جنجال بر سر گرانی میوه در اهواز و مقصر دانستن میدان میوه و تره بار نیمه پنهانی دارد که اگر کشف شود، روایت ماجرا تغییر می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، به تازگی ماجرای گرانی میوه در میدان میوه و تره بار اهواز به بحثی داغ در میان قشر گسترده‌ای از مردم و همچنین جنجالی در شبکه‌های اجتماعی بدل شده بود.

ماجرا از این قرار است که عبدالرضا جمالی‌پور رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار اهواز در ادعایی مطرح کرد «اهواز گرانترین میوه کشور را دارد» و این قشر مرفه هستند که ۷۰ درصد میوه کلانشهر را خریداری می‌کنند؛ این گرانی «واقعا سرسام آور» است و مافیا بر بازار میوه اهواز چنبره زده اند.

صحبت از «مافیا» در این بین و قبضه کردن میوه اهواز موضوعی شد مهم که بسیاری را نسبت به مسئله وجود آن در این میان حساس کرد و پرسش‌های متعددی را برانگیخت.

جمالی پور حالا در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: صحبت‌های قبلی در خصوص گرانی میوه باعث شد به برخی بر بخورد، در حالی که صحبت‌های ما برای «منفعت مصرف کنندگان» بود، اما این قضیه ذینفعان گرانی میوه را نگران کرده است.

تصاویری از میوه

مافیایی که باید دستگاه قضا را حساس کند

او افزود: اتحادیه ما خرده فروشان نقشی در گرانی میوه ندارد اما میدان میوه و تره بار درگیر دلال و واسطه‌های متعددی است که به گرانی قیمت میوه دامن می‌زنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار اهواز مدعی شد همین دلالان، میوه‌های با کیفیت را به برخی کسبه می‌فروشند و می‌گویند با قیمت بالاتری به فروش برسانید سپس «سهم» ما را هم بدهید.

این مقام مسئول گفت: عده‌ای که از این مسئله سود می‌برند دیگر دلال نیستند، بلکه مافیایی است که از این قضیه سود می‌برند و بسیار خوشحال می‌شوند همه در این خصوص سکوت نمایند تا آن‌ها نیز به راحتی کار خود را پیش ببرند.

نیمه پنهان پشت جنجال گرانی میوه در اهواز چیست؟

برخی سعی در پیچیده سازی اصل مسئله دارند

در همین حال از سوی دیگر اتحادیه میوه و تره بار الغدیر اهواز معتقد است که مشکل را باید در جای دیگر جستجو کرد زیرا در میدان نه تنها دلال نیست، بلکه قیمت ها با توجه به کوچک بودن این مجموعه به راحتی قابل کنترل است.

یک منبع ناشناس در اتحادیه میوه و تره بار شهرستان اهواز در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه هیچ دلالی در میدان میوه و تره بار وجود ندارد گفت: مقصر دانستن میدان فقط به حاشیه راندن مسئله و پیچیده ساختن اصل قضیه است، زیرا برخی همکاران که مباشر دارند نیز به آنها دلال گفته می شود.

او افزود: در میدان میوه و تره بار نرخ نامه وجود دارد و طبق همان نیز میوه‌ها به فروش می‌رسند؛ حتی در موارد متعددی ممکن است پایین‌تر از قیمت مصوب هم به فروش برسند، اما گران‌تر فروخته نمی‌شوند.

این فرد آگاه بیان کرد: به هیچ وجه به غرفه داران میدان میوه و تره بار اهواز اجازه نمی‌دهیم که میوه‌ای را گرانتر از نرخ مصوب بفروشند که کنترل آن‌ها نیز آسان است، زیرا میوه فروشان اگر بار فروشی را بیابند که تخلف می‌کند، بلافاصله اطلاع داده می‌شود و به راحتی بازرسی می‌گردند، در حالی که میوه فروشان سطح شهر به این راحتی قابل کنترل نیستند.

میدان میوه و تره بار

عملیات روانی-رسانه‌ای برای تحت فشار قرار دادن میدان در جریان است

او اظهار داشت: هیچ کدام از صنوف و نهاد‌ها به میزان میدان میوه و تره بار اهواز تحت فشار نیست و این موضوع نشان می‌دهد عملیات روانی و رسانه‌ای در کار است تا اهداف خاصی را دنبال کند.

این منبع آگاه تصریح کرد: بار‌های درجه یک زیادی در برخی نواحی مرفه نشین اهواز موجود است که همگی از میدان خریداری می‌شوند و این نشان می‌دهد که گفتن صحبت‌هایی از قبیل پایین بودن کیفیت میوه در اهواز نیز واقعیت ندارد.

نیمه پنهان پشت جنجال گرانی میوه در اهواز چیست؟

وجود ۲ میدان برای اهواز نیز مشکلات گرانی میوه را رفع نکرد

او اذعان داشت: میدان الغدیر نیز وجود دارد و انحصاری در خصوص میدان نیست، اما بازگشایی این میدان نیز آیا توانسته قیمت میوه را در اهواز پایین بیارود؟ چنین نشده و این نشان می‌دهد که باید در ابتدا مشکلات میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز برطرف گردد.

