حسینی گفت: بر اساس نتایج طرح آمایش سرزمینی آموزش و پرورش استثنایی با کمبود ۱۲ هزار نیرو روبرو است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشستی با مدیران واحد‌های آموزش استثنایی استان یزد، گفت: کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت بدون حضور معلمان کارآمد و آشنا به مبانی نوین نظام آموزشی در این حوزه و برخوردار نبودن از تجربه لازم امکان پذیر نیست.

او با بیان اینکه تلاش دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر استانداردسازی تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: بر اساس آمایش سرزمینی در کشور ۲۱۰ مدرسه استثنایی نیاز است که در کمتر از ۲ سال، عملیات ساخت ۱۶۵ مدرسه آغاز و یا ساخته شد و این حرکت گامی برای استانداردسازی در چارچوب طرح تامین فضا‌های آموزشی برای این گروه از دانش آموزان است.

معاون وزارت آموزش وپرورش ادامه داد:  در راستای استانداردسازی محتوای آموزشی تاکنون هزار عنوان محتوا برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه تهیه و مناسب سازی شده است.

حسینی با اشاره به مشکل سنوات ارفاقی نیرو‌های تحت پوشش تامین اجتماعی این مجموعه تصریح کرد: پنج هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش استثنایی از صندوق بازنشستگی کشوری به صندوق تامین اجتماعی تغییر صندوق دادند و سازمان مربوطه علاوه بر دریافت بیمه برای این گروه از همکاران در زمان بازنشستگی و اعمال سنوات ارفاقی پنج سال حقوق هم تقاضا دارند.

او اظهار کرد: این مبلغ برای هر یک از همکاران حدود ۶۰۰ میلیون تومان برآورد شد که با روح سنوات ارفاقی که در اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد، سازگار نیست.

حسینی افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری و در نشست‌های مشترک با سازمان تامین اجتماعی راه حلی برای رفع این مشکل پیدا شد و به زودی مشکل رفع می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از اقدام‌های اساسی انجام شده را تصویب ضوابط درجه بندی مدارس استثنایی از سوی سازمان امور استخدامی و اداری دانست و گفت: به زودی این ضوابط به اداره‌های تابعه ابلاغ می‌شود و بخشی از مشکل صدور ابلاغ و اختصاص نیرو به مدارس استثنایی رفع خواهد شد.

او در ادامه با اشاره به سختی کار معلمان آموزش و پرورش استثنایی، تصریح کرد: معلمان شاغل در این سازمان قبل از قانون خدمات کشوری حداقل از ۵۰ درصد امتیاز بیشتر برخوردار بودند که بر اساس این قانون این امتیاز حذف شد.

او افزود: بعد از تصویب قانون جامع خدمات کشوری برخی سازمان‌ها از این قانون مستثنی شدند و لایحه مستثنی شدن نیرو‌های آموزش و پرورش استثنایی در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و پس از تصویب به مجلس ارائه می‌شود.

معاون وزارت آموزش و پرورش «معلم متخصص» را از ارکان مهم تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیاز‌های ویژه برشمرد و گفت: در راستای ارتقای دانش تخصصی معلمان دوره‌های متعدد آموزشی برگزار شد.

او در ادامه توضیح داد: آموزش مهارت‌های چندگانه به معلمان، دانش آموزان کم توان ذهنی و نهضت خط بریل و زبان اشاره از جمله آموزش‌های برگزار شده سال گذشته است.

حسینی آموزش و پرورش استثنایی را مینیاتوری از فعالیت وزارتخانه دانست و تصریح کرد: این سازمان علاوه بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیاز‌های ویژه، خدمات توانبخشی نیز به این دانش آموزان ارائه می‌دهد.

او افزود: ارائه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه‌ای به ۸۰ درصد نوآموزان و دانش آموزان استثنایی و ارائه خدمات حمایتی در ۱۸ شاخص به ۴۲ هزار دانش آموز استثنایی بخشی از فعالیت‌های حوزه خدمات حمایتی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

حسینی گفت: بر اساس نتایج طرح آمایش سرزمینی آموزش و پرورش استثنایی با کمبود ۱۲ هزار نیرو روبروست که با مصوبه شورا، سالانه ۱۰ درصد نیرو‌های ورودی به وزارتخانه برای رفع مشکل این مجموعه در نظر گرفته می‌شود.

معاون وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تحول و توسعه جامعه بدون نهاد آموزش و پرورش امکان پذیر نیست، گفت: بدون شک مدرسه، سازمان تحول جامعه است، واحد تحول کلاس درس و کارگزار تحول هم معلمان هستند.

او خاطرنشان کرد: مدیران مدارس کلیدی ترین عنصر نظام تعلیم و تربیت و راهبران آموزشی هستند و قدرت بخشیدن به مدارس و تفویض اختیار موجب ارتقای نظام تعلیم و تربیت می‌شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.