به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود امانی طهرانی دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره دریافت گواهینامه صلاحیت حرفهای معلمان اظهار کرد: پارهای از صلاحیتها به پیش از ورود معلمان به کار مربوط میشود که در واقع مرتبط با آموزشهای پیش از خدمت در دانشگاه فرهنگیان است.
او ادامه داد: افراد بعد از اشتغال به کار هم باید به روز باشند و بر این اساس شورای عالی آموزش و پرورش وارد عمل شد. با توجه به کارهایی که برای تامین نیروی انسانی در نظر گرفته شده بود، شیوه نامه اجرایی باید تهیه شود که معاونت نیرو انسانی در حال انجام آن است، به این ترتیب که هر معلم پیش از ورود به رتبه بندی باید صلاحیت حرفهای دریافت کرده باشد و برآورد میکنیم که بازههای زمانی ۵ ساله برای این مورد در نظر گرفته خواهد شد.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: برای افراد دانش آموخته از دانشگاههای رجایی و فرهنگیان فارغ التحصیلی این دوره به منزله دریافت گواهینامه همچنین برای افراد فارغ التحصیل از دوره یکساله مهارت آموزی پایان دوره آموزشی به معنای دریافت گواهینامه است و هر دو گروه طی دورههای ۵ ساله تجدید اعتبار را برای صلاحیت حرفهای میگذرانند.
او با اشاره به اینکه جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش با توجه به نقشی که در دومین سند تحول بنیادین داشت، در جامعه بهتر شده است، بیان کرد: در جلسه هزارم شورای عالی با حضور رئیس جمهور بر ارتقای جایگاه شورا تاکید شد، امری ملی که بر امور آموزش و پرورش ورود پیدا میکند.
امانی طهرانی درباره رتبه بندی معلمان بیان کرد: وقتی وارد عرصه ارزشگذاری میشوید این موضوع با مسائل معیشتی گره خورده است، اما وقتی فلسفه کار را دنبال میکنیم سنجش استانداردها و مزایای این کار مورد توجه است، البته معتقدیم تقلیل رتبه بندی به حقوق باعث کاهش ارزش این کار میشود و یکی از دشوارترین کارها این است که هم بخش معیشتی برانگیزانندگی لازم را داشته باشد هم ارتقای جایگاه شغلی قابل توجه باشد.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: روزی رتبه بندی در کشور شکل میگیرد که استانداردهای معلمی را به خوبی شکل دهیم البته این موضوع دوره گذاری خواهد داشت.
او درباره آموزش زبانهای خارجی به ویژه عربی و انگلیسی گفت: ماموریت زبان عربی زبان ارتباطی نیست که با افراد عرب زبان برقراری ارتباط داشته باشد بلکه باید درک معنایی از آیات و روایات باشد.
امانی طهرانی افزود: در زبان انگلیسی، موضوع ارتباط مطرح است و در این زمینه آموزشها به زمان و کیفیت نیاز دارد، اما زمانی که در برنامه درسی به آن اختصاص دادهایم چندان زیاد نیست و در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد تا از حجم زبان انگلیسی در دوره متوسطه اول کاهش یابد.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش افزود: این زمان از ۳۵ ساعت به ۳۰ ساعت کاهش یافت و چند درس جدید اضافه شد بنابراین از ساعات برخی دروس گرفته شد؛ ضمن آنکه رویکرد فعلی برنامه درسی زبان انگلیسی، رویکرد ارتباطی است تا دانشآموزان در موقعیتهای سخن گفتن قرار گیرند همچنین در امتحانات نهایی بخش listening وارد شد، اما این زمان و حجم آموزش با انتظاراتی که داریم، متفاوت است.
