بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که لاستیک‌های خودرو باید بعد از ۵ سال استفاده مورد بازرسی قرار گیرند و بعد از ۱۰ سال، تعویض شوند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، لاستیک یکی از قطعات در خودرو است که نیاز به تعویض مدام آن نیست. انتخاب یک مارک با کیفیت، باعث می شود لاستیکی با طول عمر بالا بخرید که حتی باعث صرفه جویی در زمان نیز می‌شود.  اما برخی افراد از سن تایر خودرو اطلاعی ندارند و همین عامل باعث می شود که برایشان دردسرهایی ایجاد شود.

سوالی که اصولا مطرح می شود این است که چگونه می‌توان سن تایر را تشخیص داد؟. باید گفت تمام لاستیک‌ها تاریخ انقضا دارند؛ با افزایش سن لاستیک‌ها و قرار گرفتن در معرض برخی عناصر، ترکیبات لاستیکی شروع به خراب شدن و شروع به ترک‌ خوردن می کنند. ممکن است بتوانید ترک‌های روی لاستیک را تشخیص دهید، اما ترک‌های داخلی را به راحتی نمی توان تشخیص داد. ترک خوردگی در یک تایر، چه قابل مشاهده باشد چه نباشد، رانندگی با آن بسیار خطرناک است.

 بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که لاستیک‌ها باید هر سال، بعد از 5 سال استفاده مورد بازرسی قرار گیرند و بعد از 10 سال، تعویض شوند. برای بررسی سن لاستیک‌های خودرو، به حاشیه لاستیک خود نگاه کنید. یک شماره سریال ۱۰ تا ۱۲ رقمی پیدا کنید، که معمولاً مخفف "DOT" قبل از آن است. چهار رقم آخر هفته و سال تولید را نشان می‌دهد. 

لاستیک‌ها باید چند کیلومتر دوام بیاورند؟

یکی از راه های تشخیص دوام لاستیک ها، این است که مسافت پیموده شده آنها را محاسبه کرد که این سن متفاوت هستند. رانندگی مداوم باعث ایجاد فرسودگی در لاستیک می‌شود، اما اینکه کجا و چگونه لاستیک‌ها رانده می‌شوند نیز عامل مهمی است. 

عوامل دیگر شامل نوع ماشین و حتی محل پارک آن نیز در سن فرسودگی لاستیک اهمیت دارد؛ بنابراین، حتی اگر یک تایر به گونه‌ای ساخته و طراحی شده تا مسافت پیموده شده‌ای را دوام بیاورد، لزوماً در واقعیت اینطور نیست. در واقع، تخمین اینکه لاستیکی در چند کیلومتر دوام می آرود، بسیار دشوار است.

علاوه بر خود لاستیک، عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود تایر سریعتر فرسوده شود. نوع وسیله نقلیه، خودرو‌ها از جنبه‌های مختلفی مانند قدرت، گشتاور و سیستم ترمز متفاوت هستند که در سن تایر نیز تاثیر دارد. خودرویی که به خوبی نگهداری می‌شود فشار کمتری به لاستیک‌ها و سایر قطعات وارد می‌کند.

 وزن خود خودرو و وزن اضافی که باید حمل کند، فشار بیشتری به لاستیک‌ها وارد می‌کند. وضعیت جاده‌هایی را که بیشتر رانده می‌شوند در نظر بگیرید. پایی که روی گاز و روی ترمز‌ها سخت است، عمر آج لاستیک را کوتاه می‌کند.

هنگامی که رانندگان لاستیک را انتخاب می‌کنند، اغلب قیمت، در دسترس بودن، مارک و ضمانت را برای تغییر تصمیم خود در نظر می‌گیرند. در حالی که ضمانت‌های پوشاک در آفریقای جنوبی موجود نیست، ضمانت‌های آسیب تایر یک نکته مهم است.

