معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: طی سال گذشته ۲۵۶ نفر بر اثر حوادث ترافیکی در سطح استان فوت کرده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محمد جعفرزاده، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به برگزاری دومین دهه ایمنی راه‌ها گفت: این رویداد با هدف کاهش صدمات و مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی به میزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ تصویب و برنامه اقدام جهانی آن در ۶ آبان ماه سال جاری (۲۸ اکتبر ۲۰۲۱) به صورت یک رویداد مجازی اعلام شده است.

او از جمله مهمترین عوامل خطر حوادث ترافیکی را نبستن کمربند ایمنی خودرو، استفاده نکردن از صندلی ایمنی کودک در خودرو، عدم استفاده از کلاه ایمنی در بین راکبین وسایل نقلیه دوچرخه، سرعت بالا، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، مصرف الکل، مواد روانگردان و دارو‌های خواب آور قبل از رانندگی، دیده نشدن و ندیدن عابران پیاده رو در شب، خستگی و خواب آلودگی حین رانندگی عنوان کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به فوت ۲۵۶ نفر در سال ۹۹ بر اثر حوادث ترافیکی در استان اردبیل تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در دنیا جان خود را در تصادفات ترافیکی از دست می‌دهند و تلفات ناشی از تصادفات هشتمین عامل مرگ در جهان و اولین عامل مرگ و میر در رده سنی ۵ تا ۲۹ سال شناخته شده است.

جعفرزاده ادامه داد: در کشورمان نیز سالانه حدود ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از ۳۵۰ هزار نفر در تصادفات مجروح می‌شوند که جدا از تعلقات روحی فراوان، هزینه‌های ناشی از تصادفات ترافیکی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد می‌نماید و قریب به ۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور صرف جبران هزینه‌های مستقیم تصادفات می‌گردد.

او بیان داشت: براساس اعلام فرمانده پلیس راهور ناجا، سرعت غیرمجاز عامل مستقیم ۲۳ درصد تصادفات کشور است و در افزایش شدت دیگر انواع تصادفات نیز نقش قابل توجهی دارد که هر روزه درصد قابل توجهی از افراد به بهانه‌های مختلف سرعت مجاز را در معابر درون شهری و راه‌های برون شهری رعایت نمی‌کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به اینکه داشتن سرعت مطمئنه یکی از عوامل موثر در کاهش حوادث ترافیکی است تاکید کرد: تنها ۵ درصد کاهش در سرعت متوسط حرکت خودرو‌ها می‌تواند باعث کاهش ۳۰ درصدی در تصادفات منجر به فوت گردد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.