او اظهار کرد: اخیرا روی مصوبهای در کمیسیون برنامههای درسی کار میکنیم تا امکان انتخاب زبان باشد، مثلا دانشآموز بگوید، زبان را به جای مدرسه در موسسه مجاز میخوانم و مدرسه نمره را بپذیرد و امسال برای اولین بار کتابهای جالبی در زبان انگلیسی به عنوان تالیف موازی توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارائه شده است و به صورت آزمایشی در برخی کلاسها تدریس میشود؛ همچنین در مورد زبان آلمانی و فرانسوی هم، چون که مخاطب بالایی در مدارس نداشت آموزش این زبانها به موسسات بیرون محول شد.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش درباره افزایش سقف سنی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: تصمیم گیری در این باره بر عهده وزیر آموزش و پرورش است و وزیر وقت، آقای حاجی میرزایی، کار را در شورای معاونان مطرح کردند و سقف سنی به ۲۴ سال رسید البته سوالی مطرح شد که این موضوع فقط برای سال ۱۳۹۹ بوده یا در سالهای بعدی هم اجرایی است یا نه، در حال بررسی است تا اگر نیاز باشد مرجعی دیگر به این عرصه ورود کند.
امانی طهرانی درباره نحوه جذب در آموزش و پرورش بیان کرد: تمام جذب از این پس براساس مسیرهای مجاز سازوکار معلمی کشور است و حتی برای ورود به بخش مدارس غیردولتی هم نیازمند نیرو هستیم و سازوکارهای خود را دارند، در نظر داریم گروههایی از افراد گواهینامه صلاحیت حرفهای خود را دریافت کنند و در مواردی که نیروی انسانس نیاز است فرآیند جذب صورت گیرد.
او ادامه داد: برای تامین معلم ابتدایی در مقام عمل روشی جز دانشگاه فرهنگیان نیست چراکه این معلم باید مسئولیت چندین درس و بعد را داشته باشد و افراد شاغل در این دوره برای آموش معلمان هم باید بیشترین زیسته این دوره تعلیم و تربیت را داشته باشند بنابراین باید سازوکاری ویژه برای معلمان ابتدایی داشته باشیم.
به گفته دبیر شورای عالی آموزش و پرورش باید پیچیدگی دروس مختلف را به رسمیت بشناسیم و برای هر کدام نسخهای متفاوت داشته باشیم.
او درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرنگی درباره نحوه برگزاری کنکور بیان کرد: مهمترین پژوهشها در مورد کنکور را مرکز پژوهشهای مجلس انجام داده است و اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی به این عرصه را ستایش میکنیم؛ آنچه در این مصوبه آمده اهمیت فرآیندهای نظام آموزشی و برنامههای درسی را تقویت کرده است.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش به زمان اجرایی سازی این مصوبه هم اشاره و بیان کرد: بخشی از آن در سال ۱۴۰۱ خواهد بود و در کنکور ۱۴۰۲، ۶۰ درصد قطعی نمره پذیرش دانش آموزان نمرات امتحانات نهایی است و برای اجرای این مصوبه کارگروهی تشکیل دادیم؛ همچنین برای ساماندهی سهمیهها باید سیاستی واحد اطلاق شود.
امانی طهرانی درباره پیشبرد سند تحول و ترمیم آن هم اظهار کرد: به دلایلی این کار انجام نشد چراکه اجرایی سازی سند در حال تولید بوده است و موارد مرتبط این کار انجام میشده است بنابراین سند چندان در مرحله اجرا نبوده است، اما الان زمان آن فرا رسیده است و موضوعی در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کردیم و مسئولیت ترمیم و اصلاح به دبیرخانه شورا سپرده شد.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به موضوع کمبود معلم گفت: تطبیق نداشتن مدارک تحصیلی و عرصه فعالیت از جنس نظارتی حساسیت دارد و برای جلسه سه هفته آینده پیش بینی کردیم که گزارشی درباره نحوه استفاده از نیروهای خرید خدمتی در صحن شورا خواهیم داشت و به موضوع معلم بپردازیم و جز به جز مورد واکاوی قرار گرفته شود.
امانی طهرانی بیان کرد: آیین نامه اجرایی مدارس ابلاغ شد و این موضوع به مدیر مدارس بستگی دارد همچنین مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش درمورد بازگشایی مدارس باید درک شود و بازگشایی متفاوت از گذشته داشته باشیم به گونهای که کلاس مدرسه محل گفتگو و رشد و اندیشه شود نگاهها باید عوض شود، یادگیری در بسیاری موارد توسط شبکه شاد و فیلمهای ضبط شده انجام شود.
انتهای پیام/