در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

استفاده از باکتری‌ها برای تولید فرآورده‌های زیستی

عضو ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در تولید فرآورده‌های زیستی عمدتا از باکتری‌ها و قارچ‌ها استفاده می‌شود.

مقدسیان عضو ستاد توسعه زیست فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فرآیند کلی تولید محصول در زیست فناوری صنعتی اظهار کرد: به اجزای قابل تجزیه زیستی محصولات، پسماند‌ها و مواد زائد کشاورزی، جنگل‌ها و صنایع وابسته و همچنین مواد زائد صنعتی و شهری زیست توده می‌گویند. در فرایند‌های تخمیر صنعتی که در زیست فناوری انجام می‌شود. عموما از باکتری‌ها، مخمر‌ها و قارچ‌ها برای تولید فرآورده‌های زیستی از زیست توده استفاده می‌شود.

او افزود: در این فرآیند‌ها زیست توده به عنوان منبع قند استفاده شده و سپس میکروارگانیسم با استفاده از فرایند تخمیر، محصول مورد نظر را تولید می‌کند. این محصول گاه محصول نهایی است و در پاره‌ای از اوقات نیاز به تغییرات دیگری دارد تا به محصول نهایی تبدیل شود.

عضو ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به کاربردهای زیست فناوری صنعتی بیان کرد: کاربرد‌های زیست فناوری صنعتی بسیار گسترده بوده و صنایع غذایی و دارویی تا استخراج برخی کانی‌ها از معادن را شامل می‌شود. امروزه در برخی از معادن دنیا استخراج و بازیافت کانی‌های پر ارزشی مانند طلا، نقره، مس و اورانیوم به کمک میکروارگانیسم‌ها و با روش‌های زیستی صورت می‌گیرد.

او گفت: تولید صنعتی بسیاری از اسید‌های آلی و همچنین تولید روغن‌های با ترکیبات اسید‌های چرب ویژه که دارای ارزش بالایی در صنعت غذایی و مواد پاک کننده و آرایشی هستند از دیگر زمینه‌های حضور فعال زیست فناوری در صنعت است.

مقدسیان ادامه داد: تولید پلاستیک‌های قابل تجزیه، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر با استفاده از زیست توده و پاکسازی آلودگی‌های زیست محیطی به کمک فرایند‌های زیستی از جمله عرصه‌های نوین و با ارزش زیست فناوری به شمار می‌روند.

عضو ستاد توسعه زیست فناوری در پایان تصریح کرد: به طور کلی، کاربرد‌های زیست صنعتی را می‌توان در حوزه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد که شامل: تولید سوخت‌های زیستی، تولید استارتر‌ها و پروبیوتیک ها، ساخت آنزیم‌های صنعتی، ساخت اسید‌های آمینه و اسید‌های آلی، تولید مخمر‌ها و خمیر مایع نان، تولید آنتی بیوتیک‌ها و ویتامین‌ها و ترکیبات مرتبط پلیمرها، تولید و تکثیر ریز جلبرگ‌ها و کاربرد در حوزه محیط زیست است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار