فرزانه گفت:کاهش تیراژ و توقف تولید برخی مدل‌ها  در افزایش قیمت خودرو تاثیر می گذارد.

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به علت افزایش دوباره قیمت خودرو با وجود رکود شدید در بازار، گفت: بعد از ۲ هفته‌ای که بازار در آرامش به سر برده و در بازار رکود شدیدی حاکم بوده است، قیمت خودرو مجدد افزایش یافت.

او با بیان اینکه کاهش تیراژ و توقف تولید برخی مدل‌ها در افزایش قیمت خودرو تاثیر می گذارد، بیان کرد: کاهش تیراژ خودرو‌های داخلی، توقف تولید برخی از مدل‌ها و از طرفی افزایش قیمت ارز مواردی بودند که چند روزی است بر روی قیمت خودروها تاثیر گذاشت.


بیشتر بخوانید


این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که چرا برخی مدل ها بیشتر افزایش قیمت دارند و کدام از خودروها این افزایش قیمت را داشته اند؟ گفت: در مدل‌های مختلف پژو ۲۰۷ اتوماتیک، بیشترین افزایش قیمت را در بین محصولات داخلی تجربه کرده است؛ همچنین مدل‌ دوگانه سوز پژو ۴۰۵ که در پروسه‌ای از زمان بیشترین تقاضا را داشت و پراید ۱۱۱ مواردی هستند که تا حدودی افزایش قیمت را تجربه کردند.

فرزانه گفت: بازار خودرو کشور طبق آمار‌ها و تحقیقات میدانی نیازمند به عرضه یک تا یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال دارد که طی آمار ۶ ماه امسال از وزارت صمت، خودروسازان توانستند حدود ۶۰۰ هزار دستگاه تولید کنند که بخشی از این تولید متعلق به خودروهایی است که از قبل در پارکینگ خودروسازان‌ خوابیده است.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه دور از انتظار است تا ۴ ماه باقیمانده تا پایان سال افزایش ناگهانی تیراژ تولید داشته باشیم، گفت: برای سرپا نگه داشتن اقتصاد نیاز است تا کاری انجام داد، وزیر صمت می‌گویند خودرو تا پایان سال ارزان می‌شود امری دور از انتظار است. با این گفته‌ها و دستورات، بازار خودرو نه کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد نه از رکود در می‌آید و نه به شرایط مطلوبی بر می‌گردد.

