کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: لازم است زنان جوان با اصلاح سبک زندگی از ابتلا به بیماری پوکی استخوان در دوران سالمندی پیشگیری کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، پوکی استخوان (Osteoporosis) یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران سالمندی بروز می‌کند، ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان است و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد.

رامش حسین‌خانی کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به‌طور میانگین از هر ۲ زن بالای ۵۰ سال در کشورمان یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کند به همین دلیل نیاز است که زنان از دوران نوجوانی و جوانی با رفع عوامل خطرساز، احتمال ابتلا به این بیماری در سنین بالا را تا حد امکان کاهش دهند.

وی بابیان اینکه به‌طورمعمول شیوع پوکی استخوان در میان زنان، ۲ برابر مردان است، اظهار داشت: عوامل مختلفی در ابتلا به این بیماری نقش دارد که بخشی از آن‌ها، رفتاری هستند و مردم می‌توانند با رعایت آن‌ها از ابتلا به پوکی استخوان که به آن " بیماری خاموش " هم گفته می‌شود، پیشگیری کنند.

این پزشک به عوامل پرخطر رفتاری در ابتلا به پوکی استخوان اشاره و آن‌ها را استعمال دخانیات، مواد مخدر و قلیان، مصرف الکل، کم‌تحرکی، مصرف زیاد قهوه و بسیار زیاد پروتئین، کم‌وزنی یا چاقی، مصرف ناکافی لبنیات، میوه و سبزی‌ها و کمبود کلسیم و ویتامین دی عنوان کرد و گفت: کم‌تحرکی در زنان ما بسیار شایع و تا ۷۰ درصد است به همین دلیل بانوان باید با اصلاح سبک زندگی این معضل بزرگ را برطرف کنند.

حسین‌خانی بابیان اینکه کمبود ویتامین دی نیز در میان زنان شایع است، افزود: زنان باید تلاش کنند از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا دریافت مکمل‌های ویتامین دی، کمبود آن را جبران کنند.

وی دیگر عوامل مؤثر در ابتلا به پوکی استخوان را سن، جنسیت و ابتلا به بیماری دانست و اظهار داشت: هرچه سن بالاتر رود احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است و شیوع آن در بین زنان بالاتر از مردان است به‌گونه‌ای که اگر زنان در سنین کمتر از ۵۰ سال دچار یائسگی شوند احتمال ابتلای آن‌ها بیشتر می‌شود.

وی بابیان اینکه ابتلا به بیماری‌هایی مانند نارسایی کلیه، پیوند عضو و انواع سرطان، مصرف کورتن و هپارین و کمبود ویتامین " ب ۱۲ " نیز از دیگر عوامل پرخطر ابتلا به پوکی استخوان بشمار می‌آید، افزود: سابقه شکستگی استخوان در سنین ۲۰ تا ۵۰ سال و سابقه خانوادگی و ژنتیکی از دیگر عوامل پرخطر ابتلا به این بیماری است.

این پزشک با اشاره به اینکه درمان بیماری پوکی استخوان طولانی‌مدت است، تصریح کرد: در بیماری مذکور استخوان به دلیل متخلخل شدن، ضعیف و شکننده می‌شود و با کوچک‌ترین ضربه احتمال شکستگی وجود دارد.

حسین‌خانی بیشترین اعضای بدن درگیر پوکی استخوان را لگن، ستون مهره‌ها، مچ دست و بالای بازوی دست دانست و اضافه کرد: شکستگی ناشی از پوکی استخوان عواقب شدید و گاه جبران‌ناپذیری دارد و در ۸۰ درصد موارد، فرد به وضعیت و قبلی خود بازنمی‌گردد.

وی با اشاره به روند افزایشی ابتلا به این بیماری در کشورمان، خاطرنشان کرد: میزان شیوع پوکی استخوان در نواحی ران و کمر از ۱۹ درصد در سال ۹۰ به ۳۲ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مراکز بهداشت در سراسر استان برنامه‌هایی برای اطلاع‌رسانی، آموزش و ارائه مشاوره درباره پوکی استخوان‌دارند و مردم می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه بهداشتی به خانه خود از این خدمات استفاده کنند.

وی اضافه کرد: به زنان بالای ۵۰ سال توصیه می‌شود که با مراجعه به پزشک و بررسی عوامل خطرساز نسبت به تشخیص به‌موقع این بیماری و سنجش تراکم استخوان اقدام کنند تا امور درمانی یا پیشگیرانه مناسب برای آن‌ها انجام شود.

هفته ملی سلامت استخوان امسال با تأکید بر شعار " مهار پوکی استخوان با تشخیص به‌موقع " از ۲۸ مهر تا چهارم آبان گرامی داشته می‌شود.


منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.