داروساز بوشهری گفت: بیشتر مسمومیت‌های دارویی مراجعه شده به بیمارستان‌های کشور بر اثر مصرف دارو‌های بیماری‌های اعصاب و روان مانند دارو‌های آرامبخش و ضد افسردگی بوده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر سهیل افرازی رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: یکی از عوارض خود درمانی و مصرف غیر منطقی دارو مسمومیت‌های دارویی است که می‌تواند آسیب جدی داشته  باشد و یا حتی موجب مرگ افراد شود.

او با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت مسمومیت در جهان مصرف دارو بیش از مقادیر درمانی است، ادامه داد: بیشتر مسمومیت‌های دارویی مراجعه شده به بیمارستان‌های کشور بر اثر مصرف دارو‌های بیماری‌های اعصاب و روان مانند دارو‌های آرامبخش و ضد افسردگی بوده است.

این داروساز افزود: کودکان و افراد مسن در مقابل مسمومیت‌های دارویی آسیب پذیرتر هستند و مقادیر بالای برخی از دارو‌های به‌ظاهر کم‌خطر، می‌تواند درکودکان و افراد مسن کشنده باشد، بنابراین باید بر نحوه مصرف دارو در این افراد دقت بیشتری صورت گیرد و به طور بسیار جدی‌تری از خوددرمانی پرهیز شود.

افرازی عنوان کرد: عمده‌ترین موارد مسمومیت در کودکان بر اثر خوردن داروها، مواد شیمیایی و محصولات خانگی مانند مواد آرایشی بهداشتی، فرآورده‌های شوینده، سفیدکننده و لوله بازکن، لاک پاک‌کن (استون) و گیاهان سمی بوده است.

داروها، مواد شیمیایی و شوینده‌ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید

او گفت: برای پیشگیری از مسمومیت در کودکان باید دارو‌های مصرفی، مواد شیمیایی، شوینده و سفیدکننده را در منزل در کمد‌های دارای قفل و دور از دید و دسترس آنان قرار دهید و همچنین محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید.


بیشتر بخوانید


این داروساز تاکید کرد: هیچ‌گاه این فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید، زیرا این عمل باعث می‌شود کودکان آن‌ها را اتفاقی بخورند.

مسمومیت با مواد مخدر از مرگبارترین انواع مسمومیت‌ها

افرازی افزود: مسمومیت با مواد مخدر یکی از علل مهم مرگ ناشی از مسمومیت‌های شیمیایی در بسیاری از کشور‌ها به شمار می‌رود و یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت‌ها محسوب می‌شود. سکته‌های قلبی و مغزی، تشنج، نارسایی کبد و کلیه و تخریب سلول‌های مغزی و عضلانی از عوارض مسمومیت با قرص اکستازی و شیشه است.

او ادامه داد: مصرف مواد توهم‌زا مانند حشیش، اکستازی، LSD و شیشه می‌تواند سبب بروز حوادث مرگبار مانند سقوط از ارتفاع، تصادف، نزاع، ارتکاب به جنایت و خودکشی در فرد مصرف‌کننده شود.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: مردم می‌توانند سؤالات دارویی خود و همچنین نحوه برخورد با فرد مسموم پیش از رسیدن ‏به مراکز ‏درمانی را به‌صورت تلفنی از مراکز اطلاع‌رسانی دارو‌ها و سموم با شماره تلفن ۱۹۰، داخلی ۳، کد ۲ جویا شوند. ‏

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.