انتخاب لاستیک‌های با کیفیت خوب می‌تواند تا حد زیادی امنیت شما را در جاده تضمین کند، اما حتی لاستیکی که با طول آج طولانی طراحی شده باشد بدون رانندگی و تعمیر و نگهداری مناسب دچار مشکل می‌شود. برای استفاده بیشتر از تایر خود، به سراغ بررسی‌های معمول تایر، تراز چرخ‌ها و چرخش تایر بروید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
۴تا لاستیک بریجستون ژاپن از دبی برام میخان بفرستن با کرایه لنج حدود۹تومن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
من نمیدانم این اطلاعات را از کجا تهیه کردید ! عمر لاستیک خودروهای سواری بین ۵ تا ۶ سال است ( از تاریخ تولید ) حتی اگر کاملا سالم باشد و حتی روی خودرو نصب هم نشده باشد دیگر خاصیت ایمنی خود را از دست میدهد . البته لاستیک ایرانی زودتر خاصیت خود را از دست میدهد ( حد اکثر ۴ سال ) . اینکه ما به دلیل گرانی یا دلایل دیگر سالهای بیشتری از لاستیک استفاده میکنیم و حتی بعضی عزیزان تازه لاستیک های کهنه تعویضی دیگران را زیر ماشین خودشان می اندازند و تا نخ نما شدن یا ترکیدن لاستیک از آن استفاده میکنند امر دیگری است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
چی میگین من عمرم رو با لاستیک گذروندم عمر مفید لاستیک ایرانی 3سال پس از تولید و خارجی 6سال پس از تولید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
لاستیک خارجی تا چهار سال برای من با همان کیفیت اولیه دوام آورد نرم و بدون صدا، اما لاستیک ایرانی بعد از دوماه هم خشک شده و سروصدا می کند و هم می زند ، پس بپذیریم تفاوت وجود دارد بدون هیچ تعصبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
اینروزها خبر رسیده که قیمت لاستیک ۴۰درصد اضافه میشود و همین باعث می‌شود که با لاستیک ها ی فرسوده رانندگی کنیم و امینی پایین می آید عامل این تورم ها خود دولت است با بالا رفتن قیمت لاستیک و سوخت رشد تورم در مملکت شدت میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۳۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
الان کار خرید و فروش و قیمت گذاری ازدست لاستیک فروشها خارج شده خود تولید کنندها قیمت لاستیک را مشخص می‌کنند هرچه لاستیک کران بشود به ضرر لاستیک فروش است به هر اندازه که قیمت لاستیک بالا برود به همان مقدار سرمایه لاستیک فروش کم میشود قبلاً با دوازده میلیون تومان میتوانستی صد جفت لاستیک پرایدیبخری الان با دوازده میلیون تومان میتوانی پانزده جفت لاستیک بخری
Iran (Islamic Republic of)
امیر علی
۰۰:۱۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
چی شد؟ یهو یاد تعویض تایر افتادین؟؟عجب مافیایی.. چند روز پیش اعلام کردن که تایر30 درصد افزایش قیمت خورد!مگه میشه یهو30درصد تایر ایرانی میندازی کل ماشین به صدا میافته خارجی هم که میندازی خدا تومنه 4تا حدود6.7تومنه برا سمند بگیم حالا ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
البته لاستیک خارجی نه ایرانی زود پله میزنه من تجربه کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
کی گفته من لاستیک یوکوهاما انداختم ۴ساله داره کار میکنه تویوتا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۰۹ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
با کاری لاستیک فروش ها کردن الان دیگه کسی تایر بندازه تا حداقل 8 سال عوض نمیکنه فکر کردن با گرونی لاستیک سود میکنن هر چی گرون تر بشه قدرت خرید کمتر میشه تولید کم تر میشه ضرر پشت ضرر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۱۹ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
لاستیک مهمترین قسمت ماشینه و اگه معیوب باشه نباید بیشتر از 60 _ 70 رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
بهترین لاستیک ایرانی بین ۲ تا سه سال عمر می کند البته به طور طبیعی .وهمان لاستیک کره یا ژاپن بین ۵ تا ۷ سال کار می کند .ایرانی کا لای ایرانی بخر .این است فرق بین خارجی وایرانی .تجربه ۵۰ سال رانندگی
Iran (Islamic Republic of)
رجب
۱۴:۰۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
بستگی به نوع رانندگی داره ،،که اکثرا بلد نیستیم ممکنه پنجاه سال صحیح رانندگی نکرده باشیم ،،کلی عرض میکنم لاستیک‌های ایرانی هم خوب هستند،،ولی همیشه به تفاوتهای قیمتی و کیفیتی با خارجیها ی معتبر،،داشتند که قدیم زیاد فاصله قیمتی نداشتند،،
آخرین اخبار