لوفا میوه ای ناشناخته که تا سبز است خورده می شود و وقتی خشک شد برای زیبایی پوست استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، لوفا یا خیار مصری هم خانواده کدو و میوه ای اسرار آمیز بومی آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی است، برگ‌هایش ، شبیه برگ انگور و خیار پوشیده از کرک‌های ریز و میوه آن نیز سبز تیره، خالدار و دوکی شکل است که از وسط متورم و از دو طرف باریک شده از میوه، بذر و گل این گیاه در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و داروسازی هم استفاده می کنند.

میوه آن تا وقتی سبز است خورده می شود و می گویند خواص دارویی دارد وقتی هم که زرد شد از الیافش برای ساخت اسفنج و لیف استفاده می‌شود و حتی برای تمیز کردن شیشه ، ظروف و وسایل آشپزخانه هم کاربرد دارد.

میوه عجیب در باغی عجیب

پیدا کردن این میوه که در مناطق گرم و مرطوب رشد می کند در مازندران شاید آنقدرها هم کار راحتی نباشد اما خواص سرشارش ارزش کمی جستجو را دارد و جوینده نیزهمیشه یابنده است ، نشانی این میوه عجیب را در روستای زغال چال ساری می دهند باغ خانگی آقای غلامی عجیب تر از میوه ای است که به دنبالش آمده ایم، پر از درختان و گل هایی که کمتر دیده ام و میوه هایی که می گوید بذر هرکدامشان را از یک سوی دنیا آورده است.

لابلای درختان باغ ، بوته های در هم پیچیده میوه ای شبیه کدو اما پنج برابر بزرگتر توجه ما را به خودش جلب می کند، می گوید نامش لوفاست اما در مازندران به لیف معروف است بذرش مانند خیار در اولین ماه سال کاشته می شود و از شهریور گل می دهد و آذر ماه می توان آن را برداشت کرد.

لوفا میوه درختی
سراسر باغ پر از بوته های درهم پیچده است می گوید بذرش را یکی از دوستانش از آمریکا برایش آورده و در همین باغ خانگی کوچک تکثیرش کرده حالا چندین بوته لوفا دارد.

آقای غلامی گفت: میوه رسیده لوفا را نمی چینیم و اجازه می دهیم روی بوته ها خشک شود، زیر پوست خشکیده این میوه ساختار اسفنجی شبیه الیاف است الیافی که هم جوشانده اش را می توان خورد و هم بجای لیف های پارچه ای در حمام استفاده کرد.

وی می گوید: شاید اجدادمان در روزهایی که خبر از لیف های پلاستیکی و پفی و پارچه ای نبود با این میوه حمام می رفتند.

شرایط کشت آن را از ملایی معاون باغبانی جهاد کشاورزی مازندران پرس و جو می کنیم، می گوید: مازندران با آب و هوای معتدل و مرطوبش برای کشت این گیاه در فضای باز مناسب است اما پرورش آن در مناطق سرد حتما باید زیر پوشش گلخانه ای باشد.

او می گوید: این گیاه از قدیم در روستاهای مازندران کاشته می شد اما چون اطلاعات مردم از خواص و کاربرد آن کم بود ناشناخته مانده و حالا هم سطح زیر کشت آن در استان چیزی در حدود یک هکتار و آن هم به صورت غیرمتمرکز است.

گیاه درختی
معاون باغبانی مازندران می گوید : این میوه را در مناطق سردسیر هم می توان کاشت البته در گلخانه و روی داربست شبیه انگور یا خیار بخاطر اینکه لوفا دوست دارد دور چیزی بپیچد، پس باید دورش حصار بکشند تا فضا برای چسبیدن و آویزان شدن داشته باشند.

ملایی می گوید: این میوه نیاز به آب کمی دارد و در برخی استان ها مرکزی کشور مانند کرمان که مشکل تامین آب کشاورزی دارند در حال کشت است.

میوه ای که بر هر درد بی درمان دواست

لوفا را تا وقتی سبز است می توان چید و به شکل پخته یا خام مصرف کرد ، مثل خیار که آن را خام می خورند یا مانند کدو که آن را می پزند یا مثل برخی گیاهان که دم کرده و نوش جان می کنند این میوه ای کمتر شناخته شده سرشار از خواص دارویی است.

دکتر داوودی یکی از متخصصین فارماکوگنوزی است رشته ای تخصصی در شاخه داروسازی که به مطالعه داروهای گیاهی و ترکیبات آن می پردازد می گوید اطبا سنتی  دم کرده این میوه را برای رفع یبوست، کم خونی و دیابت تجویز می کردند.

دکتر دادوودی
وی می گوید: این میوه اشتها آور و برای معده مقوی است، انسداد لوله های کلیه را برطرف می کند، در بیماری های تنفسی مانند برونشیت و سرماخوردگی استفاده می شود.

دکتر داوودی می گوید: این گیاه به دلیل خواستگاهش در آسیای جنوب شرقی مورد توجه اطبای هندی و چینی است و آلرژی‌های فصلی،دردهای موضعی را با آن درمان می کنند.

این متخصص دارویی می گوید: لوفا در سلامت پوست نیز کاربرد دارد و الیاف این میوه اگر روی پوست کشیده شوند سبب بهبود گردش خون ، لایه‌برداری پوست، از بین رفتن لک و جوش می شود و بافت های چربی پوست را نیز از بین می برد.

میوه ای پارچه ای که پوست را روشن می کند

لوفا میوه ای پارچه ای است که وقتی می رسد و رنگ آن زرد می شود، درونش اسفنجی می شود ، کردن اسفنج هم کار کاملا راحتی است، پوست خشک میوه که کنده شود، لایه بعدی الیاف طبیعی است، کیسه ای پارچه ای که درونش پر از بذر لوفاست، بذرها را که جدا کنند، اسفنج شیری رنگی بدست می آید که وقتی در آب جوشانده شود نرم می شود و آماده است به عناون لیف حمام یا اسکاج ظرفشویی استفاده شوند.

لوفا میوه پارچه ای
دکتر داوودی در خصوص نحوه استفاده از این لیف های گیاهی می گوید: افراد می‌توانند کمی صابون روی لیف بمالند و لیف را به آرامی روی صورت و پوست خود حرکت دهند، ماساژ این الیاف روی پوست گردش خون را تنظیم می کند، سلول های مرده پوست را از بین می برد و آن را برای تولد سلول های جدید تحریک می کند.

او می گوید: لیف لوفا برای سلامت پوست، رفع چین و چروک، درمان جوش و آکنه مفید است و از عفونت های پوستی نیز پیشگیری می کند فقط برای اینکه لیف لوفا سالم بماند و بتوانید دفعات بیشتری از آن استفاده کنند بعد از هر بار استفاده، آن را در معرض نور خورشید و هوای آزاد قرار دهند تا کاملا خشک شود.

لوفا حالا از برخی باغ‌ها به بازار رسید هر بوته‌ی این گیاه اعجاب انگیز ۵ میوه می‌دهد که هر کدامشان در بازار تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسند یعنی هر بوته این گیاه ۱۵۰ هزار تومان سود دارد، سودی که با تهیه لیف و اسکاج از اسفنج‌های این میوه چند برابر می‌شود و می‌تواند زمینه‌ی کارآفرینی را هم فراهم کند.

گزارش: کوثر قیصری
انتهای پیام /ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۲۶ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
چه نعمتهایی خدا به ما داده و قدرش رو نمی دونیم و نمیشناسیم