منصور با اشاره به اینکه سالیانه به اندازه سد امیرکبیر فرسایش خاک داریم، گفت: سالیانه بیش از ۱۵.۴ تن در هکتار فرسایش بادی داریم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم افتتاح مرکز پایش و هشدار مخاطرات منابع طبیعی با اشاره به اهمیت خاک، آب و پوشش گیاهی بر امنیت زیستی و غذایی کشور اظهار کرد: حریق، آفات و بیماری‌ها مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم هستند که تحت تاثیر این پدیده تشدید می‌شوند.

او با اشاره به بحران جدی فرسایش بادی و خاکی افزود: با کمال تاسف بیش از ۱۵.۴ تن در هکتار و در سال فرسایش بادی داریم.

منصور با اشاره به اینکه جایگزینی برای خاک وجود ندارد، بیان کرد: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری حفاظت از خاک از آب هم مهم تر است که متاسفانه سالیانه بخشی از آن به صورت سیلاب زمینه تخریب اراضی و زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند و مخازن سدها را پر می‌کند.

به گفته او، سالانه به اندازه سد امیرکبیر، رسوبات داخل سد می‌آید، در حالی که اجرای عملیات آبخیزداری می‌تواند ۹ تن در هکتار فرسایش را مهار کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: مرکز پایش ما که در حال تکمیل شدن است با هدف حفاظت از آب، خاک و پوشش گیاهی راه‌اندازی شد. به کمک این مرکز جلوگیری از جرایم امکان‌پذیر می‌شود و این مرکز اقدامات فنی را که در عرصه‌های طبیعی انجام می‌دهیم، پوشش خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار