سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری به نشست قریب الوقوع مذاکره کنندگان ایران و اروپا در بروکسل و تحولات سودان واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تحولات اخیر در سودان آن را کودتا دانست و خواستار آزادی هر چه سریعتر سیاستمدارانی شد که در بازداشت به سر می‌برند.

پرایس در سخنان خود گفت: «مقامات نظامی سودان باید هر چه سریعتر مقاماتی را که بازداشت کرده‌اند آزاد کنند. همچنین کمک‌های مالی ۷۰۰ میلیون دلاری اضطراری آمریکا به این کشور قطع خواهد شد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد دلیل قطع این بودجه این است که «آمریکا آن را برای حمایت از انتقال دموکراتیک در سودان در نظر گرفته بود.»

او در ادامه افزود: «هرگونه تغییر در  دولت انتقالی و فشار خارجی در این زمینه روابط دو جانبه سودان و آمریکا را به خطر می اندازد. آمریکا در حال ارزیابی گام بعدی برای کمک به سودان است.»

ند پرایس در بخشی دیگر با درخواست آزادی مقامات سودانی که امروز بازداشت شدند، گفت: «این دولت نماینده تمایل و خواستِ مردم سودان است. مقامات نظامی باید تمام سیاستمداران بازداشت شده را به سرعت آزاد کرده و از امنیت آنها نیز اطمینان حاصل کنند. از هرگونه خشونت علیه معترضان از جمله استفاده از گلوله باید خودداری شود.»

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به اظهارات اخیر مقام اتحادیه اروپا واکنش نشان داد و گفت: در نهایت مقصد باید مذاکرات احیای برجام در وین باشد.

او در بخشی از سخنانش گفت: «آمریکا به طور قطع از اروپا حمایت می‌کند اما مقصد نهایی باید وین باشد.»

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد: «اگر هدف ایران بازگشت به برجام است، باید در قالب مذاکرات وین اقدامات خود را انجام دهد.»

پیش از این سخنگوی اتحادیه اروپا از مذاکره قریب الوقوع مذاکره کنندگان ایرانی و اروپایی خبر داده بود.

صبح امروز منابع خبری از محاصره منزل مسکونی «عبدالله حمدوک» نخست‌ وزیر سودان و بازداشت خانگی او خبر دادند. ساعاتی بعد نیز بازداشت «ایمن نور» فرماندار خارطوم، «عمر الدقیر» رئیس حزب کنگره سودان و بسته شدن پل‌ها و ورودی‌های خارطوم، پایتخت سودان به دست نیرو‌های نظامی ناشناس اعلام شد.

این کودتا در حالی انجام شد که چندی پیش نیز منابع خبری از یک کودتای ناموفق در این کشور خبر داده و از مردم خواسته بودند که با آن مقابله کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۴ آبان ۱۴۰۰
برای برگشت احیای برجام مقصدش پیش شماست که آنزمان خرابش کردین و نه مذاکره در وین آدرس غلط ندید
آخرین اخبار