فرزانه با بیان اینکه یک دلیل عمده برای رکود شدید بازار خودرو بلاتکلیف بودن مصرف کننده است، گفت: مصرف کننده با تصور نادرست اینکه اگر واردات خودرو از سر گرفته شود، قیمت خودرو کاهش می یابد که البته تصور نادرستی است، از خرید خودرو جلوگیری می کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۳ دی ۱۴۰۰
خودروی دپو شده اماده تحویل هست میگن قطعه نداره قطعه نداره واسه چی پارگینگ از همون پارگینک داره بار گیری میشه به مصرف کننده خنده دار نیست
-
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۳ دی ۱۴۰۰
خدایا خودت کاری کن. دست دلالان و واسطه ها کوتاه بشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۴۹ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
باید شرکت ایران خودرو وسایپا از دولتی به خصوصی داده بشه تا دیگه دولت ازشون حمایت نکنه و واردات آزاد بشه تا رقابت ایجاد بشه،با این روش سایپا وایران خودرو مجبور میشن کیفیت وایمنی خودروهاشونه بالا ببرن و با قیمت واقعی خودرو دست کردم بدن،الان هر دو شرکت خودرو میدن دلال براشون بفروشه،دلالشونم نمایندگی های خودشون هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
مافیا کل مملکت و در بر گرفتع باید ریشه کن بشه و چجوری نمیدونم مسعولا فکری کنن اگ میتونن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۴۰ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
دوست عزیز مافیا رو آقای روحانی آورد و هشت سال پروران . مثل اژدهای هفت سر . باید یکی یکی سر اژدها رو زد. یک دولت فاسد که هشت سال کشور رو به بی راهه کشاند...
France
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
تا وقتی دست مافیایی که بهش میگن خودرو سازی توی جیب مردمه هرگز نه پیشرفت نه ارزانی نخواهیم دید!
دستشان در جیب ملت از طریق مستقیم و غیر مستقیم.
این که مسئولین منافع شخصی و فردی در این مثلا خودرو سازی ها دارند.
اگر اینا ور شکست بشن دست میکنند در جیب مردم و از خزانه میدن.
مردم اگر نخرند اینها دست به جیب میبرند...
این وسط فقط مردم بدبخت تر میشودند و هیچ فریاد رسی نیست...چون ناظر و... همه با هم دست در یک کاسه...
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۰۸:۵۱ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
مطمئن باشید خودرو ارزان خواهد شد چون که خیلی از قطعات که وارداتی بود بومی سازی شده و بیشتر خودروهایی که دپو شده بودن و مشکل قطعات داشتن رفع مشکل شده و به بازار میاد از طرفی دو خودرو ساز هم تولیدات خود را انجام داده و همان سالی یک میلیون وپانصد تا یک میلیون ششصد خودرو وارد بازار شده و قرعه کشی هم جمع میشود و هرکی خودرو بخواهد از نمایندگی میگیرد نه از شخص چون شخص قیمت نجومی میدهد و کسی خریدار نیست پس کاهش قیمت خودرو رقم خواهد خورد البته برجام هم بی تاثیر نیست اگر به توافق برسن که مطمئنا دور از ذهن هم نیست البته مدینه فاضله هم نیست واردات قطعات مطمئنا بیشتر و بدون دور زدن تحریم خواهد بود و قطعات با مبلغ پایین تر وارد کشور خواهد شد چون واسطه حذف خواهد شد پس آینده خودرو در این دولت رو به کاهش خواهد بود دل خوش به این نوسانات لحظه ای بازار نباشید ای دلالان خودرو . مردم هوشیار تر عمل خواهن کرد.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
قیمت خودرو ارزان که نخواهد شد هیچ گران هم خواهد شد. در کل تجربه نشان داده که بومی شدن تولید باعث افزایش قیمت می شه. اینو به عینه همه در مورد لوازم خانگی دیدیم. بلافاصله بعد از قطع واردات و حمایت دولت از تولید کننده تمامی کارخانه جات بین 10-15% افزایش قیمت اعمال کردند.
Finland
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
من که اصلا باورم نمیشه یه پراید ۵ میلیونی تا ۱۵۰ میلیون بره حالا با کمی نوسان بالا پایین بشه یادمونه اونوقتی که پراید ۴۵ میلیون شده بود همه داد و هوار که به داد مردم برسین ولی یواش یواش عادت کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
لعنت بر سایپا و ایران خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۴۰ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
تا وقتی واردات با تعرفه معقول و متناسب صورت نگیرد، خودروسازها هم کیفیت را تغییری نخوتهند داد و هم قیمت را دائماً افزایش خواهند داد..... یک مورد در دنیا نام ببرید که انحصار باعث بهبود شده باشد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
چه خوب میشد به خودروسازان درعدم تعهد به تحویل خودرو بهمشتریانشون هم بااین گرانی نامتعادل خودرو هاشون یه تذکری یه هشداری میدادید. آخه چراپول راپس از یکسال کامل میگیری ولی خودرو راتحویل نمیدهید!!!!! کجای دنیااینگونه خدمت به مشتری هاشون ومردمشون میکنند!!! حالاهی بگید کره جنوبی پول های ملت ایران رابلوکه کرده اند!!!@ مادرداخل پول هامون توسط شرکت ایران خودرو وسایپا بلوکه میشه وخبری ازتحویل خودرو نیست اول خودمون رانگاه کنیم.!!!
آخرین اخبار