هلدینگ مجتمع فولاد صنعت بناب از چندین شرکت بزرگ فولادی در دو زیرمجموعه اصلی کارخانه‌های ذوب و نورد با هدف تولید انواع محصولات فولادی تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،این مجتمع یکی از شرکت‌های مهم تابعه گروه مالی گردشگری به‌شمار می‌رود که در حال حاضر با توان تولید سالانه بیش از ۲ میلیون تن انواع محصولات فولادی و با بکارگیری بیش از ۱۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم نقش موثری در اقتصاد و اشتغالزایی در کشور دارد.

مجتمع فولاد صنعت بناب از چندین شرکت بزرگ فولادی شامل کارخانه‌های ذوب و نورد با هدف فعالیت در زمینه‌های گوناگون صنعت فولاد تشکیل شده است. در حال حاضر این مجتمع انواع شمش‌های فولادی و آلیاژی در قالب دو واحد ذوب شاهین، ذوب شهریار و میلگرد آجدار در اندازه‌های مختلف با کیفیت‌های AII و AIII، انواع محصولات آلیاژی در مقاطع مختلف، تیرآهن، نبشی و ناودانی در قالب ۷ خط تولید نورد گرم تولید می‌کند. این مجتمع تولیدی با وجود‌های بخش‌های نورد گرم مقاطع فولادی و ذوب و ریخته‌گری در بخش خصوصی مقام نخست و در میان کل تولیدکنندگان فولاد اعم از خصوصی و دولتی در بخش نورد مقاطع گرد سنگین و نیمه‌سنگین مقام چهارم را داراست. این مجتمع هم‌اکنون ۹ درصد ظرفیت تولید نورد کشور را به خود اختصاص داده است. طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در این مجتمع در سال‌جاری رقم خورده است تا بتواند به یکی از قطب‌های تولید فولاد در شمال‌غرب کشور تبدیل شود.

مجتمع شرکت صنعت بناب متشکل از ۵ شرکت نوردی و ذوبی است که در حال حاضر ۷ خط نوردی با ظرفیت تقریبی هر خط ۳۰۰ هزار تن - به غیر از خط هفتم که یک و نیم برابر سایر خطوط است - دو کارخانه ذوب و یک کارخانه القایی با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال و یک کارخانه قوس الکتریکی با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در سال است.

در دهه ۱۳۸۰ مجتمع صنعت فولاد بناب با شرکت‌های تابعه آن که متشکل از ۵ شرکت هستند در منطقه صنعتی بناب در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار تاسیس شد. با توجه به گستردگی مجموعه این خطوط به مرور نصب و راه‌اندازی شدند و نخستین خطوط ما با نام تجاری شاهین نصب و راه‌اندازی شده و میلگرد تولیدی مجموعه با نام شاهین وارد بازار شدند و به همین دلیل در بازار ایران و در بازار صادراتی آن را به نام شاهین می‌شناسند.

به مرور خطوط دیگر راه‌اندازی شدند که تیرآهن و نبشی و ناودانی مجموع نصب شدند که به نسبت خطوط سنگین و بزرگتری بودند. پس از آن خطوط ذوب القایی ما متشکل از ۵ ست کوره ۲۰ تنی که با ظرفیت روزانه ۵۰۰ تن قادر به تولید هستند، راه‌اندازی شدند که شمش‌های با گرید خاص برای تولید میلگرد را تولید می‌کند. بعد از آنکه کارخانه قوس شرکت با یک کوره قوس ۵۰ تنی با ظرفیت اسمی روزانه ۹۰۰ تن و همچنین ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در سال راه‌اندازی شد که قادر به تولید شمش‌هایی با طول متر ۱۲ است. بعد از آن خط تولید میلگرد راه‌اندازی شد که قادر به تولید انواع میلگرد با سایز‌های مختلف با سرعت بالاست که کوره آن ۱۲ متری است.

بالاترین قیمت صادراتی و بالاترین قیمت فروش داخلی نیز به فولاد بناب اختصاص دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار