معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به قرار گرفتن در هفته پیشگیری از مسمومیت ها، مسمومیت‌های دارویی را همچنان صدر نشین انواع مسمومیت‌ها دانست و بر پرهیز از مصرف خودسرانه دارو‌ها تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، دکتر رضا محمدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به قرار گرفتن در هفته پیشگیری از مسمومیت ها، مسمومیت‌های دارویی را همچنان صدر نشین انواع مسمومیت‌ها دانست و بر پرهیز از مصرف خودسرانه دارو‌ها تاکید کرد.

او با بیان این مطلب که امسال شانزدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها از اول تا هفتم آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود خاطر نشان کرد: شعار امسال سازمان غذا و دارو برای این مناسبت مانند پارسال «پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا» و «با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم» است.


بیشتر بخوانید


دکتر محمدی شایع‌ترین عامل بروز مسمومیت در سطح جهان را مصرف دارو‌ها بیشتر از مقادیر درمانی اعلام کرد.

او افزود: حدود هفتاد درصد از مسمومیت‌های ارجاع شده به مراکز اطلاع‌رسانی دارو‌ها و سموم کشور، مسمومیت‌های دارویی است.

دکتر محمدی گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا انتهای شهریورماه امسال ۴۰۵ مورد مسمومیت دارویی به مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم معاونت غذا و دارو استان گزارش شده که از این تعداد ۲۳۹ مورد تعمدی و ۱۶۶ مورد اتفاقی بوده است.

او افزود: دیکوکسین و دارو‌های قلبی، دارو‌های ضد افسردگی و بنزودیازپین به ترتیب از عمده‌ترین دارو‌های مورد استفاده در مسمومیت‌های گزارش شده بوده است.

دکتر محمدی تصریح کرد: مصرف خودسرانه داروها، استفاده از مقادیر بالای برخی از دارو‌های به‌ظاهر کم‌خطر، مصرف دارو‌ها بیش از مقادیر درمانی از علل عمده بروز مسمومیت‌های دارویی هستند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.