پیش‌تر برخی مسئولان اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار اهواز سخن از انحصار میدان میوه و تره بار اهواز گفته بودند که این انحصار به گرانی میوه در اهواز دامن می‌زند، اما در هر حال با راه اندازی میدان میوه و تره بار شیبان که خارج از محدوده شهری اهواز قرار دارد، این انحصار نیز شکسته شده، اما نتوانسته کمکی به ایجاد رقابت بین غرفه داران دو میدان یا ارزان شدن قیمت میوه کند.

نیمه پنهان پشت جنجال گرانی میوه در اهواز چیست؟

می خواهند با تعطیلی میدان الغدیر بازار میوه را به انحصار در آوردند

بر اساس بازدید میدانی خبرنگار ما از میدان میوه و تره بار اهواز قیمت میوه در میدان نیز به مراتب پایین تر از بهای آن در میوه فروشی های سطح شهر است و اکثر غرفه داران میدان نیز بر اساس نرخ مصوب میوه ها را به فروش می رسانند، اما اینکه به چه دلیل مقصر را میدان می دانند پرسشی است که با داود مدرسیان یک فعال اجتماعی در میان گذاشتیم تا او اصل ماجرا را روایت کند.

مدرسیان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری اهواز متولی تامین میوه در کل اهواز است حال آنکه این نهاد به وظایف خود عمل نمی کند، زیرا این بخش موظف است میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز را بر اساس تعهدات خود توسعه دهد و مشکلات آن را رفع نماید، اما به جای آن سعی دارد، غرفه داران را جابجا کند.

او با بیان  اینکه قطعا با توسعه میدان الغدیر اهواز، توزیع میوه نیز آسان تر می گردد، افزود: عده ای برای منافع شخصی خود سعی می کنند تمام بازار میوه اهواز را به صورت انحصاری در اختیار یک شخص بگذارند و از همین روی غرفه داران میدان میوه و تره بار اهواز را تحت فشار شدید برای اعمال نظرات خود قرار می دهند.

نیمه پنهان پشت جنجال گرانی میوه در اهواز چیست؟

مافیایی که می‌خواهد نبض میوه کلانشهر اهواز را در دست بگیرد

این فعال اجتماعی بیان کرد: ماجرا از این قرار است که مافیا قصد دارد نبض بازار میوه اهواز را در دستان خود قبضه کند و از این طریق نیز اعمال نفوذ نماید، که تنها راه حل آن برای مقابله با این گروه مافیایی توسعه میدان میوه و تره بار اهواز است تا از این طریق خواست آن‌ها اجرایی نشود.

مدرسیان گفت: سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری اهواز رسالتش آن است تا میدان غدیر را توسعه دهد و در نقاط مختلف اهواز نیز میادین دیگری را ایجاد کند، زیرا میدان شیبان زیر نظر شهرداری اهواز نیست و به دلیل خارج بودن از محدوده شهری اهواز خصوصی محسوب می‌گردد.

داود مدرسیان با بیان اینکه قطعا با توسعه میدان غدیر اهواز، توزیع میوه نیز آسان‌تر می‌گردد، افزود: عده‌ای برای منافع شخصی خود سعی می‌کنند تمام بازار میوه اهواز را به صورت انحصاری در اختیار یک شخص بگذارند و از همین روی غرفه داران میدان میوه و تره بار اهواز را تحت «فشار شدید» برای اعمال نظرات خود قرار می‌دهند.

این فعال اجتماعی ادامه داد: میدان شیبان که قصد دارند غرفه داران را به آنجا منتقل کنند، نه تنها خارج از محدوده شهری اهواز است، بلکه به دلیل خصوصی بودن می‌تواند باعث افزایش قیمت میوه در کلانشهر اهواز هم گردد.

نیمه پنهان پشت جنجال گرانی میوه در اهواز چیست؟

لزوم ورود جدی رئیس قوه قضاییه به ماجرای میدان میوه و تره بار اهواز

از صحبت‌های اکثر مصاحبه شوندگان و همچنین اذعان بسیاری از مسئولان و فعالان اجتماعی و روزنامه نگاران مستقل به نظر می‌رسد پای مافیایی در این میان است که می خواهد به هر شکلی شده با اعمال نفوذ در دستگاه‌های مختلف و فشار بر غرفه داران میدان میوه و تره بار غدیر نبض میوه اهواز را در دست بگیرد.

وجود چنین مافیای که با پول خود می‌تواند نهاد‌های مختلف اهواز را تحت تاثیر قرار دهد تهدیدی علیه امنیت (در ابعاد مختلف) بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار شهروند اهوازی است، زیرا با اعمال نفوذ باعث می‌شود دستگاه‌های کلانشهر اهواز کارکرد اصلی خود را از دست داده و در جهت انباشت قدرت و ثروت به زیان شهروندان عمل نمایند.

این مسئله حساس و وجود مافیای ثروتمند با قدرت اعمال نفوذ عظیم در دستگاه‌های خوزستان حالا به چالشگری تمام عیار برای شهر اهواز تبدیل شده که می‌تواند معیشت مردم را تحت تاثیر خود قرار دهد و به همین علت دستگاه قضایی و شخص غلامحسین محسنی اژه‌ای باید با ورود به این مسئله نگذارند مشکلی بر مشکلات عظیم شهر اهواز افزوده گردد.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.