعیش باعث جذب تمدنها و بوجود اومدن آثار تاریخی کم نظیر در جهان داخلش شده ولی از زمان انتقال آب زاینده رود آن از پشت سد به شهرهای اطراف مخصوصا یزد آن هم عمدتا برای مصارف صنعتی و نرسیدن هیچ آبی به این شهر داره به کویر تبدیل میشه و فرونشست زمین ناشی از خشک شدن سفره های آب زیر زمینی داره آثار تاریخی ثبت شده جهانیش رو تخریب میکنه،و آب شرب مردمش هم با حفر چاههای کاملاغیر بهداشتی و شیمیایی داره تامین میشه اقعا مایه تاسفه(yjc لطفا برای احترام به آزادی بیان و حقیقت منتشر کن)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
اصفهان بیابان نیست پر از آثار تاریخی وزاینده رود زیبا اما بی آبی کم کم همه اینا رو از اصفهان میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
اگه آب وهوا می خواستند که تو اروپا بهترش هست
Canada
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
مگر اونجا جابی برای پشه ها مونده ؟ مردم مانند موروملخ میریزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
دعوت می کنم بیایید اصفهان.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
هیچ کاری نکردن الکی میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
سفر هیچ ارتباطی با کرونا نداره
Iran (Islamic Republic of)
alu
۱۰:۲۶ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
خودمونیم ایران بهترین کشور برای توریست هاست، یعنی با بیست تایورو سی یورو میتونی یک بلیط هواپیما داخلی بخری، غذای ارزان ریالی و ... . ولی ما میریم اروپا باید ماحصل عمرومون را خرج کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
مگه مجبورت کردن خوب نرو اروپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
دلمون لک زده واسه سفر
Canada
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
کورونا که . . کارخودتمام کرد آنگاه اگر زنده بودیم یا سفر بخیر برای آنانی که زنده مانده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
زمانی که آمار کرونا رفت بالا دوباره بگید تقصیر واکسن نزده ها و یک دوزه هاست.اصلا به روی خودتون نیارید که عادی انگاری شما باعث بالا رفتن هر روز کرونا و مرگ مردم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
خوب گفتی ،این دولتیا خصوصن وزیر بهداشت ،هرچی خودشون خوششون بیاد همونو می گن ملتم کشک،