در مراحل اولیه‏ بروز پوکی استخوان، علائم آن به ندرت ظاهر می‏شود و این موضوع تشخیص بیماری را دشوار می‏کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در بیماری پوکی استخوان، استخوان‌ها شکننده شده و با کاهش تراکم استخوان‌ها، احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می‌یابد.
در این بیماری اکثر افراد مبتلا به پوکی استخوان از بیماری خود بی خبرند به همین دلیل پوکی استخوان بیماری خاموش و یا بیماری بی‏سر و صدا نامیده می‏شود.
در مراحل اولیه‏ بروز پوکی استخوان، علائم آن به ندرت ظاهر می‏شود و این موضوع علائم تشخیص بیماری را دشوار می‏کند.
به گفته پزشکان ابتلا به این بیماری در زنان بیشتر از مردان است بطوری که از هر سه زن یک نفر و از و ازهر دوازده مرد یکنفر به پوکی استخوان دچارمی شوند.
در این عارضه با بالا رفتن سن استحکام بافت واملاح استخوانی کم و از مقاومت آن کاسته می‌شود و زنان بعد از سن یائسگی و به علت ترشح نشدن هورمون‌های زنانه که نقش مهمی در استحکام استخوان‌ها دارد بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
نبود کلسیم مورد نیاز در رژیم غذایی و دریافت نکردن ویتامین D کافی، مصرف سیگار یا همنشینی با سیگاری‌ها، استفاده طولانی مدت از کورتن‌ها و دارو‌های ادرار آور، خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.
پزشکان متخصص تغذیه مناسب و مصرف شیر، پنیر، ماست و غذا‌های دریایی به ویژه ماهی که مهمترین منابع کلسیم و پروتئین هستند را برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌کنند.
پیاده روی‌های روزانه، پرهیز از دخانیات، کاهش وزن دیگر توصیه‌های محققان برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان است.
ابتلا به پوکی استخوان یا استفاده از درمان‌های پوکی استخوان، خطر ابتلا به ویروس کرونا یا عوارض جدی آن را افزایش نمی‌دهد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.