یک کارشناس صنعت خودرو گفت: نقش شورای رقابت را نمی‌توان فقط در قیمت گذاری دانست بلکه باید به کیفیت نیز توجه کند.

جواد شاه جویی کارشناس صنعت خودرو  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به علت اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و حاشیه بازار، بیان کرد:چند وقتی است که شرایط نامساعدی بر بازار خودرو حاکم شده که ناشی از اختلاف قیمت بازار و کارخانه است. این شرایط  به واسطه تقاضا‌های سوداگرانه ای رخ داده که به سمت خرید خودرو از کارخانه سرریز شده است.

او با بیان اینکه در شرایط اقتصادی کنونی، مصرف کننده واقعی نمی‌تواند با قیمتی که شورای رقابت اعلام کرده خودرو مورد نیاز را تهیه کند، گفت: تقاضا‌های زیاد و چند برابری خودرو نسبت به قبل از برگزاری قرعه کشی، در برابر ظرفیت تولیدی خودروسازان، باعث شد که مسئولان به فکر برگزاری قرعه کشی و ثبت نام‌ اینترنتی بی افتند و همین امر باعث شد مصرف کننده نتواند خودروی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، عدم تامین خودروی مصرف کننده از کارخانه باعث شد به سمت بازار خودرو روانه شود و این مابه تفاوت کنونی ایجاد شود که در نهایت سود حاصل از آن در جیب دلال و واسطه گر رود.

شاه جویی با تاکید بر اینکه اگر قیمت گذاری شورای رقابت درست شود و قیمت‌های اعلامی از سوی این شورا واقعی شوند، تا حدی به کاهش التهابات بازار کمک می کند، گفت: جدا از این موارد نقش شورای رقابت را نمی‌توان فقط  قیمت گذاری دانست؛ در کشور‌های دیگر، به دلیل رقابت جدی که بین خودروسازان وجود دارد، مسائل مختلفی مانند پارامتر‌های ایمنی در نظر گرفته می شود که به صورت داوطلبانه یک سری استاندارد‌های الزامی را می‌پذیرند و روی خودروهایشان اعمال می‌کنند تا بتوانند در بازار رقابتی نقش ایفا کنند و پررنگ باشند.

او ادامه داد: این موضوع در کشور ما اتفاق نمی‌افتد و خودروساز استاندارد‌های بالاتر از حیطه خود را ایفا نمی کند، در حالی که شورای رقابت می‌توانست در این حوزه ورود کند. اینگونه خودروساز به سمت تولید خودرو با کیفیت می‌رفت.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مدل امروزی قیمت گذاری شورای رقابت باعث شده خودروساز‌ها تمایلی نداشته باشند که بخواهند کیفیت خودرو را از لحاظ مصرف سوخت و ایمنی بهبود دهند، گفت: در واقع شورای رقابت آن‌ها را مجبور کرده است که خودرو را با کمترین قیمت بفروشند و همین انگیزه را از خودروساز برای بهبود گرفته و اجازه نمی‌دهد که خودروساز به سمت تولید محصولات بهتر برود.

شاه جویی تشریح کرد: در نهایت باید گفت شورای رقابت باید با قیمت گذاری درست، واقعی و شفاف به کنترل فضای بازار و ایجاد فضایی که مدنظر حوزه خودروسازی و شکستن انحصار است، کمک کند و اینکه با ورود کردن به حوزه کیفی و تولید خودرو این شرایط را بهتر کند که این ورود می‌تواند به صورت مشوق باشد.

او ادامه داد: برای مثال شورای رقابت می‌تواند خودروساز را الزام به ساخت خودرویی با ایمنی مطلوب کند و در کنار آن سود را افزایش دهد اینگونه خودروساز انگیز برای بهبود کیفیت را ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند بگوید اگر خودرو‌ها را به روز کنید می‌توانید برای ۲ سال از قیمت گذاری خودرو خارج شوید که این امر باعث می‌شود خودروساز‌ها انگیزه برای ایجاد محصول جدید بگیرد. اینگونه خودرو‌های قدیمی حذف می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار