با گذشت سه سال از کپرنشینی اهالی روستای احمدآباد علی‌رغم تشدید مشکلات و وعده‌های مسئولان، اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،  ۲۰ خانوار روستایی پلدختر از توابع بخش معمولان در حوالی روستای احمدآباد کپرنشینانی هستند که هم‌چنان در آرزوی چهاردیواری و سقف بالای سر، به انتظار سرما نشسته‌اند، در حالی که آبی از تنور وعده‌های خوش مسئولان برای جابجایی آن‌ها و احداث مسکن گرم نشد.

یکی از اهالی این روستای کپر‌نشین  گفت: در تابستانی که گذشت، نشر مشکلات این اهالی کپرنشین توسط رسانه‌ها و پی‌گیری آن‌ها موجب حضور مسئولان در این منطقه و بازدید میدانی از مشکلات شد و آن‌ها برای هم‌کاری و رفع آن قول مساعد دادند.

خیرالله اسدی افزود: با گذشت سه سال از کپرنشینی این روستاییان علی‌رغم تشدید مشکلات در چهار فصل سال و وعده‌های مسئولان، اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته و مشکلات ما هم‌چنان به قوه خویش باقی است.

یکی دیگر از اهالی کپرنشین این روستا اظهار کرد:از دیرباز در این مکان قدمت ۱۰۰ ساله داریم و در اینجا قشلاق و ییلاق کردیم و سه سال است در این سرزمین آبا و اجدادی خود زندگی کپرنشینی داریم، اما متاسفانه علی‌رغم درخواست‌های متعدد وپیگیری فراوان، متولیان امر به بهانه‌های مختلف مجوز ساخت مسکن به ما نمی‌دهند.

شاولی اسدی افزود: زمینی که متعلق به اهالی خود روستا است را برای احداث مسکن تسطیح و آماده کردیم و تنها معطل صدور مجوز برای ساخت هستیم، این در حالی است که خودمان توان ساخت داریم و هیچ انتظاری از دولت نیست و تنها توقع ما هم‌کاری آن‌ها برای ساخت قانونی و احداث معابر و محوطه‌سازی است

یکی دیگر از اهالی اظهار کرد: زندگی کپرنشینی در فصول مختلف سال مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌کند، در زمستان و سرما بدون بخاری و در باد و باران بدون سرپناه هستیم و در تابستان دریغ از یک لیوان آب خنک و وسایل سرمایشی که محل زندگی خودمان را خنک نگه داریم.

پروانه فریدونی افزود: با توجه به این‌که شغل اهالی و ساکنان کپرنشین این منطقه کشاورزی و دام‌داری است، زندگی بدون زیرساخت‌ها بر ما بسیار سخت می‌گذرد و ما در زمانی که حتی روستا‌های دور افتاده به برکت نظام جمهوری اسلامی در رفاه هستند، از داشتن محیطی سالم وبهداشتی، آب آشامیدنی، برق، گاز و تلفن بی‌بهره‌ایم.

یکی دیگر از اهالی  اظهار کرد:ما ۲۰ خانوار از طایفه اسدی هستیم که این مکان آبا و اجدادی را برای اسکان خود انتخاب کردیم، اما علی‌رغم قول‌های مسئولان متاسفانه هم‌چنان در آواری از مشکلات زندگی می‌کنیم.

اصغر اسدی افزود:گویی انتظار ما از هم‌کاری و کمک مسئولان توقع بی‌جایی است، چون به هر دری می‌زنیم و به هر ارگان متولی که مراجعه می‌کنیم به در بسته می‌خوریم و انگار محکوم به تحمل مشکلات واین زندگی طاقت‌فرسا هستیم.

یکی دیگر از اهالی این روستای کپرنشین  در پل‌دختر گفت: ۹ نفر دانش‌آموز این روستا با یک معلم، سال تحصیلی جدید را به ناچار زیر یک درخت در فضای باز که زیرشان زمین خدا و سرپناهشان آسمان آبی است، آغاز کردند، که در چنین شرایطی هیچ تضمینی برای سلامت آن‌ها نیست و والدین نگران سلامت فرزندان خود هستند که تا منزل می‌رسند لباس‌های آن‌ها سرتا به پا گلی می‌شود.

مرتضی اسدی افزود: وضعیت بهداشت این اهالی و مردم زحمت‌کش کشاورز و دام‌دار این روستا، زیر صفر و اسفبار است و برای استحمام، شستشو و حتی دست به آب و وضو ساختن مشکلات اساسی دارند.

زندگی کپر نشینی در روستای معمولان

 

وی تصریح کرد: با اینکه صدور مجوز ساخت برای متولیان امر کار سختی نیست، اما عدم توجه آن‌ها و بهانه‌های متعدد برای اقدام به این کار، تنها بازی با جان این کپرنشینان است، در حالی که چنانچه درگذشته مجوز ساخت با هم‌کاری مسئولان و سایر مزایا را گرفته بودیم قیمت مصالح ساختمانی نیز ارزان‌تر بود و مهم‌تر این‌که این تولیدکنندگان روستایی کمتر شاهد مشکلاتی از این دست بودند.

اسدی افزود: اهالی این روستا اکنون چشم امید به دولت انقلابی و مردمی دوخته‌اند تا شاید استاندار بومی و جهادی لرستان بتواند این مشکل دیرینه را برای این کپرنشینان برطرف سازد تا طعم شیرین زندگی با آرامش و آسایش را بجشند.

منبع: فارس

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.