مدیرکل دامپزشکی گلستان در رابطه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توضیحاتی ارائه داد.

غلامرضا محرابی مدیرکل دامپزشکی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، در رابطه با طرح نظارتی و پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: خوشبختانه موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده است و نظارت و کنترل زنده فروشی طیور در بازار‌های محلی و در حاشیه شهر‌ها در قالب گروه‌های مشترک با شهرداری، مرکز بهداشت و نیروی انتظامی در حال انجام است. 

او ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ گروه پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان فعالیت دارند که به صورت مشترک با محیط زیست به بررسی مناطق پر خطر استان از قبیل سواحل دریای خزر، تالاب‌ها و آبگیر‌ها و ... می‌پردازند.

محرابی تاکید کرد: به تولید کنندگان و پرورش دهندگان انواع طیور توصیه می‌کنیم تمام دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای را رعایت کنند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی و غیر متعارف موضوع را سریعا به اطلاع کارشناسان دامپزشکی استان برسانند.

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی است.

ویروس‌های آنفلوانزا دارای ۳ نوع تیپ C,B,A هستند و در طیور فقط تیپ A می‌تواند ایجاد بیماری کند و این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.