بلینکن: اقدامات اخیر در سودان خیانت به انقلاب صلح آمیز است

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به تحولات دیروز سودان اعلام کرد اقدامات اخیر در این کشور خیانت به انقلاب صلح آمیز است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به تحولات روز اخیر در سودان و کودتای نظامی واکنش نشان داد.

وی گفت: واشنگتن اقدامات نیرو‌های مسلح سودان را محکوم و انحلال دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان را رد می‌کند. دستگیری عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان و دیگر رهبران غیرنظامی غیرقابل قبول است.

بلینکن افزود: ما خواستار بازگشت فوری دولت انتقالی سودان و موسسات آن هستیم. مقامات امنیتی سودان باید فوری استفاده از خشونت علیه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز را متوقف کنند.

وی تاکید کرد: واشنگتن فوری تحویل ۷۰۰ میلیون دلار کمک اقتصادی اضطراری به سودان را متوقف می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اقدامات اخیر در سودان در تضاد با اعلامیه قانون اساسی است و آرمان‌های دموکراتیک مردم سودان را تضعیف می‌کند. ما باید به اصول انقلاب صلح آمیز سودان و چارچوب انتقالی تصریح شده در اعلامیه قانون اساسی بازگردیم. در حال ارزیابی گام‌های بعدی در رابطه با آنچه در سودان رخ داد، هستیم.

آنتونی بلینکن اقدامات اخیر در سودان را مانع از انتقال کشور به دموکراسی و نشان دهنده خیانت به انقلاب صلح آمیز عنوان کرد.

نیرو‌های مسلح ناشناس دیروز «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان و چند نفر از وزرا و اعضای شورای حاکمیتی سودان را بازداشت کردند. شهروندان سودانی در واکنش به این ماجرا بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و با کودتا دانستن این اقدام اعلام کردند خواستار حفاظت از انقلاب این کشور شدند.

ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیت سودان اعلام کرد دولت و شورای حاکمیتی منحل و در سراسر کشور حالت فوق‌العاده برقرار شده است. وی همچنین وعده برگزاری انتخابات در ژوئیه سال ۲۰۲۳ را داد.

مردم سودان از ناکامی حکومت در حل بحران نان و مسائل اقتصادی و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ناراضی هستند. سودان از مرداد ۱۳۹۸ و در پی عزل «عمرالبشیر» از سمت ریاست جمهوری وارد بحران شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۴ آبان ۱۴۰۰
؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار